Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bakrutevisker går hele tiden, Corolla 2000mod liftback


Anbefalte innlegg

Først slo den seg på helt tilfeldig enkelte ganger, nå går den hele tiden. Har lest tråden om Avensis med samme problem. men på Corolla går det 4 tråder inn. Har målt spenning på ledning til viskermotor, får 12V konstant mellom tråd 1-4 både når hendel er på og av, mellom tråd 1-2 og 1-3 får jeg 1,2V når hendel er avslått, med hendel påslått får jeg mellom tråd 1-2 0,7V og mellom tråd1-3 0V???
Er det da overveiende sannsynlig at det er hendel/ratthendel som er gåen? Har også koplet av en batteripol noen minutter uten resultat.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan og være at slepekontaktene i motoren ikke finner stopppunktet, da vil den bare gå og gå. Plukk fra hverandre, rengjør kontaktflater, evt smør etterpå med elektroolje (ACF-50, f.eks.). Jeg har aldri skrudd på en bakrutemotor på en Toyota, men vil tro de følger noenlunde samme resept som en finner på andre japser og europeere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De målene der var forvirrende. Du måler bare spenningsfallt. Sett en pinne fra multimetere til gods, la den stå der og mål 1 og 1 pinne.

 

En av dem skal ha 12v permanent, og en av de andre skal ha 12v når du setter på bryter.

 

At du har gods, vet vi allerede siden du får 12v mellom 1 og 4. Du skal ha 12v på enten pinne 2 elelr 3 når du vrir på bryteren.

Lenke til kommentar

De målene der var forvirrende. Du måler bare spenningsfallt. Sett en pinne fra multimetere til gods, la den stå der og mål 1 og 1 pinne.

 

En av dem skal ha 12v permanent, og en av de andre skal ha 12v når du setter på bryter.

 

At du har gods, vet vi allerede siden du får 12v mellom 1 og 4. Du skal ha 12v på enten pinne 2 elelr 3 når du vrir på bryteren.

De var like forvirrende for meg :confused: Jeg forsøkte også mot gods i stedet for pinne 1, fikk da samme resultat; gods-pinne4-->12V, og gods-pinne2-3-->oppgitte tall. Nå den siste dagen har imidlertid viskeren holdt seg rolig(jeg skrudde av armen), tilmed stoppet etter at jeg dristet meg til å slå den på og av!! :omg: , så jeg tenkte å måle nå som den er "normal". Men da finner jeg selvsagt ikke ut hva som er problemet når den ikke oppfører seg normalt. Men ettersom jeg fikk disse merkelige verdiene, gikk min mistanke mer og mer i retning bryteren/hendelen. Underforstått; ifikk ikke 12V hverken på pinne 2 eller 3 da jeg vred på bryteren

Endret av corolla_visk
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

 

De målene der var forvirrende. Du måler bare spenningsfallt. Sett en pinne fra multimetere til gods, la den stå der og mål 1 og 1 pinne.

 

En av dem skal ha 12v permanent, og en av de andre skal ha 12v når du setter på bryter.

 

At du har gods, vet vi allerede siden du får 12v mellom 1 og 4. Du skal ha 12v på enten pinne 2 elelr 3 når du vrir på bryteren.

De var like forvirrende for meg :confused:  Jeg forsøkte også mot gods i stedet for pinne 1, fikk da samme resultat; gods-pinne4-->12V, og gods-pinne2-3-->oppgitte tall. Nå den siste dagen har imidlertid viskeren holdt seg rolig(jeg skrudde av armen), tilmed stoppet etter at jeg dristet meg til å slå den på og av!! :omg: , så jeg tenkte å måle nå som den er "normal". Men da finner jeg selvsagt ikke ut hva som er problemet når den ikke oppfører seg normalt. Men ettersom jeg fikk disse merkelige verdiene, gikk min mistanke mer og mer i retning bryteren/hendelen. Underforstått; ifikk ikke 12V hverken på pinne 2 eller 3 da jeg vred på bryteren.

Etter å ha vært normal i vel ei uke, begynte den å gå igjen; først intervall ved at den slo seg på hvert 12. sekund, dagen etter gikk den permanent. Så da måtte bakruteviskeren til pers: skrudde den ut, tømte ut ca 1/2 dl med vann!!!, primært fra spolen, men også rundt den trykte kretsplata hvor strømkontakten kobles til. Fjernet all gammel grease i den fysisk bevegelige delen, og satte inn med langt mindre mengde ny grease på de bevegelige partier. Kretsplata sprayet jeg med spray for luftmengdeføler, så ut som der kunne være noe irr/belegg mellom inn-kontaktene, pusset med Q-tips. Hadde nok vært vanninntrengning en stund, ihvertfall var der rust/brunfarging flere steder. Etter grundig tørk(fikk vel egentlig ikke tørket inni spolen, men den ble sprayet med 5-56 og fikk drypptørke) ble den montert, og fungerte ok.

Vannintrengningen kom nok fra gummipakning rundt gjennomføring i bakluke, så den ble satt grundig inn med silikon fra tube, det samme ble åpninger i spolen. Så nå tåler den forhåpentligvis normalt vestlandsvær igjen :w00t:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...