Gå til innhold

Gjest Slettet-czxVHx

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-czxVHx

Hei dere!
Jeg har fått en omfattende oppgave i samfunnsfag her nå.. :omg:

Det går i alle fall ut på at jeg skal finne en politisk problemstilling, drøfte det hele og komme med en konklusjon.

Alt i alt er dette greit, men jeg lurte på om dette er en problemstilling som er verdt sjansen å ta:

 

Bør vi legalisere Cannabis?

 

Er det er politisk spørsmål? Hvis dere har forslag til andre ting som kan slå an bedre, er jeg evig takknemlig.

 

Læreren er av den strenge typen, så oppgaven bør være litt "vrien" og personlig liker jeg litt provoserende emner, som feks den ovennevnte. :tease:

 

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan for eksempel ta demokratiet.

 

1. Demokratiet er ikke en sterk styreform fordi demokrati deler opp folk inn i forskjellige grupper. Der borte har vi muslimer, kristne osv. På brugata har vi Asia Town, på Grønland har vi midtøsten, og på vestkanten har vi Norge. Også kan du nevne at demokratiet vil alltid lede tilbake til diktatur styre som leder tilbake til monarki. Ta Julius Ceasar som eksempel for din oppgave. Julius Ceasar var konsul av den Romerske republikk som ble diktator. Adoptiv sønnen til Julius Ceasar ble den første keiser av romerriket kjent som Augustus. Du kan også nevne Adolf Hitler som var president av den tyske republikk. Som senere ble diktator og startet andre verdenskrig. Så kan du ta en sammenligning av demokratiet i Romerriket, den tyske republikk og Nasjonen Norge [2015]. Du kan også fortelle hvorfor og hvordan du tror demokratiet i Norge kommer til å dø ut. Forskjellige årsaker osv.

 

2. Du kan også sammenligne norske kommuner med greske bystater.

 

Opp til deg hva du velger. Lykke til.

Endret av Obiwan
Lenke til kommentar

Hvis du vil provosere litt, så kan du jo argumentere for senking av den seksuelle lavalder, eller ulike lavaldre knyttet til ulike seksuelle handlinger. Hvis du vil trekke det helt ut, kan du argumentere for å fjerne lavalderen og erstatte den med en seksuell høyalder på f.eks. 30. Vi skal jo høre på barn, og barn synes det er ekkelt av gamle mennesker på 30 har sex.

 

Men da må du kanskje gå over i essay-sjangeren fordi det vil bli litt lekende og spørrende. Antagelig en svært vanskelig oppgave å skrive, da en må nærme seg det absurde uten å omfavne det. Men en står jo fritt til å trekke konvensjonelle konklusjoner etter å ha lagt ut på en politisk ukorrekt reise.

 

En mer sikker oppgave kunne kanskje være å problematisere enhetsstaten. Bør ulike folk styres av de samme lovene? Har vi ekte lokaldemokrati i Norge, eller er dette blitt et maktesløst skuespill mens en ikke gjør annet enn å iverksette statlig bestemt politikk?

 

Assistert selvmord og lignende begreper er jo også i vinden med dokumentaren på NRK. Der kunne en sikkert lage et spørsmål som kretset rundt enkeltmenneskers autonomi versus statens biomakt.

Lenke til kommentar

Hei dere!

Jeg har fått en omfattende oppgave i samfunnsfag her nå.. :omg:

Det går i alle fall ut på at jeg skal finne en politisk problemstilling, drøfte det hele og komme med en konklusjon.

Alt i alt er dette greit, men jeg lurte på om dette er en problemstilling som er verdt sjansen å ta:

 

Bør vi legalisere Cannabis?

 

Er det er politisk spørsmål? Hvis dere har forslag til andre ting som kan slå an bedre, er jeg evig takknemlig.

 

Læreren er av den strenge typen, så oppgaven bør være litt "vrien" og personlig liker jeg litt provoserende emner, som feks den ovennevnte. :tease:

 

På forhånd takk :)

Ikke forvent noe, lærere i samfunnsfag er farlige greier. Har du ikke argumentasjonen på plass så driter dem deg sannsynligvis loddrett ut når du snakker om legalisering av narkotika.

 

Vil du være mest mulig provoserende ville jeg nok stått bak ærligøs' forslag (selv om det er rimelig ukontroversielt i seg selv). Du kan argumentere for forskjellig seksuell lavalder for jenter og gutter, for eksempel, og forklart hvorfor det er ulogisk at jenter som er kjønnsmodne ikke skal kunne ha sex.

 

Andre temaer:

- er selvmord greit

- er drap greit

- hvordan utnytte demokratiet mest mulig

- argumenter for at diktatur er bedre enn demokrati

 

etc

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

 

Bør vi legalisere Cannabis?

 

Er det er politisk spørsmål? Hvis dere har forslag til andre ting som kan slå an bedre, er jeg evig takknemlig.

 

 

 

På forhånd takk :)

 

her tror jeg du kan finne mye godt stoff ...

 

vel blåst og happy trails! :)

Lenke til kommentar

Er det er politisk spørsmål?

Alt som omhandler Statens bruk av vold (eller trusler derav) er politiske spørsmål.

 

Alle lover innebærer voldstrusler fra Staten mot befolkningen, og som sådan er enhver enhver endring i lover og regler rent politiske spørsmål.

 

 

Ett fundamentalt politisk spørsmål vil være "Er likhet for loven mulig i en Stat?"

 

(Litt avhengig av hvordan du definerer Stat (voldsmonopol) og "likhet for loven" (like lover for alle), vil du komme til en noe overraskende konklusjon om du tenker igjennom saken.) ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...