Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Kan noen hjelp meg med norsken ?


Anbefalte innlegg

Hvis dere har flere eksempler på dette som jeg kan øve på setter jeg pris på. Vil se hvordan dere retter denne setningen. For å sammenligne. " Å justere konkurranse loven, vil for Staten idag ikke være aktuel politikk". Rett og kommenter denne setningen. Er det riktig å si: " Det å justere konkurranse loven, vil ikke være aktuell politikk for staten i dag". Men nå må jeg jo også kommentere det jeg har endret.

post-373925-1039791_thumb.jpg

Endret av algod22
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommaet er også tvilsomt. Unødvendig å endre rekkefølgen på ordene, men det er smak og behag. I så fall kan du vurdere å snu om på hele setningen (Det vil ikke være aktuell ...), men dette går langt utover det å rette feil.

hvordan blir setningen etter din mening og hva er feilene her?
Lenke til kommentar

Idag- det er jo gammelt måte å skrive på, det skrives i dag, staten- burde være med liten s? TJa hvorfor ? Staten er jo en organ så kan godt hende det er stor bokstav..kanskje politisk aktuelt enn aktuel politikk..

Endret av algod22
Lenke til kommentar

Idag er faset ut av moderne bokmål. Det finnes fortsatt i riksmål. Staten og f.eks. regjeringen er riktignok unike enheter i et land, men ikke egennavn som sådan.

 

Det er mye i setningen som kan pirkes på, men som ikke er direkte feil. Du bør vel først og fremst fokusere på feilene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Konkurranseloven". Med mellomrom kjennes det mer ut som en liste med to forskjellige ting de skal justere.

Jeg skriver "idag" selv, men det er som Imsvale sier ikke riktig bokmål.

Jeg ser du rettet "aktuell", så det er riktig nå.

Det er også feil med komma der. (Se f.eks. eksempler på ting som ikke skal ha komma på http://www.korrekturavdelingen.no/K4kommaRegler.htm )

Ordrekkefølgen er litt merkelig, men det er vanskeligere å argumentere for om det er feil eller ikke.

 

 

Jeg ville gått for "Å justere konkurranseloven vil ikke være aktuell politikk for staten i dag".

Det er også greit med "Å justere konkurranseloven vil, for Staten i dag, ikke være aktuell politikk".

Den andre varianten har kommaer, siden det er en inskutt leddsetning og setningen hadde fungert uten. Legg også merke til at den varianten har den samme ordrekkefølgen som i oppgaven, det er bare delt opp forskjellig.

Endret av Djn
  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Å justere konkurranseloven vil for staten i dag ikke være aktuell politikk." er mitt forslag.

 

Jeg vet ikke om det skal være komma foran og etter "for staten i dag". Jeg velger å ikke ha komma siden denne preposisjonsfrasen utgjør en sentral del av betydningen. Men muligens tar jeg helt feil her. Uttalen av setningen synes å antyde komma. Kanskje er begge mulighetene ok.

 

Jeg synes også setningen blir bedre når den blir endret slik andre foreslår ovenfor, men det går vel utenfor oppgaven.

Lenke til kommentar

Det er per i dag ikke aktuelt for Staten å endre Konkurranseloven.

Det står ikke på Statens agenda å endre Konkurranseloven.

 

(Jeg føler staten må ha stor S, men ser at dere andre har valgt liten s.)

 

Akkurat dette med stor eller liten "s" i staten synes å ha et klart svar. Ifølge Språkrådet skal det være liten "s":

 

http://www.sprakrad.no/Sprakhjelp/Skriveregler_og_grammatikk/Stor_eller_liten_forbokstav/

 

Bokmålsordboka bekrefter dette:

 

http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi?OPP=stat&bokmaal=+&ordbok=bokmaal

 

 

Selv er jeg mer interessert i spørsmålet om bruk av komma i dette tilfellet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...