Gå til innhold

Konsekvenser for å overse muntlig pålegg?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Støtet på politiet før vinteren på min KTM 525. De kom bare gående bort til meg etter jeg hadde parkert utenfor butikken og pratet om vinkelen på skiltet mitt og lysene mine, men fikk bare muntlig pålegg hos dem, hva er da konsekvensene for å bare overse hva de sa til meg? F.eks hvis jeg blir stoppet når sommeren er her.

 

Takker på forhånd :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om det er samme folka så er det avhengig av om de er greie eller ikke.

Er det en sak som har blitt opprettet i politiloggen og de vet at de har sagt ifra muntlig til deg så kan reaksjonen trolig bli en bot , da du ikke har gjort slik de påpekte du skulle gjøre.

 

Har selv fått påpekt at jeg måtte fikse baklyset og sørge for at nummerskiltet bak var godt synlig , på samme strekningen hjem ble jeg stoppet igjen men hadde faktisk fått vasket skiltet og de samme folkene forstod at jeg ikke hadde fått tid til å skifte lyset til skiltet (1 av 2 pærer var gåen) så de gjorde ikke noe annet enn en rutinekontroll der ( sjekket bilsetene til ungene , førerkort osv).

Lenke til kommentar

Du får bot for de mangler med kjøretøyet ditt. Manglende lys, mangelfullt skilt osv. Kjøretøyet kan også bli avskiltet om problemet er stort nok eller du kan få en innkalling til kontroll (hvor du må fremvise kjøretøyet uten mangler).

 

Du får IKKE bot for å ikke etterkomme pålegg fra politiet. Det gjelder pålegg gitt i medhold av politiloven. (Slike pålegg gjelder i hovedsak innenfor 24 timer og skal være entydige. Som f.eks bortvisning, pålegg om å begrense støy o.l)

 

Det som har skjedd er at du har fått en advarsel i stedet for en bot. Neste gang er de ikke like greie og du risikerer en veldig nøye kontroll av kjøretøyet som kan bli dyrt hvis du har flere mangler.

 

Slike muntlige pålegg gis for å unngå å gi bot i mindre tilfeller hvor et dytt i riktig retning vil være like virkningsfullt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...