Gå til innhold

15m HDMI kabel som drar 4k 60hz?


Anbefalte innlegg

Jeg kunne trenge en minst 13m lang HDMI ledning fra pc og ut til tv i stua for å sitte med trådløs mus/tastatur og bruke pc'en der.

 

Har lest litt på forskjellige sider for å se hva jeg finner av info, og det ser ut som at det blir mer og mer problemer, jo mer jeg krever av kabelen, og hvor mye lenger den skal være.

 

Så jeg lurer på om jeg kan beholde 60hz og 4k oppløsning på HDMI fra pc til tv over 15m?

 

 

 

 

 

Eventuelt, har en Marantz sr7008 med 4k oppskalering, men den gir vel ikke "true uhd" og gjør vel ikke noe med source hz?

 

Noen forslag på hva jeg kan gjøre hvis 15m kabel ikke funker? Skal kunne bruke pc'en som vanlig fra tv'en i stua, og fortsatt ha pc'en i eget rom og bruke den der også.

Jeg kan muligens gå med på å sette inn kabler med vegg kontakt (som også er ett ønske i senere tid) som drar dette fra kontor til tv plassen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er veldig enkelt, du kan få signaltap på slike avstander - men kjøp en godt skjermet kabel som er godkjent for HDMI 2.0 standarden. Funker det ikke så leverer du tilbake, eventuelt så kjøper du online og benytter angreretten.

 

Edit:

Prøv en slik http://www.netonnet.no/art/tilkobling/hdmi/supra-hdmi-hdmi15m/166507.5482/

kan returneres om den ikke fungerer.

 

Rimelig sikker på at den kommer til å fungere fint.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Ojsann. Litt av en pris det skulle opp i da:P

 

Sitter og ser på noe sånt som detta http://tinyurl.com/pxlfm8r

 

Finnes ikke noe repeater eller noe sånt som klarer å dra detta da? kan sikkert spare 5m ved å bore ledning gjennom veggen så får tenke litt mer på det.

 

Tv'en som jeg kommer til å bruke til detta har ikke blitt bestilt enda, men ville ha kabelen klar når jeg likevel trenger ny kabel for å få igang det jeg har nå. Men kanskje det blir lettere å få tak i ordentlige 2.0 kabler til høsten igjen? Eventuelt no gode repeatere?

 

Takk for svar i hvertfall |=)

 

Edit:

Forresten, mulig det nesten er bedre å bare bygge en media pc med en 0,5m kabel rett i hjemmekinorecieveren (ut av en raspberry pi eller no) og drive det gjennom tversity.

Endret av Profanity
Lenke til kommentar

Det beste er nok å bygge en media PC med kort kabel. Bare husk å sjekk at den takler alt du ønsker på oppløsningene.

Min HTPC med E7200 CPU fra Intel takler ikke youtube i 60Hz 1080p. Da hakker det. 30Hz takler den bra.

Tviler sterkt på at den vil takle 4K i det hele tatt. Har ett over middles skjermkort av nyere klasse (husker ikke helt hvilke da jeg byttet litt om for en stund siden). Men det virket ikke til å ha noe å si på youtube avspillingen.

 

Men du kan teste ut HDMI 1.3 kabler også. Hvis du leser hva Audioquest sier angående HDMI 2.0 og sine HDMI kabler her: http://www.audioquest.com/theory-education/about-hdmi-2/

Så kan det fort stemme for andre kabel merker også.

 

Men uansett på lange lengder så må du godt opp i pris. Opp til ca 5 meter så funker de fleste kabler like bra uansett kvalitet. Men over det så må kvaliteten være av en viss klasse. Spesielt er dette viktig hvis kabelen man legger tar tid å legge, at man bruker en av god kvalitet som ikke ryker så kjapt. De aller billigste kablene, uansett lengde varierer veldig i levetid.

 

Ett siste alternativ er å kjøre HDMI signalene over Cat kabler. Disse kablene er mye billigere, og man trenger 1 eller 2 etter typen omformer man finner. Da har man kun korte HDMI kabler på hver side.

 

Skal snart selv ha ca 10m HDMI kabler, og har enda ikke greid å bestemme meg hvilke jeg skal gå for, da HDMI 2.0 kabelene ikke har kommer skikkelig enda. Men mest sannsynlig så legger jeg 2 cat i backup, 2 HDMI direkte, og ett ekstra rør hvis jeg begge HDMIene skulle ryke. Gidder ikke ta den kronglete jobben mer enn 1 gang.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Ett siste alternativ er å kjøre HDMI signalene over Cat kabler. Disse kablene er mye billigere, og man trenger 1 eller 2 etter typen omformer man finner. Da har man kun korte HDMI kabler på hver side.

OBS OBS! HDBaseT støtter ikke per dags dato HDMI 2.0 og man får derfor ikke 4k med 4:4:2 farger

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...