Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Skifte trafo på wiresystem spotter


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har et wiresystem med dimming og 5 halogenspotter fra IKEA som henger igjen etter forrige eier av huset. Over hver av spottene var det blitt misfarging i taket så jeg har nå lyst å skifte disse med LED-pærer i stedet for halogen for å unngå at det blir misfarget igjen nå som vi har malt taket.

Tok ut halogenpærene og satt inn en dimbar LED-pære, men etter en stund så begynner den å flimre litt i raskt tempo, og hvis jeg skrur dimmeren til maks, så går pæra først av, før den skrur seg på og begynner å flimre litt - nok til at det merkes, men jeg vil likevel kalle det flimring i stedet for blinking.

Her er bilde av trafoen post-354577-0-21163200-1425117203_thumb.jpg

Det jeg lurer på er om denne må byttes, eller om jeg bare ikke har nok belastning på kretsen, og dette gjør at pæra blinker?

Kjøpte bare 1 pære for å teste i første omgang, men den kostet 200 så vil ikke kjøpe de 4 siste 'for å teste' uten å være sikker :p Skimter på bildet at det står "Lamp: 80-150W", betyr det at jeg vil oppleve slik flimring helt til jeg belaster kretsen med minimum 80 W? Ettersom pæra jeg brukte er på 10 W så vil jeg ikke komme så høyt selv om jeg setter inn 4 pærer til.

 

Alternativt, er det lett å skifte denne trafoen selv, eller må jeg ha inn en elektriker?

 

Edit: Ved nærmere inspeksjon ser jeg står "For use with 12V halogen lights only", så da antar jeg denne må byttes. Da gjelder det siste spørsmålet mitt fortsatt, samt hvor kan få tak i en ny beregnet på LED? :)

 

Christrr

Endret av Christrr
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har jo selv kommet frem til selv at trafoen ikke kan brukest så ja. Rundt spørsmålet ditt

 

"Alternativt, er det lett å skifte denne trafoen selv, eller må jeg ha inn en elektriker?"

 

Hvorvidt om det er enkelt eller ikke skal en jo ikke si så mye om men sålenge du selv ikke er sertifisert gruppe L elektriker har du ikke lov å røre 230Volt elektrisk installasjon. Om du her da gjør noe som er galt som fører til en brann så vil du stå ansvarlig for det å kan sitte igjen med å måtte betale alle skader selv. Om det utenkelige skjer og noen dør i den hypotetiske brannen kan du bli dømt for uaktsomt drap.

 

Så mitt tips er uansett å ringe ditt nærmeste elektrofirma forklare problemet så ordner de resten, hvorvidt om dette innebærer at du bør bytte hele lampen eller om de kan bytte trafoen vet jeg desverre ikke da jeg selv er elektriker på skips installasjon å har lite ærfaring når det kommer til landinstallasjon, samt jeg ikke vet hvordan den trafoens dimensjoner er og hvilken plass som blir igjen oppi der etter den er fjernet.

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar

Da var det som jeg fryktet. Takk for svaret :) får prøve å finne litt andre ting som elektrikeren kan ta her i huset i samme slengen så ikke kjøregodtgjørelsen utgjør den største posten på fakturaen.

Du vet ikke forresten om det finnes noen halogenpærer som utvikler mindre varme? Er det kun watten som avgjør dette , eller finnes det noen med mindre varmeutvikling? Det er altså ikke lyset i seg selv som er problemet mitt med denne lampen, men misfargingen i taket som jeg ikke kan skjønne skal ha kommet av noe annet enn varmen fra lampene. For alt jeg vet kan det jo hende at tidl. eier hadde snudd spottene oppover, selv om det ikke er så veldig sannsynlig :)

 

Edit igjen: gu5,3 sokkel hvis det skulle være av betydning

Endret av Christrr
Lenke til kommentar

Du har jo selv kommet frem til selv at trafoen ikke kan brukest så ja. Rundt spørsmålet ditt

 

"Alternativt, er det lett å skifte denne trafoen selv, eller må jeg ha inn en elektriker?"

 

Hvorvidt om det er enkelt eller ikke skal en jo ikke si så mye om men sålenge du selv ikke er sertifisert gruppe L elektriker har du ikke lov å røre 230Volt elektrisk installasjon. Om du her da gjør noe som er galt som fører til en brann så vil du stå ansvarlig for det å kan sitte igjen med å måtte betale alle skader selv. Om det utenkelige skjer og noen dør i den hypotetiske brannen kan du bli dømt for uaktsomt drap.

230 volt fast elektrisk installasjon*

Lenke til kommentar

Samme om det er "Ikea-drit" eller ei. Er ganske mye søppel man kommer borti på det profesjonelle markedet også. Så lenge utstyret er montert i henhold til monteringsanvisning av kvalifisert person så er det produsenten av utstyret som står ansvarlig for sitt produkt. Dette gjelder uansett hvem som er produsent av utstyret.

Lenke til kommentar

 

230 volt fast elektrisk installasjon*

 

Stemmer , skulle kanskje formulert meg litt bedre, men her er jo det snakk om en fast installasjon.

 

 

Du vet ikke forresten om det finnes noen halogenpærer som utvikler mindre varme? Er det kun watten som avgjør dette , eller finnes det noen med mindre varmeutvikling? Det er altså ikke lyset i seg selv som er problemet mitt med denne lampen, men misfargingen i taket som jeg ikke kan skjønne skal ha kommet av noe annet enn varmen fra lampene. For alt jeg vet kan det jo hende at tidl. eier hadde snudd spottene oppover, selv om det ikke er så veldig sannsynlig :)

 

Edit igjen: gu5,3 sokkel hvis det skulle være av betydning

 

Varmetapet går på effekten på pæren ja, hvorvidt om det finnes noen halogenpærer som er mer energieffektive eller ikke vet jeg ikke men kan ikke forstå at det skal være noe betydelig, her må gjerne noen komme å rette på meg. Etter et kjapt søk fant jeg dog denne pæren

http://www.elektroimportoren.no/halogen-12v-mr16-alu-35w-gu5-3-wfl-36-3000t-osram/3720205/Product.html

 

"Osram Decostar 51 ALU har aluminiumsbelagt reflektor og er uten frontglass. Forskjellen fra andre typer ligger i at aluminiumsreflektoren kaster lys og varme fremover. Dette begrenser varmeutviklingen i armaturen"

 

Så kanskje dette kunne vært noe å prøve ?

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar

 

http://www.elektroimportoren.no/halogen-12v-mr16-alu-35w-gu5-3-wfl-36-3000t-osram/3720205/Product.html

 

"Osram Decostar 51 ALU har aluminiumsbelagt reflektor og er uten frontglass. Forskjellen fra andre typer ligger i at aluminiumsreflektoren kaster lys og varme fremover. Dette begrenser varmeutviklingen i armaturen"

 

Så kanskje dette kunne vært noe å prøve ?

 

 

Denne så spennende ut :) Et godt alternativ til å skifte hele røklet.

 

 

 

For å kaste lys (hehe) over diskusjonen over så er det ingen stikkontakter i denne lampen, trafoen er koblet rett til strømkabelen som går til dimmern.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

 

http://www.elektroimportoren.no/halogen-12v-mr16-alu-35w-gu5-3-wfl-36-3000t-osram/3720205/Product.html

 

"Osram Decostar 51 ALU har aluminiumsbelagt reflektor og er uten frontglass. Forskjellen fra andre typer ligger i at aluminiumsreflektoren kaster lys og varme fremover. Dette begrenser varmeutviklingen i armaturen"

 

Så kanskje dette kunne vært noe å prøve ?

 

 

Denne så spennende ut :) Et godt alternativ til å skifte hele røklet.

 

 

 

For å kaste lys (hehe) over diskusjonen over så er det ingen stikkontakter i denne lampen, trafoen er koblet rett til strømkabelen som går til dimmern.

 

 

 

Gikk for disse pærene. Raskt levert fra elektroimportøren. Armaturen bak pæra holder seg god og kald med disse pærene, så nå er led-prosjektet utsatt til disse pærene ryker :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...