Gå til innhold

Sondrus

Anbefalte innlegg

Har sansen for avanserte ord, og har god plass til flere. Gjerne ord som man kan støtte på i hverdagen, eller få bruk for under tekstskriving og liknende. Andre ord er også velkomne :)

 

Eks:

Omkalfatrere - stokke kort

Implisitt - Selvforklarende, underforstått

Paradoks - Selvmotsigende

Persepsjon - Organisering/Tolkning av sanseinntrykk, sansing

Provisorisk - Midlertidig

Digresjon - Avsporing i samtale

Kontaminering - Forurensing

Lapidarisk - Kortfattet

Diametralt - Motsatt

Gestikulere - Utføre håndbevegelser

Endret av Sondrus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

defenestrere :)

 

Min idiosynkrasi overfor defenestrasjonen av kynologen er bitt attenuert gjennom prinsippet om aurea mediocritas. Animositeten metamorfoserte meg til en kasuistisk dyspeptiker.

 

Jeg hadde fremmedord som hobby en stund. Likte å lage setninger som var fulle av vanskelige ord. Men når en skal skrive tekster som andre mennesker skal lese, er det ingen god ide å holde på sånn, selvfølgelig.

 

Jeg tror noen av ordforklaringene dine ovenfor ikke er helt korrekte. "Omkalfatrere" har jeg aldri hørt om før. Regner med at det skal være "omkalfatre"?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg tror noen av ordforklaringene dine ovenfor ikke er helt korrekte.

Omkalfatre: snu opp ned på, endre fullstendig

Kontaminere: smitte

Ellers ser det rett ut

 

Kontaminere er nærmere forurensning enn smitte.

 

http://en.wiktionary.org/wiki/contaminate#English

(transitive) To introduce impurities or foreign matter to.

-- Do not contaminate the peanut butter with the jelly.

-- This water is contaminated. It isn't safe to drink.

(transitive) To soil or corrupt by contact; to tarnish; to pollute.  [quotations ▼]

 

 

Implisitt - Selvforklarende

 

Implisitt betyr ikke direkte angitt (sagt/skrevet), underforstått, indirekte angitt (fordi det følger logisk av det som er direkte angitt). Det motsatte er:

 

Eksplisitt - direkte angitt, uttalt, klart sagt, tydelig, uttrykkelig.

 

Paradoks - Selvmotsigende - Selmotsigelse

 

Persepsjon - Organisering/Tolkning av sanseinntrykk

Persepsjon betyr bokstavelig sansning. Dette er hovedbetydningen. I tillegg kommer din betydning, og fra ordboka "iakttakelse, oppfatning".

 

Digresjon - Avsporing i samtale

En digresjon er et sidesprang i samtalen. At man utilsiktet sporer helt av uten plan og mening er ikke en digresjon, men en avsporing. En viktig nyanse.

 

Lapidarisk - Kortfattet

Det ordet hadde jeg faktisk aldri hørt før. Ordboka sier "kort og fyndig".

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar
Kontaminere er nærmere forurensning enn smitte.

 

http://en.wiktionary.org/wiki/contaminate#English

Beklager, jeg trodde spørsmålet gjaldt norsk. Hva ordet betyr på ulike utenlandske språk, er en annen sak. Sikkert interessant for noen.

Kontaminere er iallfall et alminnelig ord innen norsk medisin og betyr å smitte. Men jeg ser at Bokmålsordboka opererer med to betydninger av dekontaminasjon, 1: fjerne smittestoff 2: rense for kjemisk eller radioaktiv forurensning, og det kan tyde på at det eksisterer en bibetydning av kontaminere. Det var jeg ikke klar over.

Lenke til kommentar

Det stemmer at kontaminere har fått en spisset betydning innen medisin, men generelt betyr det forurensning også på norsk. For å presisere så mener jeg ikke forurensning som i klimautslipp, men forurensning som i "noe som ikke skulle være der kom dit". Som i "Pudding AS oppdaget kontaminering av appelsinpudding. Trekker tilbake alle appelisinpuddingene fordi de inneholder spor av mandelkjerner."

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

defenestrere :)

 

Min idiosynkrasi overfor defenestrasjonen av kynologen er bitt attenuert gjennom prinsippet om aurea mediocritas. Animositeten metamorfoserte meg til en kasuistisk dyspeptiker.

 

Jeg hadde fremmedord som hobby en stund. Likte å lage setninger som var fulle av vanskelige ord. Men når en skal skrive tekster som andre mennesker skal lese, er det ingen god ide å holde på sånn, selvfølgelig.

 

Jeg tror noen av ordforklaringene dine ovenfor ikke er helt korrekte. "Omkalfatrere" har jeg aldri hørt om før. Regner med at det skal være "omkalfatre"?

Takk for svar, gjerne skriv betydningen av ordet I tillegg. Kan være omkalfatre er ordet jeg leter etter :). Dessuten er ikke formålet å lage uforståelige setninger, men å kunne formulere meg bedre og benytte meg av fagord

Lenke til kommentar

 

defenestrere :)

 

Min idiosynkrasi overfor defenestrasjonen av kynologen er bitt attenuert gjennom prinsippet om aurea mediocritas. Animositeten metamorfoserte meg til en kasuistisk dyspeptiker.

 

Jeg hadde fremmedord som hobby en stund. Likte å lage setninger som var fulle av vanskelige ord. Men når en skal skrive tekster som andre mennesker skal lese, er det ingen god ide å holde på sånn, selvfølgelig.

 

Jeg tror noen av ordforklaringene dine ovenfor ikke er helt korrekte. "Omkalfatrere" har jeg aldri hørt om før. Regner med at det skal være "omkalfatre"?

Takk for svar, gjerne skriv betydningen av ordet I tillegg. Kan være omkalfatre er ordet jeg leter etter :). Dessuten er ikke formålet å lage uforståelige setninger, men å kunne formulere meg bedre og benytte meg av fagord

 

Kaller du mine setninger uforståelige? Din impertinente priapist! :tease:

 

De er jo fullt forståelige bare en kjenner ordene.

 

Hvorfor kjøper du ikke bare en fremmedordbok? :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et begrepspar som jeg synes er nyttig, er essensialisme/konstruktivisme. Essensialisme betyr at en betrakter en egenskap som essens, dvs. knyttet til noe på en uforanderlig måte. Konstruktivisme vil si at en betrakter en egenskap som produsert av sosiale krefter, og at egenskapen derfor er foranderlig.

 

Dersom innvandrere står for ekstra mye kriminalitet, vil et essensialistisk syn gå ut på at innvandrere begår kriminalitet fordi de har en "kriminell natur". De bare ER kriminelle. Et konstruktivistisk syn vil innebære at en leter etter forklaringer utenfor individet. En vil gjerne påstå at "samfunnet har skylda" og ved å endre samfunnet kan en unngå at innvandrere blir kriminelle. En kan kombinere disse synspunktene å hevde en konstruert essens: Innvandrere er kriminelle fordi deres kultur har skapt dem slik. Alternativet er en rasistisk posisjon hvor essensen er medfødt og immun mot kulturelle påvirkninger.

 

Dette skillet dukker opp i mange debatter, men det nevnte begrepspar gjemmer seg ofte i sosiologisk faglitteratur. En kan beskylde folk både for essensialistisk tenking og konstruktivistisk tenkning avhengig av sin egen posisjon. Essensialistisk tenking regnes ofte som umoden, uopplyst tenkning. Historien er proppfull av eksempler på at det som ble betraktet som essensielle egenskaper har vist seg å være samfunnsmessige konstruksjoner. Vi har for eksempel gått fra å hevde at homoseksualitet er galt i seg selv, til å hevde at dette bare gjelder i bestemte samfunn med bestemte etiske grunnprinsipper. I dette tilfellet tror jeg skillet essensialisme/konstruktivisme faller sammen med skillet mellom etisk absolutisme/relativisme.

 

Skillet er også nyttig for egen tenkning.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Har sansen for avanserte ord, og har god plass til flere. Gjerne ord som man kan støtte på i hverdagen, eller få bruk for under tekstskriving og liknende. Andre ord er også velkomne :)

 

Eks:

Omkalfatrere - stokke kort

Implisitt - Selvforklarende, underforstått

Paradoks - Selvmotsigende

Persepsjon - Organisering/Tolkning av sanseinntrykk, sansing

Provisorisk - Midlertidig

Digresjon - Avsporing i samtale

Kontaminering - Forurensing

Lapidarisk - Kortfattet

Diametralt - Motsatt

Gestikulere - Utføre håndbevegelser

 

Tillater meg å utvide språket en smule. Defenestrere var dessverre allerede brukt av Ærligøs, og 'ærligøs' er et nytt utrykk som jeg nå har lagt til i min egen liste. Hva med 'defenestrasjon'? Eller blir det på norsk 'defenstrasjon, med samme betydning som defenestrere selvfølgelig? Men videre i min liste har jeg religioti og disrupsjon. Man skal ikke være engstelig ('engstli') for å utvikle nye ord. Språket er levende, ikke dødt. 

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...