Gå til innhold

Stativ - hva burde man kjøpe?


Anbefalte innlegg

Er på utkikk etter et skikkelig stativ til kamera mitt nå, men er mye å velge i, og er litt usikker på hvor høy lengde jeg trenger. Nå for tiden bruker jeg et gammelt stativ av plast til 300 spenn som er ustøtt og forferdelig samtidig som at kameraet veier så mye at vater plate faller ned alt blir skrått.

 

Bruksområdet blir i studio mitt, men også ute på location. Det må være hurtligplate på den :) hvor mye vekt den må tåle er jeg litt usikker på, men jeg bruker 6D med sigma 24-70 og canon 70-200 f 2.8.

 

Noen som har noen forslag? Egne favoritter?

Endret av David_1214
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har manfrotto 055 xprob stativ og manfrotto 410 junior hode, som jeg er veldig fornøyd med. Det tror eg er stort nok for kamera med såpass store objektiv.

Om det selges nå lenger er jeg ikke sikker på, men jeg kjøpte mitt på ebay for noen år siden, og sparte en god del på det.

Hurtigplaten er meget enkel å bruke, det er stødig med nikon D4s og nikon 24-70 2.8. I tillegg kan en ha kamera på stativet, og stille stativet såpass lavt at kamera ikke er høyere enn 30cm over bakken.

 

Sikkert mange som kan anbefale andre ting og. Men uansett, med så store og dyre objektiv, bør du vel legge litt penger i stativ og hode.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har et Benro-stativ jeg er særdeles fornøyd med, det er et av de største de har i alu.
Anser ikke prisen som så veldig dyrt heller, til å være et så kraftig stativ.
http://www.fotovideo.no/foto/Stativ/Stativ---Tripod/Benro/Benro-Aluminiumstativ-A4570T-3-bens-stativ-i-aluminium123909-p0000134529

Beina er delt inn i 3 seksjoner, som jeg syntes er bedre enn de med fler.
Det er stort og delvis tungt, men meget stødig og solid. Så solid at jeg kan faktisk henge i det mens det er fullt oppsatt uten at beina bøyer eller beveger på seg. Jeg veier 80kg...

De har selvsagt en carbon-versjon også, men til en pris på 2400,- mer og kun en vektbesparelse på 530gr i følge Fotovideo, eller 800gr i følge Benro selv, ser jeg ikke helt vitsen.
http://www.fotovideo.no/foto/Stativ/Stativ---Tripod/Benro/Benro-Karbonstativ-C4570T-3-bens-stativ-i-karbon-Høyde-37-195-cm124515-p0000136059

Disse kommer uten hode, så da må du ha det i tillegg.

Mer info om stativene til Benro: http://www.benro.com/Products.aspx?cid=208&pid=213&nid=324#

De andre store stativprodusentene har nok noe tilsvarende, så du kan jo sjekke de også. Induro er jo hvertfall et alternativ, og selges vel hos JapanPhoto.

Lenke til kommentar

Jeg har et Benro-stativ jeg er særdeles fornøyd med, det er et av de største de har i alu.

Anser ikke prisen som så veldig dyrt heller, til å være et så kraftig stativ.

http://www.fotovideo.no/foto/Stativ/Stativ---Tripod/Benro/Benro-Aluminiumstativ-A4570T-3-bens-stativ-i-aluminium123909-p0000134529

Beina er delt inn i 3 seksjoner, som jeg syntes er bedre enn de med fler.

Det er stort og delvis tungt, men meget stødig og solid. Så solid at jeg kan faktisk henge i det mens det er fullt oppsatt uten at beina bøyer eller beveger på seg. Jeg veier 80kg...

De har selvsagt en carbon-versjon også, men til en pris på 2400,- mer og kun en vektbesparelse på 530gr i følge Fotovideo, eller 800gr i følge Benro selv, ser jeg ikke helt vitsen.

http://www.fotovideo.no/foto/Stativ/Stativ---Tripod/Benro/Benro-Karbonstativ-C4570T-3-bens-stativ-i-karbon-Høyde-37-195-cm124515-p0000136059

Disse kommer uten hode, så da må du ha det i tillegg

 

Gjerne linke meg et bra hode også :) så ut som det stativet der er det jeg er ute etter

Lenke til kommentar

Induro BHD2 er et meget stabilt og godt kulehode, det tåler en del kg og er i tillegg Arca-Swiss kompatibelt, slik at det kan kombineres mange forskjellige kameraplater, slik som f.eks L-plater. De er fine for raske skifte mellom liggende -og høyde formats komposisjoner.

 

http://www.indurogear.com/products/induro-bhd-series-ballheads-bhd2.aspx

 

De finnes i flere forskjellige str. og prisklasser.

 

Dette kulehodet sammen med Manfrotto 055 XPROB er en kombinasjon jeg selv er fornøyd med.

Skulle jeg gjort en forandring på dette, så ville det vært å velge et stativ av Carbon i stedet, for å redusere vekten litt, men det gjør jo selvfølgelig et betydeligere større "innhugg" i lommeboka.

Endret av fotonisse
Lenke til kommentar

Induro BHD2 er et meget stabilt og godt kulehode, det tåler en del kg og er i tillegg Arca-Swiss kompatibelt, slik at det kan kombineres mange forskjellige kameraplater, slik som f.eks L-plater. De er fine for raske skifte mellom liggende -og høyde formats komposisjoner.

 

http://www.indurogear.com/products/induro-bhd-series-ballheads-bhd2.aspx

 

De finnes i flere forskjellige str. og prisklasser.

 

Dette kulehodet sammen med Manfrotto 055 XPROB er en kombinasjon jeg selv er fornøyd med.

Skulle jeg gjort en forandring på dette, så ville det vært å velge et stativ av Carbon i stedet, for å redusere vekten litt, men det gjør jo selvfølgelig et betydeligere større "innhugg" i lommeboka.

 

2500,- på japanphoto er litt pricy for min del foreløpig, hah

Lenke til kommentar

 

 

2500,- på japanphoto er litt pricy for min del foreløpig, hah

 

 

Om du har mulighet så ville jeg tatt en tur innom Japaphoto e.l. for å prøve litt med ditt eget utstyr, om du oppnår ønsket stabilitet og at kulehode/stativ ikke "siger" av kombinasjonen 6D m/70-200/2,8 objektiv. Vibrasjoner ved kraftig vind kan også merkes om det ikke er bra nok kvalitet i alle "ledd" (stativ og hode), spes. ved bruk av lange lukkertider.

 

Jeg satset i utg.pkt. på et rimeligere kulehode, men opplevde sig og det gjorde at jeg følte at å heve budsjettet litt var det eneste som kunne gi meg den stabiliteten og funksjonaliteten jeg ønsket av kulehodet.

Se litt på bruktmarkedet til f.eks Foto.no kan jo også være en god idé for å få noe som passer bedre til ditt budsjett.

Lenke til kommentar

Om du har mulighet så ville jeg tatt en tur innom Japaphoto e.l. for å prøve litt med ditt eget utstyr, om du oppnår ønsket stabilitet og at kulehode/stativ ikke "siger" av kombinasjonen 6D m/70-200/2,8 objektiv.

 

Enig, å prøve litt i en butikk gir deg et bedre inntrykk av stabilitet, vekt og ikke minst høyde enn å bare se på spesifikasjoner.

Lenke til kommentar

Om du nødvendigvis ikke absolutt trenger nytt utstyr, er det jo alltid noen som selger utstyr på foto.no sine bruktmarkedsider. Godt mulig du kan få flott utstyr til en billigere penge der. Og de som selger der er stort sett entusiaster og seriøse aktører, så vidt meg bekjent hvertfall.

Lenke til kommentar

Jeg har prøvd og feilet masse med stativer og støtter forslagene om å prøve først. Det verste stativet jeg har hatt var et relativt kostbart Gitzo-stativ (3000 - 4000 kr klassen), mens det beste jeg har hatt var et stativ i treverk (til ca 2500 kr). Dette var helt supert både med tanke på stabilitet og brukervennlighet, men dessverre mye å dra på når man stort sett bruker det med speilløse kameraer.

 

Nå har jeg et lite, lett reisestativ i karbon som fungerer greit nok til det (men ikke mer enn greit nok) og et forholdsvis robust og svindyrt (7000 - 8000 kr) Gitzo stativ i karbon. Dette fungerer bra, men ikke like bra som trestativet gjorde.

 

Moralen er at pris og merkenavn ikke nødvendigvis er noen forsikring og at det er greit å prøve først. Hvis du ikke skal bære langt vil jeg også anbefale og ikke fokusere så mye på vekt. Større og tyngre stativer er normalt sett også mer stabile.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde den samme problemstillingen for et par år siden, og endte til slutt opp med et karbonstativ fra Feisol - en relativt ukjent produsent, men som definitivt virker som mye for pengene.

Mer spesifikt har jeg dette: http://www.kikkert.no/137011/Fotoutstyr_og_tilbehor/Fotostativ/Feisol_stativ/Feisol_tripod/Feisol+Classic+CT-3301+Tripod+%28Rapid%29

Alternativene jeg så på var xpro-stativene fra Manfrotto, men disse var dyrere.

 

Er veldig fornøyd med stativet - lett å både bære og slå opp, i tillegg til at det later til å dempe vibrasjoner veldig raskt .

Et tips: sett kameraet på stativet med en lang tele, kjør liveview med full forstørrelse og kakk litt på enden av objektivet - dette er en fin måte å sammenligne hvor "døde" to forskjellige stativer er - karbonstativet mitt slutter å vibrere på brøkdelen av tiden det gamle aluminiumsstativet jeg hadde (velbon-stativ til ca 350,-).

 

Merk at stativhode må kjøpes løst, i likhet med de fleste "seriøse" stativ.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...