Gå til innhold

trenger hjelp til å finne korrekt W7 product key fra gammel hdd Lenovo Y400


Anbefalte innlegg

Jeg holder på å hjelpe ei med en problem pc. Opprinnelig problem var at cam ikke virket stabilt. Andre greide å rote til hele windows slik at lite og ingenting virket til slutt. Så fortalte en datafyr på ei obskur dataforretning at hdd måtte skiftes, noe som selvsagt var bare tull. Men hdd ble skiftet, W7 home premium lagt inn, forhåpentligvis var det home premium hun hadde fra før, men dette er hun ikke sikker på. Ting virket fortsatt svært dårlig. Det var lagt in pre sp1 og INGEN oppdateringer. Noe var i tillegg rotet til på den nye disken allerede på dette stadium slik at oppdateringsfunksjon ikke virket.

 

Jeg fikk fikset oppdateringsfunksjonen, lagt inn alle oppdateringene og nå virker alt 100%. Bortsett fra en liten detalj, windows er ikke aktivert lengre. Jeg mener å huske at det sto under egenskaper at windows var aktivert helt til å begynne med, men i Aida64 har det hele tiden stått at aktivering behøves innen xx dager. Aida64 viser en kode, men denne ser ut til å være en slags generisk/volum kode som ikke er gyldig når jeg prøver å aktivere på nytt med den. Den obskure datafyren har vi gitt opp. Hun har heldigvis fortsatt den gamle hdd-en. Den er helt sikkert helt i orden bortsett fra rotet til os. Kan og nevne at maskinen opprinnelig ble levert med W8, men hun fikk lagt inn helt nytt W7 eller nedgradert til W7 etter noen få dager. Maskinen er en Lenovo Y400.

 

Så kommer spørsmålet, jeg googler meg fram til at det skal være mulig å hente ut kode fra gammel hdd. Det blir en del tidsbruk for meg for å få dette til, så jeg lurer derfor på om det er noe jeg må være obs på. Jeg tenker på dette med at den hdd-en ble (sansynligvis) nedgradert fra W8 til W7. Når man går inn i hdd-en, hvordan ser man hvilken versjon os som er installert der, er det professional så er det jo ingen vits i å finne den nøkkelen da den ikke vil virke på den versjonen hun har nå uansett. Er kode i bios noe å ta hensyn til her? Andre ting?

 

Takker så mye på forhånd :)

Endret av SteinarN
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan få ut windows nøkkelen ja, men hvis du har win8 nøkkelen som fulgte med laptopen (står som regel under pc'en) så er det jo mulig å bruke den.

 

En kan få tak i nøkkelen via registeret, det står også inne på min datamaskin, men da må en boote til den gamle disken, jeg vet ikke hvordan du finner den uten å boote.

 

Hvilken OS som er installert kan du se ved å gå i Kjør og skrive "winver"

Lenke til kommentar

Hmm, høres nesten ut som han "Duden" har lagt inn en pirat W7. :(

Jeg ville nok ha prøvd å hentet ut W8 nøkkelen fra orginal disken, også reinstallert W8.

Oppgradert til 8.1, også lagt på Classic Shell. Blir 'Nesten' som W7, og fungerer veldig bra for oss som foretrekker W7.

 

Men trikset blir å hente ut W8 nøkkelen.

Finnes mange måte å gjøre dette på, men får du installert noe i hele tett på W8 disken, så kan du teste dette: http://pcsupport.about.com/od/windows-8/a/windows-8-product-key.htm

 

Hvis ikke du får installert noe, prøv metode 2 her:

https://www.raymond.cc/blog/easiest-way-to-recover-xp-and-vista-product-key-from-dead-or-unbootable-windows/

 

Lykke til

Lenke til kommentar

Takker for hurtige svar. Det står selvsagt ingen lapp under pc-en. Piratversjon, det er meget mulig det ja. Å installere W8 nå er ikke aktuelt. Har brukt alt for mye tid allerede, nå er det bare å få aktivert eksisterende versjon som gjelder. Hun ønsker også å beholde W7, hun har også en annen pc med W8 allerede. Så da vil altså en original W8 nøkkel fungere på W7? Jeg vet ikke hvilken W8 versjon hun opprinnelig hadde på gammel hdd. Da blir det å se på de programmene dere linker til og få koblet til gammel hdd i docking stasjon.

Lenke til kommentar

Windows 8 (8.1) nøkkelen er lagret i bios på oem windows 8 laptopper .

Den kan leses ut fra UEFI med riktig program RWEverything.

 

Reinstalleres windows 8/8.1 er det ikke engang nødvendig å spesifisere den . Og den er ikke nødvendigvis på noe klistremerke lengre.

http://www.tomshardware.com/news/Windows-8-OEM-OA-3.0-Piracy-Genuine-Microsoft,16636.html

 

Enig i det med at å få inn en ordentlig 'genuine' windows 8.1 med tilhørende oem lisens bør være veien å gå her fremfor å styre mere med w7 og dertil tvilsomt installerte versjoner.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Takker for hurtige svar. Det står selvsagt ingen lapp under pc-en. Piratversjon, det er meget mulig det ja. Å installere W8 nå er ikke aktuelt. Har brukt alt for mye tid allerede, nå er det bare å få aktivert eksisterende versjon som gjelder. Hun ønsker også å beholde W7, hun har også en annen pc med W8 allerede. Så da vil altså en original W8 nøkkel fungere på W7? Jeg vet ikke hvilken W8 versjon hun opprinnelig hadde på gammel hdd. Da blir det å se på de programmene dere linker til og få koblet til gammel hdd i docking stasjon.

 

Downgrade så vidt jeg vet fungerer kun til/fra win8 pro og win7 pro.

 

Slik jeg forstår det har datafyren installert en piratversjon, når du da reaktiverte oppdateringene gikk denne til ulisensiert. Da ser det ut som du må ha en nøkkel som passer med win7 versjonen som nå er på pc'en (Home premium?).

 

Kan jo starte med å se hva som ligger på den gamle HDD'ens OS.

Lenke til kommentar

Windows 8 (8.1) nøkkelen er lagret i bios på oem windows 8 laptopper .

Den kan leses ut fra UEFI med riktig program RWEverything.

 

Reinstalleres windows 8/8.1 er det ikke engang nødvendig å spesifisere den . Og den er ikke nødvendigvis på noe klistremerke lengre.

http://www.tomshardware.com/news/Windows-8-OEM-OA-3.0-Piracy-Genuine-Microsoft,16636.html

Det var noe sånt jeg lurte på. Men nå er altså det installert W7 som ikke er aktivert lengre. Da betyr det vel at den W8 nøkkelen ikke er gyldig for W7 eller? Men W7 var jo aktivert på forrige hdd. Kan det bety at jeg kan finne nøkkel i bios og så aktivere W7 med denne nøkkelen manuelt?

Lenke til kommentar

 

Takker for hurtige svar. Det står selvsagt ingen lapp under pc-en. Piratversjon, det er meget mulig det ja. Å installere W8 nå er ikke aktuelt. Har brukt alt for mye tid allerede, nå er det bare å få aktivert eksisterende versjon som gjelder. Hun ønsker også å beholde W7, hun har også en annen pc med W8 allerede. Så da vil altså en original W8 nøkkel fungere på W7? Jeg vet ikke hvilken W8 versjon hun opprinnelig hadde på gammel hdd. Da blir det å se på de programmene dere linker til og få koblet til gammel hdd i docking stasjon.

 

Downgrade så vidt jeg vet fungerer kun til/fra win8 pro og win7 pro.

 

Slik jeg forstår det har datafyren installert en piratversjon, når du da reaktiverte oppdateringene gikk denne til ulisensiert. Da ser det ut som du må ha en nøkkel som passer med win7 versjonen som nå er på pc'en (Home premium?).

 

Kan jo starte med å se hva som ligger på den gamle HDD'ens OS.

 

Ok. Så hvis dette er riktig så betyr det at hun sansynligvis har hatt W7 pro installert på gammel hdd, og nå har dusten lagt in Home premium...

Lenke til kommentar

Windows 8 (8.1) nøkkelen er lagret i bios på oem windows 8 laptopper .

Den kan leses ut fra UEFI med riktig program RWEverything.

 

Reinstalleres windows 8/8.1 er det ikke engang nødvendig å spesifisere den . Og den er ikke nødvendigvis på noe klistremerke lengre.

http://www.tomshardware.com/news/Windows-8-OEM-OA-3.0-Piracy-Genuine-Microsoft,16636.html

 

Enig i det med at å få inn en ordentlig 'genuine' windows 8.1 med tilhørende oem lisens bør være veien å gå her fremfor å styre mere med w7 og dertil tvilsomt installerte versjoner.

Det er uaktuelt å installere W8. Jeg jobber via teamviewer og nyinstallasjon gir jeg meg ikke inn på via dette verktøyet :p

Endret av SteinarN
Lenke til kommentar

Windows 8 (8.1) nøkkelen er lagret i bios på oem windows 8 laptopper .

Den kan leses ut fra UEFI med riktig program RWEverything.

 

Reinstalleres windows 8/8.1 er det ikke engang nødvendig å spesifisere den . Og den er ikke nødvendigvis på noe klistremerke lengre.

http://www.tomshardware.com/news/Windows-8-OEM-OA-3.0-Piracy-Genuine-Microsoft,16636.html

 

Enig i det med at å få inn en ordentlig 'genuine' windows 8.1 med tilhørende oem lisens bør være veien å gå her fremfor å styre mere med w7 og dertil tvilsomt installerte versjoner.

Jeg har installert RWEverything nå, men kan ikke finne noen nøkkel i bios. Hvor i dette programmet finner jeg nøkkelen?

Lenke til kommentar

Nå blir jeg mer forvirret her. Altså, den originale W8 oem nøkkelen, kan den eller kan den ikke brukes til å aktivere W7 som nå er nyinstallert på ren hdd? Er det da forskjell på nyinstallert, ren W7 og opprinnelig nedgradert W7 på original hdd?

Den originale oem nøkkelen som er lagret i UEFI bios (om dette windows 8/8.1oem pc ) kan brukes med windows 8 evt 8.1 Core eller Pro. Ikke windows 7 home.

Hva som ble installert av windows 7 home oem nøkkel , eller om bios ble nedgradert til å bruke acpi slp slic 2.1 oem aktivering kan kun kjøperen og den som gjorde dette svare på.

 

Hva med neste gang det oppstår et problem ?

Jeg ville nok oppfordret brukeren sterkt til å få reinstallert den til slik den er solgt/levert fra produsenten.

 

Edit :

RWEverything er ikke noe hjelp her. Du kan ikke bruke en windows 8 nøkkel til Windows 7 . Den blir ikke akseptert. (invalid).

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Jeg fant nøkkelen i bios. Tegn nr 2 i den nøkkelen er en "N", og den får jeg ikke en gang lov til å legge inn i aktiveringsvinduet for W7.

 

Hvis maskinen ble nedgradert, er det slik at den nøkkelen da ikke finnes på maskinen med ny hdd? Men den nøkkelen finnes vel på gammel hdd med W7? Samme hvis det var installert ny W7 med ny oem nøkkel, da skal den jo også finnes på gammel hdd?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...