Gå til innhold

Supersmart.no feilinformasjon


Anbefalte innlegg

Hei

 

TLDR: Supersmart.no har feilinformert om et produkt slik at jeg kjøpte et produkt som ikke fungerer for meg, og nekter nå å ta dette i retur kun fordi "du har kjøpt feil produkt". Hvis dette skal være gjeldende praksis, så vil det altså kunne være lønnsomt for nettbutikker å feilinformere og få ekstra salg i korte perioder.

 

 

Til saken:

 

Jeg har kjøpt et kort hos Supersmart.no. Jeg brukte noen uker til og fra og leste så smått om RAID kort før jeg kjøpte. Basert på informasjonen i butikken Supersmart.no, og omtaler som testet kortet i fungerende systemer, gjorde at jeg ventet i spenning på det nye RAID kortet.

 

De første problemene begynte allerede i september. Jeg kjøpte produktet hos Supersmart fordi det var lagervare, men det viste seg raskt å være løgn. Det tok hele to måneder før jeg fikk kortet. De tok pengene mine og så måtte jeg vente lenge på kortet.

 

Til slutt kom kortet svært forsinktet. Men så viste det seg også at jeg ikke fikk kortet til å fungere. Etter litt snakking direkte med LSI kundesupport, så kommer det for dagen at LSI 9341 kortet mangler cache og derfor ikke passer med særlig mange hovedkort. Temmelig nøyaktig er det at kun 4 hovedkort fra alle gaming produsentene passer sammen med dette 9341 kortet (2x Gigabyte og 2x Asus). Da snakker vi om kanskje 1% kompabilitet.

 

Storebror 9361 som LSI kundeservice anbefalte meg å kjøpe istedetfor, har onboard cache. Dette gjør at LSI ikke engang gidder å ha en liste over støttede hovedkort, fordi 9361 passer på de aller fleste. Jeg finner ihvertfall ingen slik liste, og når jeg kjøpte 9361 så fungerte dette ved første forsøk, og gjør en utmerket jobb.

 

Siden Supersmart.no hadde somlet såpass kraftig med å sende meg 9341 kortet, var jeg allerede bak tidskjema og kjøpte derfor 9361 kortet hos Multicom istedetfor å risikere enda et bomkjøp hos Supersmart.

 

Multicom gjorde en kjempejobb her. De fant ut at kortet som lå på lageret deres hadde vært ute hos kunde før, så en representant fra Multicom ringte meg opp og beklaget det som hadde skjedd. Som kompensasjon for at produktet hadde vært ute hos kunde, så kunne jeg få 500,- i prisavslag med en gang. Det takket jeg ja til, og kortet var hos meg noen få dager senere.

Når jeg monterte 9361 og bootet, så fungerte det fra første stund. Da fikk jeg bekreftet at produktet fra Supersmart.no ikke fungerte, så jeg søkte om retur der. Og dermed begynte marerittet.

 

Supersmart.no var absolutt ikke interessert i å yte kundeservice. De kontaktet LSI og fikk testet kortet. Når de fant ut at det ikke var noe feil med det så ytret butikken ønske om å returnere kortet til meg. Årsak? Jeg har kjøpt feil, og alt ansvar ligger hos kunden.

 

Men la oss se litt på informasjonen som Supersmart.no har lagt ut produktet:

 

Info om produktet: Passer utmerket for gaming entusiaster, og små bedrifter.

 

Systemkrav: Windows

 

Disse to setningene er svært villedende. Under systemkrav må det selvsagt føres opp at kortet mangler cache, og at det derfor har behov for cache fra hovedkortet. Dette er det kun rundt 1-2% av tilgjengelige hovedkort på markedet for "gaming enthusiasts" som kan gi, og derfor er det av vesentlig karakter å ta med.

 

LSI support brukte selv ordet "issue" når de skulle beskrive 9341 kortet og problematikken, så produsenten erkjenner også at det er visse problemer knyttet til kortet jeg ønsker å returnere. Men Supersmart.no fastholder altså på at jeg som kunde selv har ansvar for å lete opp informasjon om produktet. Når butikken nekter meg retur selv om jeg har påpekt manglende informasjon i deres egen nettbutikk, så tar butikken også ett standpunkt hvor de mener at de skal slippe ansvar for det de skriver og sier om produktene sine.

 

Jeg har en skriftlig epost fra LSI hvor de sier at 9341 har "issues", og at de anbefaler meg å kjøpe 9361 til 1000,- mer istedetfor. At jeg skal måtte betale for begge to når det er åpenbart at produsenten kjenner til problemet, overrasker meg.

 

Er jeg helt på jordet, eller burde Supersmart.no gjøre som Multicom.no og ta produktet i retur, når kunden ber fint og sender inn en eske som er svært pent behandlet?

 

Det legges til at dette kjøpet ble gjort som bedrift, så jeg kan ikke klage saken isolert sett inn til Forbrukerrådet, og sånn sett få en løsning tvunget gjennom, good or bad.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg mener det bare tok noen dager. Kortet var såpass forsinket at jeg hadde begynt å tape penger på å måtte vente, så jeg var veldig rask med å teste det ut. Når dette ikke virket så tok jeg kontakt med LSI Support, som igjen kunne fortelle følgende:

Thank You for contacting LSI-Avago Support.

The controller is not getting enough resources from the main board (BIOS, nothing to do with the RAM).

 

Etter dette sitatet, kommer de med en del forslag til feilsøking, HK innstillinger etc. som jeg prøvde uten resultater

 

The MR SAS 9341-Xi is a resource dependent controller and you will have to enable AHCI in your motherboard BIOS. You will have to also disable any ports, slots or features in the Motherboard that you are not using. If this does not resolve your issue then your motherboard does not have enough Option ROM to run the RAID stack.

 

 

Her mener jeg det kanskje ligger et systemkrav som butikken og LSI trolig burde opplyst om. Har du nok Option ROM? Jeg vet ikke hva dette er. 9341 er testet av LSI og fungerer i Gigabyte X79S UD5 WIFI. Jeg har Gigabyte X79 UD4, og jeg har ikke mengder av ekstrautstyr tilkoblet. Det eneste er vel en kortleser, og et ATI R9 skjermkort.

 

If all does not help, then I would encourage you to get a LSI-Avago MR SAS 9361-Xi controller. This controller has on board Cache and does not have the same issue as theLSI-Avago MR SAS 9341-Xi series.

 

De avsluttet support ticketen med å si at jeg burde kjøpe storebroren 9361 hvis 9341 ikke fungerte ved å følge rådene deres. Det gjorde jeg altså, og nå sitter jeg med to kort.

 

Hadde dette vært et forbrukerkjøp så mener jeg saken hadde blitt avgjort i min favør gjennom Forbrukerrådet. Men siden det er et bedriftskjøp så er man i større grad prisgitt butikkenes egen kundeservice, og her ser vi jo hvor på linjen Supersmart.no legger seg.

Endret av Aspiranten
Lenke til kommentar

LSI support beklager nå at butikken ikke vil ta kortet tilbake igjen, og sier at dersom jeg hadde kjøpt det direkte fra dem (Avago shop) så hadde supporten bedt butikken om å ta det tilbake igjen straks.

 

Det virker på meg som om Supersmart.no sliter med økonomien, siden de har blodrøde tall i 2013. Sånnsett er det kanskje ikke det viktigste for dem akkurat nå å sørge for fornøyde langsiktige kunder. De vet kanskje ikke om de eksisterer neste år eller ikke.

Endret av Aspiranten
Lenke til kommentar

Elkjøp, Mpx.no, Fjellsport.no, XXL.no, Komplett.no, Outnorth.no

 

Listen over bedrifter som tilbyr bytterett er lang.

 

Det er riktig at jeg ikke kan anmelde Supersmart.no til politiet fordi de ikke tar produktet tilbake, men på noen områder så må man forvente service.

 

Som for eksempel når produsenten av kortet selv sier at jeg må kjøpe et mye dyrere kort for at det skal fungere i alle datamaskiner, og når jeg gjør dette så sitter jeg da med to kort.

 

Det var ikke mulig for meg å unngå dette, og det ligger fremdeles ikke informasjon hverken hos produsenten eller i butikken som tilsier at det billige kortet har store problemer med kompabilitet.

 

Dette kjøpet ble to ganger så dyrt, og da kjøper jeg selvfølgelig aldri noe igjen av hverken Supersmart.no eller LSI. Neste gang blir det Thunderbolt og RAID server istedetfor. Mindre stress.

Endret av Aspiranten
Lenke til kommentar

Dette er kjøpers feil, og kan ikkje lastes selger. Slik er det med den saken.

 

Hadde du kjøpt Areca 1883i 8 porter med en gang, så hadde du fått konge ytelse, og det fungerer i alle hovedkort. :)

 

Buy cheap, buy twice :green:

 

Kan fortelle at Supersmart.no går som det suser :)

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Neidda Nizzen. Når selger ikke opplyser relevante forhold, så er det selgers feil.

 

Det er det som er kjernen i saken.

 

Hadde det blitt opplyst om de faktiske systemkrav som kortet faktisk krever, så hadde jeg kunnet gjøre et intelligent og gjennomtenkt valg.

 

Istedet sier Supersmart.no at kortet bare krever Windows og PCI-E spor.

 

Da er det villende informasjon.

 

LSI selv hadde gitt meg pengene tilbake dersom jeg hadde kjøpt direkte fra dem også, så jeg ser absolutt ikke problemet.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

 

Kan fortelle at  Supersmart.no går som det suser :)

 

Neimen huffda Nizzen , jeg trodde du hadde god oversikt  over Supersmart / DI ... :ohmy:

 

 

 

Har flere ganger vurdert å handle ifra den nettbutikken , men har heldigvis holdt meg unna :)

 

 

Ting skjer fort tydeligvis  :confused:

Lenke til kommentar

 Noe av det samme skjedde vel med gamle Netshop.no

Bare noen måneder før de konket , kom det forsikringer om at nettbutikken gikk godt , samt at likviditeten var tilfredstillende.

 

Hadde allerede handlet der for flere 10 tusenlapper ( da de gikk sånn noenlunde ), og vurderte å handle enda mere.

Klarte  å få tak i litt nyttig informasjon , og styrte heldigvis unna  i siste liten ....puh

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...