Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har en sensor som gir 24 V DC (22-28V) ut når den er påvirket, og 0V ut når den ikke er påvirket. Dette signalet skal styre en inngang på Arduino, som jo ikke tåler mere enn 5V inn. Jeg kan ikke bruke et rele fordi sensoren går høy og lav flere ganger i sekundet, og da vil levetida på releet bli veldig kort. Jeg tenkte derfor å bruke en optokobler. Er det noen som vet om det finnes optokoblere som takler disse spenningene direkte?

 

Jeg har kikket litt på datablad for optokoblere, men jeg greier ikke å finne hva som er min, og max spenning for å få dem til å trigge, og hva som er minimum spenning på utgangen for å få transistoren til å lede strøm.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg antar at sensorens utgangspenning kommer at at den er tilkoblet 24V inngangspenning? Kan du i såfall kjøre den på 5V ingangspenning? Hvis ikke, hvilken inngangsmotstand har aktuell inngang på Arduinoen? Er den på mange Kohm, eller kanskje Mohm så kan du jo lage en spenningsdeler av to enkle motstander.

Lenke til kommentar

En optokobler er en lysdiode (LED) og en transistor. En LED opererer med strøm, ikke spenning. Derfor finner du ingen angivelse av spenning i databladet. LED kan operere på 5V eller 220V, det er bare å velge en seriemotstand som gir riktig strøm.

Transistoren er open collector. Du kobler den til en pull-up resistor på 5V.

Lenke til kommentar

Prøv med en formotstand på 3900 Ohm. Du får ca. 2V over LED-dioden i optokopleren og ca 22V over motstanden. Det gir en strøm på ca 5-6 mA hvilket er tilstrekkelig for en vanlig optokopler. På optokoplerens utgang kan du føre Emitter til GND på Arduino og Kollektor til en digital inngang. Når optokopleren blir trigget så dras denne pinnen ned til LOW. Du må enten dra pinnen HIGH med en ekstern 10K Ohm motstand mot +5V eller du kan programmere den til å bli dratt HIGH av en intern resistor. Dette fungerer fint, har testet. Men kjenn litt på 3900 resistoren om den går varm (0,12Watt). Mulig du må bruke en 1/4 W resistor eller gå opp til 5600 Ohm så den ikke brenner opp. Prøv deg fram dersom du har mulighet for det. (går du for høyt i verdi så vil ikke optokopleren slå over helt pressist).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...