Gå til innhold

Få utnyttet 300 mbit best mulig og få best mulig dekning trådløst.


ARJ

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå vet jeg ikke om dette er mulig for deg, men jeg hadde nesten tilsvarende utfordring med dekning, huset er rektangulært 3 etasjer (med loft), og ruteren sto i ene enden i 1. etasje. Endte opp med å teste ut ruteren midt på loftet og nå har jeg dekning hele veien ned til kjelleren (helstøpt).

 

Har N66U, så en gammel ruter, men ikke med orig. fw.

 

Laptoppen i 1. etasje har 144mb, stasjonære i første har 450 både på 2.4 og 5. Nexus 6 og 10 ligger jevnt over 120Mb i hele 1.

 

Så, jeg endte opp med å flytte inntakspunktet til loftet ;)

Lenke til kommentar

Mitt hus er samme. Men jeg har kjeller/sokkel med støpt dekke og 1 etg pluss 2e/loft. 280 m2 totalt.

Regner ikke med kjelleren på dette.. Kan absolutt være et alternativ å flytte det opp ja. Det stod mellom det eller på et høyt punkt/hylle som står midt i stua og det punktet blir tett oppunder taket ganske nøyaktig midt i huset.

 

Må trekke opp endel kabel men skal rote på jobb imorgen å se om jeg finner noen cat6 i greie lengder :)

Lenke til kommentar

Nå har jeg handla inn et lass med cat6 så nå starter jeg å kable rundt i huset.

Fikk et innfall og kjøpte Asus ac87u-11ac.

Så nå blir den hovedrouter i toppetasjen, netgear r7000 kablet som ap i kjelleren så blir det ex6200 repeater midt mellom dem.

Så får vi satse på både dekning og ytelse.

Tidligere har jeg hatt samme ssid på alle for at de skal switche automatisk til den sterkeste..

Noen grunn til at jeg ikke skal fortsette med det?

Endret av ARJ
Lenke til kommentar

Det spørs litt. Jeg hadde en repeater i huset da jeg hadde min ruter "feilplassert", med samme SSID på begge, det endte faktisk med at enhetene "hoppet" mellom hvem de koblet opp til som regel og det ble mye av/på-koblinger. (brudd i streaming osv), det jeg gjorde var faktisk å gi dem hver sin SSID og i asus sine rutere så har du en innstilling under Trådløst -> Profesjonelt som heter Roamingassistent, Denne skrudde jeg på da til en gitt dB "styrke" hvor ruteren skal frakoble enheter som har svakere signalstyrke. Dette hjalp noe, men jeg så at enhetene til tider fortsatt prøvde å koble seg til ruteren.

 

Min erfaring med repeaters er at de er ikke så kjekke å ha der hvor man "ferdes mye", prøv heller å plassere ruteren optimalt slik at du slipper dette i huset. Min repeater er nå i garasjen og gir nett i garasjen og "bakover" i eiendommen.

Lenke til kommentar

Den switcher ikke automatisk mellom punkter når du beveger deg mellom dem selv om SSIDene er like. Den beholder tilkoblingen til det opprinnelige punktet helt til den mister forbindelse til dette, og da er tilkoblingen ganske ræva. Og med samme SSID på alle punktene aner du ikke hvilket punkt du har koblet deg til. Så jeg foretrekker å lage én SSID på hvert nett. Jeg skiller også 2,4 og 5 GHz nett. Så har du i hvert fall kontroll på hva du er tilkoblet.

 

Skal du ha sømløs og smart handover mellom forskjellige aksesspunkt basert på signalstyrke må du inn med proffe aksesspunkt som snakker sammen (eller som snakker med en kontroller). Type Cisco Aironet-greier. Men da blir det ofte dyrt og avansert. Hvis ikke OpenWRT kanskje har denne muligheten?

 

Men du kvitter deg med de trådløse TV-signalene? Det virker vel som om de er selve kilden til problemet? Hvis du kabler disse, så trenger du kanskje ikke noe særlig mer trådløsutstyr enn du har i dag.

Lenke til kommentar

Alltid skilt mellom 2.4 & 5ghz ja.

Jeg driver å jobber med å legge kabler rundt.. Vanskelig å bytte ut ale trådløse tv signaler men noen skal bort så får vi se om det blir bedre. Ac87u blir levert på jobb i dag så får jeg sett om det blir bedre.

Kanskje det kan være smart å endre ssid på de forskjellige apene.. Får jeg ikke det optimalt nå så blir løsningen enterpriseutstyr fra cisco, aruba eller noe tilsvarende ja

Lenke til kommentar

Liten oppdatering her..

 

Kjøpte en Asus RT-AC87U.. sikkert ikke nødvendig siden jeg har R7000 nighthawk, men jeg gjorde det nå likevel..

Trakk kabler opp til ganske nøyaktig midten av huset i toppetasjen og satt asusen som hovedrouter.

 

Trakk kabler derfra og ned i kjelleren og har foreløpig linka opp r7000 som AP på asusen..

 

Resultat? Ingen extender og et fantastisk fett trådløst nett..

På grunn av oppdateringer i noden (jeg er litt pilotkunde så har hatt 300 mbit på test men er nedgradert til 75 i en uke på grunn av oppgraderingene) så har jeg nå 75 mbit, men puller lett 70 mbit på trådløst i hele huset.

 

Eget trådløst nettverk i kjelleren på r7000 med egne ssid'er og eget på asusen. (5 + 2.4ghz på begge)

Så det hjalp tydeligvis å få alt opp i høyden.

Flytta Verisure sentralen ned i kjelleren, men alle de trådløse tvsignalene er fremdeles oppe med unntak av et som har blitt kablet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for tipset:)

Blir spennende å se når linken blir 300 mbit igjen etter at noden er oppgradert for alle så jeg får linja mi tilbake hva jeg får da. Var oppe i max 40 før og med variabel kvalitet..

 

Forøvrig asus RT-AC87U > r7000 7 dager i uka etter 1 dags test

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...