Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Merkelig høy HDD-load


Anbefalte innlegg

Heisann, har en Samsung laptop. Type NP870Z5GX01SE. Elkjøp-link: http://www.elkjop.no/product/data/barbar-pc/SANP870Z5GX01/samsung-ativ-book-8-15-6-barbar-pc?scid=Pricecomparison2988#

 

Jeg opplever merkelig høy load på disken. Som f.eks når jeg åpner Chrome, Utforsker og Live Mail rett etter hverandre. Det gjør at PCen "hikker", altså henger i korte perioder. Kan flytte pekeren, men om jeg trykker på noe i et program får jeg beskjed om at programmet ikke svarer. Vedvarer i ca. 5-10 sekunder.

 

Jeg kan fint spille, eller se filmer osv uten problemer, men det virker som om disken ikke liker multikasting. Hender også jeg får samme problem når jeg jobber i Excel også.

 

For å klargjøre litt: det skjer ikke hele tiden, men en gang eller to i kvarteret under omstendigheter slik som beskrevet over.

 

Lurer på om det kan være noe software som sluker ressurser eller om disken faktisk ikke er helt bra. Selv om det er en 5400rpm disk, så burde den vel ikke oppføre seg slik, eller?

 

Spesifikasjoner:

post-181646-0-98609600-1424544157_thumb.png

 

HDD-spesifikasjoner:

post-181646-0-30777000-1424544187_thumb.png

 

Diskforbruk når Live Mail, Chrome og utforsker nettopp er blitt åpnet. Oppgavebehandlingen viser jo at Chrome bruker disken litt, men ved filoverføring så kan denne hastigheten være høyere uten at det byr på problemer:

post-181646-0-30526100-1424544139_thumb.png

 

Setter pris på alle forslag! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for alle svar!

Fant ingen dårlige sektorer på disken.

 

En datakyndig venn av meg tok en titt, han mente det var merkelig. Han la så inn Ubuntu (midlertidig eller på en egen del av disken?) og å på diskforbruker der. Det var mye bedre! Selv om ytelsen ikke var spesielt god. Det skyldes nok at disken ikke er bedre rett og slett.

 

Enig med hypotesen om at bloatware fra Samsung gjør at maskinen fryser/hikker i noen sekunder. Blir vel SSD nå tenker jeg. :)

 

Er det mulig å gjøre dette selv (med vennehjelp), uten å miste garantien?

 

EDIT: Kom på at jeg har jo alltid hatt snurredisker tidligere, men dette er den første jeg har med 5400rpm. Godt mulig det er grunnen til at jeg synes den er treg, men fortsatt irriterende med hikken.

Endret av J00nathan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...