Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ved et evt diesel forbud, vil det også gjelde diesel hybrider?


Gerber

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg leker litt med tanken på å kjøpe meg en ny bil. Jeg hadde i utgangspunktet bestemt meg for en firehjulsdreven diesel variant men omtrent samtidig så begynte artikler som dette å dukke opp. http://www.nrk.no/ostlandssendingen/gar-mot-dieselforbud-i-oslo-1.12175583

Mye kan sies om forbud mot diesel egentlig har noen ting å si, men det får bli en annen diskusjon.

I flere av artiklene så nevnes hybridbiler i positive ordlag.

 

Bilen jeg har bestemt meg for, en Volvo v60, kommer også i en dieselhybrid variant. Det jeg er litt usikker på er om dieselhybrider vil bli sidestilt med bensinhybrider eller om også disse vil bli "svartelistet" som vanlige dieselbiler. Når batteriet er tomt så vil jo disse også forurense like mye som en vanlig dieselbil.

 

Jeg vet at ingen kan forutsi hva politikerne finner på er mest miljøvennlig den uken her og dette blir mest synsing men det er det jeg er litt ute etter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er da opplagt at redusert utslipp av nitrøse gasser vil medføre mindre av disse gassene lokalt..

Man vet også at dieselmotorer slipper ut langt mer av dette enn bensinmotorer gjør, fkatisk mange ganger så mye..

 

Dieselmotoren burde vært forbudt for mange år siden, men det er i det minste positivt at det nå kan ligge an til forbud i enkelte byer enten permanent eller de verste dagene.

Lenke til kommentar

Det er da opplagt at redusert utslipp av nitrøse gasser vil medføre mindre av disse gassene lokalt..

Man vet også at dieselmotorer slipper ut langt mer av dette enn bensinmotorer gjør, fkatisk mange ganger så mye..

 

Min kommentar var kanskje litt usaklig men det var litt med tanke på at det ikke er altfor lenge siden det ble anbefalt å kjøpe dieselbiler. Om jeg ikke husker helt feil så var det flere som allerede da påpekte at lokale utslipp ville være høyere uten at det var noen som hørte på de da.

 

Uansett, så er det jo forskjell på dieselmotorer også selv om de lokale utslippene fortsatt ligger over hva en bensinmotor slipper ut. Nå så virker det som om bildet er ganske svart/hvitt og at diesel er diesel uavhengig av om det er en euro 6 motor eller en 10-15 år gammel. Det jeg lurer på om det vil være like sort/hvitt med hybrid og si at hybrid er hybrid.

 

Jeg bor og jobber i Oslo området og bruker stort sett kollektivt til jobb men noe småkjøring blir det likevel. Ellers så blir det en del langturer.

Jeg har klart meg godt med forhjulstrekk på alle biler så langt så firehjulstrekk havner nok litt i kjekt å ha kategorien. Når det er sagt så har jeg flere eksempler på at jeg har kjørt meg fast/ikke kommet opp bakken på vinterføre i Oslo også. :lol:

 

Jeg har vel ikke vurderet Model S men har tenkt på den og har ikke helt sansen for den. :)

Endret av Gerber
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...