Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Trafikkstøy langs fylkesvei


Anbefalte innlegg

Prøver å lete meg frem i jungelen her, og det meste jeg finner er relativt gammel informasjon (dvs 2008-2012).

Saken er at vi har kjøpt et hus som ligger langs en fylkesvei. Denne fylkesveien er relativt høyt trafikkert, og pga et steinbrudd langs veien er det også en del (i min mening) tungtrafikk.

Vi har en lang, avlang tomt som ligger langs denne veien.

Er det noen som vet om man kan få dekket noe til tiltak mot støy fra veien? Hver gang en bil passerer, er det et desibelnivå på ca 55 inne i stua (uoffisielt målt av oss..). Hvem kontakter man?

Ut i fra informasjonen jeg fant, men som sagt tidligere er noen år gammel, står det at ved desibelmål over 42 inne hos et eksisterende hus kvalifiserer til tiltak fra statens vegvesen.

Er det noen som vet hvor man starter en sånn prosess, og som aller helst har erfaring med en tilsvarende situasjon? Og selv om vi ikke får noe dekket, er vi nødt til å gjøre noe med situasjonen - men da må vi vel søke om å bygge gjerde..?

Link til informasjonen jeg har funnet..

http://www.vegvesen.no/Fag/Fokusomrader/Miljo+og+omgivelser/Stoy/Tiltak/_attachment/74297?_ts=11ed9834750&fast_title=Støyutbetring+for+deg+som+bur+langs+sterkt+støybelasta+veg+%28Brosjyre%29.pdf

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvem kom først - huset eller veien?

Når ble veien laget? Det er forskrifter ang. støy på prosjekteringstidspunktet som legger føringer for krav til hus.

Blir veitrasé utvidet eller endret utløser det som regel ny byggesak og dagens forskriftskrav vil gjelde for hus. E18 Gulli-Greåker måtte Vegvesenet igangsette tiltak på mange hus. Både isolering, bytting av vinduer, endre ventilasjonsluker, støyskjermer osv.

Støyskjerm er ikke bare-bare å lage, for de skal være massive. Da vil de kreve heftig fundamentering for å tåle vind og snø. Med samfunnets elsk for papirarbeid vil jeg tippe det er krav til byggesøknad for en slik skjerm...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...