Gå til innhold

Blokkere nettsider på Inteno DG301 ruter


Anbefalte innlegg

Hei

 

Har nylig montert en router av typen nevnt i trådtittel og lurer på hvordan jeg kan blokkere diverse nettsider jeg ikke ønsker at brukerene skal ha tilgang til? Har søkt litt rundt om på nettet men finner ikke noe som hjelper. Kan nevnes at jeg har sett på portforward sine guider men siden jeg ikke har router av samme typen som de henviser til så finner jeg ikke ut av hva jeg skal gjør.

 

 

Takk for svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

En router er på et litt annet (nettverks) nivå enn innholdet på nettsider. I prinsipp aner den ingenting om hvilket innhold som er hvor. Den vet altså ikke hva www.vg.no er for noe i det hele tatt, fordi DNS normalt ikke er en del av hva en router bedriver. Det er egne servere til slikt.

 

På en tradisjonell router vil du ikke kunne stoppe/blokkere innhold annet enn via IP adresser, noe som antagelig blir en litt vel sær vei å gå. Nå er vel dette slike hjemme-bruks greier så det er ikke godt å vite hva slags tull de putter inn av "ekstra"-funksjonalitet.

 

Et alternativ er å endre DNS cache (DNS forwarding), om denne routeren din har slik funksjonalitet. F.eks at www.facebook.com alltid gir IP'en til en intern server som gir en eller annen feilmelding. Imidlertid må da klientene (pc'er, telefoner etc) være konfigurert rett (ha satt opp routeren som DNS server).

Det er sånn regjeringer driver på når de skal nekte folk tilgang til steder, f.eks. etter ordre fra musikkmakta. Brukere kan gå rundt ved å benytte ip adresser direkte eller velge annen DNS server.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...