Gå til innhold

Hjelp med fond. Stor sum som engangsbeløp?


Janbanan123

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er varig uføretrygdet og er på den måten økonomisk sikret for resten av livet, men jeg tjener ikke mye. Jeg får ikke mye utbetalt så på den måten har jeg lite å tape på å investere.

 

Jeg har klart å spare opp 300 000 kroner som står på konto nå, jeg skrev inn engangs beløp på 300 000 og månedlig sparing på 5500 og da fikk jeg denne grafen: http://gyazo.com/c8e1262de23751df2b42cd6f42247726

 

Fondet gir meg 1.7 millioner på ti år og banken gir meg ca 1.35 millioner.

 

Høres det dumt ut å investere så mye penger på en gang? Som sagt så vil jeg ikke trenge pengene på lang tid. Det er snakk om KLP AksjeNorge Indeks II eller KLP AksjeVerden Indeks.

 

En ting til. Er det slik at dess lenger periode man kan spare over jo bedre er det å ha en profil med høy risiko?

 

Kan fond gå konkurs og dermed alle pengene ned i do?

Endret av Janbanan123
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Aksje Verden. Det er ikke lurt å satse alt på et så lite marked som Norge. Skal du reise utenlandsk, kjøpe importerte varer, eller bo i utlandet, så er det mye bedre at fondet ditt ikke raser opp og ned med kronen, men holder seg mer stabilt i forhold til verdensøkonomien.

 

Jeg ville ikke anbefalt noe med høyere risiko enn et global indeksfond. Sørg alltid for å ha en god buffer i banken slik at du slipper å ta ut penger fra fondet. Skal du ta ut noe (etter minimum 5-10 år) så hold deg til en typisk regel som oljefondet bruker (3-4% i året) siden du da i teorien alltid vil ha nok avkastning til at beløpet i fondet likevel beholder verdien sin etter inflasjon.

 

I din situasjon ville jeg kjøpt for en god slump nå (100k?) og så kjøpt deg inn over de neste 1-2 årene for resten. Da slipper du evt å angre like mye hvis det går ned på kort sikt. Man skal ikke undervurdere psykologien, og folk angrer typisk mye mer på det som er "tap" enn det som "ikke er vunnet".

Endret av Ziff
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Aksje Verden. Det er ikke lurt å satse alt på et så lite marked som Norge. Skal du reise utenlandsk, kjøpe importerte varer, eller bo i utlandet, så er det mye bedre at fondet ditt ikke raser opp og ned med kronen, men holder seg mer stabilt i forhold til verdensøkonomien.

 

Jeg ville ikke anbefalt noe med høyere risiko enn et global indeksfond. Sørg alltid for å ha en god buffer i banken slik at du slipper å ta ut penger fra fondet. Skal du ta ut noe (etter minimum 5-10 år) så hold deg til en typisk regel som oljefondet bruker (3-4% i året) siden du da i teorien alltid vil ha nok avkastning til at beløpet i fondet likevel beholder verdien sin etter inflasjon.

 

I din situasjon ville jeg kjøpt for en god slump nå (100k?) og så kjøpt deg inn over de neste 1-2 årene for resten. Da slipper du evt å angre like mye hvis det går ned på kort sikt. Man skal ikke undervurdere psykologien, og folk angrer typisk mye mer på det som er "tap" enn det som "ikke er vunnet".

 

Takk for supert svar. Tror du KLP AksjeVerden Indeks er veien å gå?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...