Gå til innhold

Beregne kondensator


Anbefalte innlegg

Hei, jeg holder på med en avansert lærling oppgave og holder på å gå meg vill, håper noen her klarer å hjelpe meg :)

 

Jeg har en kjølevifte som skal kobles i 3-fase 230v trekant-kobling.

Problemet er at tilførsel er 1-faset, så jeg må ha en kondensator for å kompensere for siste fasen. Er det noen her som klarer å beregne hvor stor/hvilken type kondensator jeg trenger?

 

Info om kjøleviften:

3-fase veksel D 220-290v - 0,87A, 335W

 

Setter stor pris på om utregning blir lagt ved, slik at jeg kan lære dette til neste gang! Gi beskjed om noe vesentlig info mangler, så skal jeg legge dette ved fortløpende.

 

*Tillegsspørsmål: er det behov for motorvern, i tilfelle, skal dette kobles på før eller etter kondensator?

 

Mvh.

Elektrolærling

Endret av Kerzal
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, takk for linker, men har tidligere sett på disse. Søkte litt rundt på google og her for å se om jeg fant noe som kunne hjelpe meg. Men disse trådene handler om å gjøre 3-fas om til 1-fas, min er motsatt i og med at jeg skal ha 1-fas om til 3-fas.

 

Mvh.

Elektrolærling

Lenke til kommentar

Ja beklager, fikk inntrykk av at de skulle få 3-fase om til 1-fase, men satt meg litt mer inn i det og forsto det da :D

Så etter utregning C=70*0.335kW=23.45uf så fant jeg da ut at jeg må ha kondensator på 23.45uf.

Jeg så på elfaelektronikk etter kondensator og fant den laveste 230v kondensatoren som var 50uf.

Dette er mye mer enn behovet, men går det fint å bruke den alikevell?

 

Kilde:

https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?item=65-108-46&toc=19331

Lenke til kommentar

Ikke filtrer på 230 V på Elfa. Det er ikke noe i veien for å bruke en 440 V kondensator. Merkespenningen på kondensatorer er hvor mye de tåler før de bryter sammen, så en 440 V kondensator fungerer like fint på 230 V system.

 

Så da har du f.eks denne: https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?item=65-108-50&toc=19331

 

Edit: Grunnen til at du kun finner store kapasitanser på 230 V på Elfa, er at det er dyrt å lage kondensatorer med høy kapasitans som også tåler høy spenning. Derfor blir de største kondensatorene kun lansert som 230 V kondensatorer. Geometrien inni kondensatoren medfører at de rett og slett ikke tåler høyere spenning. Mens de med mindre kapasitans har større klaring mellom elektrodene og tåler derfor høyere spenninger.

Endret av endrebjo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Håper dog at de da også har slengt på en ganske vesentlig sikkerhetsfaktor, da spenningen kan gå opp til noe rundt 350V peak. (250V RMS) Og greit å ha litt buffer for transienter.

 

Som regel virker det som man benytter 400V-420V kondensatorer i forskjellige enheter som f.eks i strømforsyninger. Men med så spesialiserte fasekompenserings-kondensatorer, så har de kanskje forenklet det, og kaller det bare for 230VAC, for å indikere hvilket strømnett den er ment for, og representerer derfor ikke maks spenning.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...