Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Når kan jeg bruke det greske alfabetet, og når ikke?


Anbefalte innlegg

Når kan jeg bruke greske kostaver og hvordan? Har lest en plass at Greske bokstav nummer (4) heter Delta, og formen til Delta er tegnet opp som en trekant. Hvis jeg tar å deler med Delta tegnet istedet for 4, hvorfor blir ikke det samme svar, som når jeg deler med 4? Jeg mener Delta har jo tallverdi (4) eller?

Endret av 1EDA70
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Du skriver Δ (stor) eller δ (liten)

 

 

Du tenker kanske påven differentiell operator som påvirker en forandring eller forskjell mellom matematiske verdier, Laplaceoperator eller Diskriminanten?

ref http://no.wikipedia.org/wiki/Delta_(bokstav)

 

 

 

for eksempel : Hvis jeg vil skrive 4+5=9. Hvorfor kan jeg ikke ta bytte ut for eksempel 4, med delta? De har jo samme tallverdi. Eller surrer jeg skikkelig? Som i skikkelig skikkelig!

Lenke til kommentar

 

 

Du skriver Δ (stor) eller δ (liten)

 

 

Du tenker kanske påven differentiell operator som påvirker en forandring eller forskjell mellom matematiske verdier, Laplaceoperator eller Diskriminanten?

ref http://no.wikipedia.org/wiki/Delta_(bokstav)

 

 

 

for eksempel : Hvis jeg vil skrive 4+5=9. Hvorfor kan jeg ikke ta bytte ut for eksempel 4, med delta? De har jo samme tallverdi. Eller surrer jeg skikkelig? Som i skikkelig skikkelig!

 

D er den fjerde bokstaven i alfabetet vi bruker, men det betyr ikke at verdien til D er 4.

Samme gjelder alle andre alfabeter, inkludert det greske.

Lenke til kommentar

 

 

 

Du skriver Δ (stor) eller δ (liten)

 

 

Du tenker kanske påven differentiell operator som påvirker en forandring eller forskjell mellom matematiske verdier, Laplaceoperator eller Diskriminanten?

ref http://no.wikipedia.org/wiki/Delta_(bokstav)

 

 

 

for eksempel : Hvis jeg vil skrive 4+5=9. Hvorfor kan jeg ikke ta bytte ut for eksempel 4, med delta? De har jo samme tallverdi. Eller surrer jeg skikkelig? Som i skikkelig skikkelig!

 

D er den fjerde bokstaven i alfabetet vi bruker, men det betyr ikke at verdien til D er 4.

Samme gjelder alle andre alfabeter, inkludert det greske.

 

lol ok, jeg skjønner tenkte ikke på det :p er en skikkelig noob :p , men hva brukes delta innen for matte da? Jeg tror jeg er helt på jordet med det der greske alfabetet :p

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Du skriver Δ (stor) eller δ (liten)

 

 

Du tenker kanske påven differentiell operator som påvirker en forandring eller forskjell mellom matematiske verdier, Laplaceoperator eller Diskriminanten?

ref http://no.wikipedia.org/wiki/Delta_(bokstav)

 

 

 

for eksempel : Hvis jeg vil skrive 4+5=9. Hvorfor kan jeg ikke ta bytte ut for eksempel 4, med delta? De har jo samme tallverdi. Eller surrer jeg skikkelig? Som i skikkelig skikkelig!

 

D er den fjerde bokstaven i alfabetet vi bruker, men det betyr ikke at verdien til D er 4.

Samme gjelder alle andre alfabeter, inkludert det greske.

 

lol ok, jeg skjønner tenkte ikke på det :p er en skikkelig noob :p , men hva brukes delta innen for matte da? Jeg tror jeg er helt på jordet med det der greske alfabetet :p

 

 

Delta brukes til en hel haug med forskjellige ting og du kan bruke symbolet til akkurat hva du vil så lenge du er konsistent. I matematikk er det ikke slik at symboler har en gitt mening. På den andre siden så finnes det en viss standard, fordi symbolet ofte blir brukt på en bestemt måte.

 

Ofte har delta, både stor og liten, med derivering og avstander å gjøre.

Lenke til kommentar

I noen kulturer hadde man ikke separate talltegn, og derfor brukte man bokstaver til denne funksjonen (noe som forøvrig ga opphavet til numerologien, men det er en hjernerystelse for seg).

 

Poenget vårt som svarer her, er at vi har talltegn, så vi bruker dem - og de eneste tilfellene hvor vi bruker bokstaver i betydning som tall, er når vi trenger mere enn ti talltegn. Den mest vanlige versjonen av dette er heksadesimale tall, og de fleste vil ikke ha bruk for sådanne anvendelser i det hele tatt.

 

Når bokstaver brukes i matematikken (sånn som den vanligvis bedrives i vår moderne verden), er dette som oftest enten som navn på visse variabler (eller konstanter), eller som navn på funksjoner (og i enkelte sammenhenger måleenheter, selv om vi da kommer i grenseland mellom matematikken og den andre vitenskapen som bruker denne - eksempelvis vil C som står for lyshastighet, være en betegnelse man regner til fysikken, selv om den altså brukes i matematiske ligninger).

 

Men altså - vi regner ikke med bokstaver direkte, hverken de greske, latinske, eller for den del de kyrilliske.

Lenke til kommentar

lol ok, jeg skjønner tenkte ikke på det :p er en skikkelig noob :p , men hva brukes delta innen for matte da? Jeg tror jeg er helt på jordet med det der greske alfabetet :p

Delta (chart?cht=tx&chl=\Delta) brukes som regel til å bety endring i en variabel. Hvis chart?cht=tx&chl=v er farten, så blir chart?cht=tx&chl=\Delta v endringen i farten.

 

Man bruker gjerne greske bokstaver som variabler (altså noe som varierer). Noen greske bokstaver "har" en fast verdi, men det er bare fordi vi det er praktisk å kommunisere slik; Sånn at f.eks. alle vet at når man snakker om pi - chart?cht=tx&chl=\pi - så mener man chart?cht=tx&chl=\frac{omkrets}{diameter} hos sirkler.

Endret av Imlekk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...