Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg går nå i 1. vgs, og skal velge programfag til vg 2.

 

Jeg har tenkt til å ta Fysikk, Kjemi og IT, og da blir realfagselev. Jeg er målbevisst og jeg er flink til å jobbe, mener jeg selv.

 

Jeg har en 3'er i 1T, og jeg aner virkelig ikke om jeg skal gå videre til R-matte eller S-matte. Jeg har alltid vært fast bestemt på at R-matte, det skal jeg ha! Men nå når vi faktisk står ovenfor valget er jeg mer usikker enn noen gang. Selv føler jeg at jeg mestrer matte greit, ender jeg alltid opp en 3'er. Jeg har en tendens til å få utrolig mange slurvefeil. Dette er mest pga. stress. Første prøven jeg hadde i høst fikk jeg en solid 4 på, hvor jeg rakk å regne gjennom de nødvendige oppgavene to ganger og rette opp evt. feil. Nå har jeg aldri tid til det lenger og det slår virkelig ut. Siste prøve følte jeg selv gikk veldig bra, og del 1 gikk supert! Bare 4 feil småfeil, to av dem var slurvefeil :wallbash: Del 2 er et større problem. Egentlig mest Geogebra. Det er utrolig enkelt, men jeg bruker mye tid på det, og det blir alltid feil!! Jeg snakket med læreren om det, hvor han sa at vi kunne gå igjennom det litt mer, ettersom vi sikkert ikke har gått igjennom det mer enn 2 timer til sammen i høstsemesteret.

 

Jeg var to poeng unna 4 denne gangen, hvor jeg ikke hadde tid til den siste, og forsåvidt den enkleste oppgaven som man fikk 2 poeng for. :ermm:

 

I timene jobber jeg alltid bra, og sjekker jeg fasiten er mye riktig. Hun jeg sitter ved siden av synes det er så rart at jeg får 3 og hun får 5 når hun selv innrømmer at jeg jobber bedre, og har mer riktig enn henne i timene.

 

Dette ble egentlig litt langt, men jeg blir såååå usikker :cry:

 

Jeg snakket også med rådgiver, og hun bare: Ja, realfag er jo noe du må jobbe masse med, men det har vel du allerede tenkt på? :))

 

Ble bare enda mer usikker.

 

Om jeg velger S-matte vil jeg jo utelukke NTNU, som jeg har bestemt meg for siden 9ende, men nå vet jeg rett og slett ikke lenger.

 

Takk for all hjelp!

Endret av corri
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hei, jeg går i vg2 og hadde litt det samme problemet som du har. Jeg tok T-matte i vg1 og klarte såvidt å komme meg opp på en 3er (var to poeng fra å få 2) Dette var på grunn av at jeg jobbet svært lite med matte og jeg angrer nå på at jeg ikke jobbet mer med det. Da jeg begynte i vg2 prøvde jeg R-matte en 2-3 uker men fant ut at dette var et fag jeg måtte jobbe en del med hjemme og derfor gadd jeg rett og slett ikke. Nå har jeg hatt S-matte et halvt år og syntes det går ganske greit. S1 er mye repitisjon fra T-matten.

 

Fordi om du velger S-matte trenger du ikke utelukke NTNU. Tar du S1 og S2 får du samme kompetanse som R1 og hvis du vil ha R2 kan du ta det etter vidergående, men da må du kanskje vente ett år med å studere.

Lenke til kommentar

Hvis du jobber såpass bra oms du sier, så burde du heller jobbe med slurvet og ikke bare rømme fra det. Jeg tviler på at det kommer til å hjelpe noe særlig da slurv ikke henger sammen med vanskelighetsgraden.

 

Det virker som om du ikke jobber så rasket eller effektivt som du kunne. Det kan sikkert komme av at du fører for mange steg i utregningen og dermed bruker for lang tid på noe du enkelt kan trykke inn på kalkulatoren. hvis det er tilfelle vil du ha bedre tid på prøvene og dermed stresse mindre, som igjen vil redusere slurvet.

 

Jeg har også hatt problemer med slurv, men det ser ikke ut som om det er like ille som deg.

Lenke til kommentar

hei, jeg går i vg2 og hadde litt det samme problemet som du har. Jeg tok T-matte i vg1 og klarte såvidt å komme meg opp på en 3er (var to poeng fra å få 2) Dette var på grunn av at jeg jobbet svært lite med matte og jeg angrer nå på at jeg ikke jobbet mer med det. Da jeg begynte i vg2 prøvde jeg R-matte en 2-3 uker men fant ut at dette var et fag jeg måtte jobbe en del med hjemme og derfor gadd jeg rett og slett ikke. Nå har jeg hatt S-matte et halvt år og syntes det går ganske greit. S1 er mye repitisjon fra T-matten.

 

Fordi om du velger S-matte trenger du ikke utelukke NTNU. Tar du S1 og S2 får du samme kompetanse som R1 og hvis du vil ha R2 kan du ta det etter vidergående, men da må du kanskje vente ett år med å studere.

Takk for svar!

Jeg tror jeg velger R1, og blir det helt uforståelig, tenker jeg å hoppe over til S1. Samtidig vet jeg ikke hvordan det blir med S1-S2 sammen med fysikk..

Sant at man kan ta det etter videregående, vil jo helst ta bli ferdig med alt nå, men det er jo en mulighet, så hvis man vil! Det er lurt.

 

 

Hvis du jobber såpass bra oms du sier, så burde du heller jobbe med slurvet og ikke bare rømme fra det. Jeg tviler på at det kommer til å hjelpe noe særlig da slurv ikke henger sammen med vanskelighetsgraden.

 

Det virker som om du ikke jobber så rasket eller effektivt som du kunne. Det kan sikkert komme av at du fører for mange steg i utregningen og dermed bruker for lang tid på noe du enkelt kan trykke inn på kalkulatoren. hvis det er tilfelle vil du ha bedre tid på prøvene og dermed stresse mindre, som igjen vil redusere slurvet.

 

Jeg har også hatt problemer med slurv, men det ser ikke ut som om det er like ille som deg.

Takk for tipset! Synes det har blitt bedre nå, men ja, det må jobbes med! Vil tilføye om jeg ikke hadde slurvefeil, så ville jeg ligget på en 4 tenker jeg. På skolen gjør jeg det jeg skal, men ikke så mye mer, så jeg kan nok ta i litt mer. Jeg har planer om å sette av litt tid hver dag til matte. Håper det kan hjelpe.

Kan jo innrømme at jeg har ganske mange mellomregninger. Det får jeg prøve på! Takk.

Lenke til kommentar

Nå orket ikke jeg å skrive om alt annet som er skrevet.. men:

 

Jeg hadde selv 5er i 1T og gikk videre med R1. Dette gikk ikke veldig bra. Utrolig mye pensum og jeg klarte rett og slett ikke å holde følge, noe som førte til 3ere på prøvene.

Jeg byttet til S1, og det er veldig mye repetisjon fra 1T, og jeg ligger faktisk an til å få 6er. Når du tar S1 på du fortsette på S2, og totalt gir dette R1 kompetanse. De aller fleste linjer krever bare R1 og ikke R2. Du får totalt 1 realfagspoeng for S-matten og 1.5 for R-matten.

Jeg har også fysikk (så at du nevnte det). Du trenger absolutt ikke R-matte for å ta fysikk1. Det er enkle formler som du bare må kunne omforme. Skal du ta fysikk2 tror jeg det er lurt å ha R-matte, men ifølge læreren vår er det absolutt ikke nødvendig.

 

Du kan velge R1 og heller bytte.. lettere å bytte den veien enn andre veien :) Lykke til uansett, og forbered deg på å jobb! (Vi hadde jo også streiken som gjorde at vi måtte haste litt ekstra og fikk mindre tid)

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om det er så veldig relevant, men jeg synes ikke steget fra 1T (i 2010) til forkurs med R1+R2 på ett år i år var noe særlig stor overgang, og det går ikke så alt for fort, og noen ganger ganske tregt. Hadde 6 den gang og får nok det i år også. R1 bygger videre på 1T og burde være en grei overgang. Jeg vil tro at TS vil klare seg fint dersom han gjør det bedre i timene enn miss 5 gurl. Det er jo slurv og stress som er problemet, ikke ferdighetene i matte.

 

Matten i FY1 er enkel. Handler mer om å vite hvilken formel du skal bruke (forsåvidt i matten også), og formlene er generelt enkle. Det som er vanskeligst er det å lære seg de nye prinsippene og forstå hvorfor formlene virker osv. Et enklere fag enn R1 og ikke så mye fancy greier, men faren for slurv er nok der.

Lenke til kommentar

Overgangen fra 1T til R1 er større enn fra 1T til ungdomsskolen. Du må regne med å jobbe mer om du skal oppretteholde karakterne fra 1T i R1, men når dette er sagt så er overgangen fra R1 til R2 svært liten.

 

Det vil si at du må regne gå ned i karakter hvis du jobber like mye som du gjorde i 1T. Jeg gikk selv 2 karakter ned i R1, fra karakter 6 til karakter 4. Dette er ikke uvanlig å ned karakter fra 1T til R1, hvis du ikke jobber ekstra mer, eller har god studieteknikk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...