Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Slutte i jobben? uten kontrakt


MizzChievous

Anbefalte innlegg

Hei, jeg trenger litt hjelp om jeg kan slutte i jobben. Jeg har jobbet der siden slutten av juni i 2014 og har ennå ikke fått arbeidskontrakt. Første månedene jeg fikk ikke lønning fordi jeg ikke hadde skattekort, men jeg trengte ikke det så jeg fikk frikort fordi jeg tjener 70kr i timen! Det er alt for lite, fordi moren min truer å kaste meg ut hvis jeg ikke betaler leie. Jeg Fikk jobb som vaskepike i frisørsalong og sjefen min får meg til å vaske kunder, style hår og tørke og sette i farge osv. Jeg løper også ærender og henter mat og sjampagne når vi har brud. Jeg er 18 år. Jeg er student og har eksamene mine som kommer opp. Jeg går på IB linjen som er sykt vanskelig og jeg må fokusere på skolen fordi jeg har en eksamen i mars og resten i mai. Jeg flytter i begynnelsen av Juni til England så jeg må slutte uansett. Jeg har spurt sjefen min om kontrakt flere ganger og hun sier at ja vi gjør det neste gang, og hver gang har jeg ikke fått noe. Jeg spurte om lønnøkning fordi jeg kan ikke betale leie med 70 kr i timen, det er latterlig. Hun sa hun skulle tenke på det over helgen, det har gått snart en måned og ingen svar. Hun får medarbeidere til å ringe meg inn til jobb. Jeg har ikke faste jobbtider så jeg er som ekstra hjelp. Jeg har også spurt om faste jobbtider, men har verken fått det eller kontrakt. Jeg fikk heller ikke betalt i Januar. Vet ikke helt hvordan det virker, jeg får betalt den 20. hver måned, jeg har jobbet i desember og jeg er ment å få betalt for desember måned i januar, men fikk ikke det. Kan jeg slutte på dagen. Har heller lyst å fokusere på skolen og flytting isteden for å kaste bort tiden på en jobb jeg ikke har kontrakt, bra lønn og har heller ikke fått betalt. Hvordan virker det?

Endret av MizzChievous
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Beklager, jeg tok feil. Det straffer seg å være skråsikker og ikke sjekke fasiten:

 

"Arbeidstaker kan ikke gå på dagen selv om det ikke foreligger noen skriftlig arbeidsavtale, og arbeidsgiver kan ikke si opp arbeidstaker på dagen. Når oppsigelsestid ikke er skriftlig avtalt gjelder oppsigelsesfristene i § 15-3 i arbeidsmiljøloven."

 

 

§ 15-3.Oppsigelsesfrister

(1) Hvis ikke annet er skriftlig avtalt eller fastsatt i tariffavtale, gjelder en gjensidig oppsigelsesfrist på én måned.

 

 

http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78173

 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-62/KAPITTEL_15#§15-3

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis jeg gir en måned oppsigelsestid, kan jeg bare slutte etter en måned? eller må jeg signere noe for å slutte etter en måned?

 

Det er ikkje krav til at oppsigelsen (frå arbeidstaker) skal være signert, som minimum så må oppsigelsen være skriftlig, samt innehold ditt navn og dato.

Dersom det er arbeidsgiver som seier opp ein arbeidstaker er det langt fleire formelle krav som må oppfyllast.

 

Så om du skriver ein oppsigelse på epost eller brev å leverer på mandag så er det arbeidsmiljølova sine standardvilkår på 30 dagers oppsigelse som gjelder.

Det er verdt å merke seg at ein her teller heile måneder. Så om du seier opp no i februar så må du jobbe ut mars måned.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...