Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Søvnproblemer/søvnmangel


Bruker-133566

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg sliter veldig med søvnvansker; sliter med å sovne inn og sove når jeg først sover (våkner flere ganger i.l.a natta). Har vært hos legen i kommunen jeg bor i her i Nordland. Jeg er ikke på jakt etter medikamenter som kan gi en rus, men hjelpe meg med søvn. Det sterkeste jeg har fått utskrevet til nå er Zopiklon, det samme som Imovane etter hva jeg har forstått? Gjerne rett på meg om jeg tar feil. Deretter fikk jeg Atarax, som jeg skulle ta 1 tablett av etter mat samt 1 time før jeg legger meg.. Dette funket ikke i det hele tatt.. Var ærlig med legen og sa at jeg hadde prøvd både dobbel dose og 3 ganger dose enn hva som var avtalt men legen sa at dette gjorde ikke noe. Men jeg sliter enda, hva må til for at jeg skal få noe ordentlig som kan hjelpe med med søvnvanskene?? Dette går ut over jobben, og ja; har hatt samtale med både avdelingsleder og sjef som sier vi får bare ta det som det kommer. Med dette mente de at jeg kunne prøve å døgne (det samme anbefalte legen), og hvis jeg blir "ubrukelig" på arbeidsplassen får jeg lov å gå hjem. Jeg sover på et mørkt rom (jeg MÅ ha lys på for å kunne se noe der inne generelt), og det skal være nok kjølig etter min egen smak. Håper på råd/tips så snart som mulig :) på forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter et helt liv med dårlig søvn og et par år med kronisk insomnia kom jeg i høst over denne artikkelen da jeg søkte etter remedier: http://www.huffingtonpost.co.uk/marek-doyle/help-me-sleep-magnesium-secret-to-sleep-problems_b_3311795.html

En boks med 100 piller magnesiumtilskudd koster ca 150 kroner, så jeg tenkte det kunne være verdt et forsøk. Og det hjalp ganske umiddelbart. Før var sengetid lesetid for meg, fordi jeg uansett brukte to-tre timer på å sovne. Nå blir jeg helt zombie med en gang jeg slenger meg nedpå, og kommer ikke gjennom mange sidene før jeg må legge boka vekk. Det er vel sånn vanlige folk har det. Kritisk som jeg er var jeg åpen for at det kunne være placebo og at det ville gå over etter hvert, men nå begynner det vel å bli snart fire måneder med tilnærmet normal søvn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når det gjelder sovemedisiner av type a/b preparater har du allerede prøvd imovane(zopiclon).. utenom det er de mest vanlige som blir utskrevet: stilnoct(zolpidem) og mogadon(nitrazepam). Tidligere ble også flunipam(flunitrazepam) utskrevet en god del men er nå avregistrert i norge.

 

Ingen av disse medisinene hjalp meg og sove desverre, men det er hvertfall de mest vanlige som blir skrevet ut og de kan virke forskjellig fra person til person så kan være værdt og prøve kanskje..

Lenke til kommentar

Etter et helt liv med dårlig søvn og et par år med kronisk insomnia kom jeg i høst over denne artikkelen da jeg søkte etter remedier: http://www.huffingtonpost.co.uk/marek-doyle/help-me-sleep-magnesium-secret-to-sleep-problems_b_3311795.html

En boks med 100 piller magnesiumtilskudd koster ca 150 kroner, så jeg tenkte det kunne være verdt et forsøk. Og det hjalp ganske umiddelbart. Før var sengetid lesetid for meg, fordi jeg uansett brukte to-tre timer på å sovne. Nå blir jeg helt zombie med en gang jeg slenger meg nedpå, og kommer ikke gjennom mange sidene før jeg må legge boka vekk. Det er vel sånn vanlige folk har det. Kritisk som jeg er var jeg åpen for at det kunne være placebo og at det ville gå over etter hvert, men nå begynner det vel å bli snart fire måneder med tilnærmet normal søvn.

Dette kommer jeg absolutt til å teste ut! Takk for tipset! :D

Lenke til kommentar

Vil virkelig anbefale at du snakker med legen din om et preparat som heter Seroquel. Det tar veldig lang tid å oppbygge seg toleranse av virkestoffet, altså trenger du ikke stadig øke dosene for å få den samme effekten. Dessuten påvirker det i liten grad søvnmøster og de forskjellige stadiene av søvnen og det fungerer både som innsovningsmiddel og sovemiddel (at du sover gjennom hele natta).

Dette fungerte svært godt for meg da jeg i en periode slet med å få nok søvn :)

Lenke til kommentar

Når det gjelder sovemedisiner av type a/b preparater har du allerede prøvd imovane(zopiclon).. utenom det er de mest vanlige som blir utskrevet: stilnoct(zolpidem) og mogadon(nitrazepam). Tidligere ble også flunipam(flunitrazepam) utskrevet en god del men er nå avregistrert i norge.

 

Ingen av disse medisinene hjalp meg og sove desverre, men det er hvertfall de mest vanlige som blir skrevet ut og de kan virke forskjellig fra person til person så kan være værdt og prøve kanskje..

Men legen(e) her på legekontoret vil ikke skrive ut sterkere medisiner enn de jeg nevnte i første post :( om de ikke vil det eller tror jeg er ute etter en rus er jo da også et spørsmål jeg lurer litt på.. Og såvidt jeg vet har jeg ikke noe på rullebladet relatert til narkotika..

Lenke til kommentar

Vil virkelig anbefale at du snakker med legen din om et preparat som heter Seroquel. Det tar veldig lang tid å oppbygge seg toleranse av virkestoffet, altså trenger du ikke stadig øke dosene for å få den samme effekten. Dessuten påvirker det i liten grad søvnmøster og de forskjellige stadiene av søvnen og det fungerer både som innsovningsmiddel og sovemiddel (at du sover gjennom hele natta).

Dette fungerte svært godt for meg da jeg i en periode slet med å få nok søvn :)

Er Sirquel det samme som Circadin eller hva det heter? Dette har jeg også fått utskrevet og prøvd, funket ikke hvor meg i det hele tatt.. :(

Lenke til kommentar

 

Vil virkelig anbefale at du snakker med legen din om et preparat som heter Seroquel. Det tar veldig lang tid å oppbygge seg toleranse av virkestoffet, altså trenger du ikke stadig øke dosene for å få den samme effekten. Dessuten påvirker det i liten grad søvnmøster og de forskjellige stadiene av søvnen og det fungerer både som innsovningsmiddel og sovemiddel (at du sover gjennom hele natta).

Dette fungerte svært godt for meg da jeg i en periode slet med å få nok søvn :)

Er Sirquel det samme som Circadin eller hva det heter? Dette har jeg også fått utskrevet og prøvd, funket ikke hvor meg i det hele tatt.. :(

 

Det er to svært forskjellige medikament. Og Seroquel er et C-preparat, så om du sier til legen din at du har fått det anbefalt så kan han vurdere om det vil være noe for deg.

Isbilens råd burde også prøves, men det virker som om du har problemer utover døgnrytmen siden du våkner flere ganger i løpet av natten.

Lenke til kommentar

Etter et helt liv med dårlig søvn og et par år med kronisk insomnia kom jeg i høst over denne artikkelen da jeg søkte etter remedier: http://www.huffingtonpost.co.uk/marek-doyle/help-me-sleep-magnesium-secret-to-sleep-problems_b_3311795.html

En boks med 100 piller magnesiumtilskudd koster ca 150 kroner, så jeg tenkte det kunne være verdt et forsøk. Og det hjalp ganske umiddelbart. Før var sengetid lesetid for meg, fordi jeg uansett brukte to-tre timer på å sovne. Nå blir jeg helt zombie med en gang jeg slenger meg nedpå, og kommer ikke gjennom mange sidene før jeg må legge boka vekk. Det er vel sånn vanlige folk har det. Kritisk som jeg er var jeg åpen for at det kunne være placebo og at det ville gå over etter hvert, men nå begynner det vel å bli snart fire måneder med tilnærmet normal søvn.

Hvor kjøper man magnesiumtabletter?

Når tar du de?

Jobber turnus så har en del søvnproblemer pga det...

 

Ser http://gymgrossisten.no/6/no/artiklar/magnesium-800-100-kapslarmen, "Redusert trøtthet" står det på de...

Lenke til kommentar

Til min forrige fastlege sa jeg bare at jeg pleide å få utskrevet Stilnoct tidligere og fikk en ny resept. Det var jo sant, men det hadde det ikke trengt å være siden han ikke gadd sjekke. Uansett er det ikke noe jeg vil anbefale annet enn til å få døgnrytmen på rett kjøl etter en rangel. Du sover dårlig og er helt pudding dagen etterpå. Blant annet bør du ikke kjøre bil.

 

 

 


Hvor kjøper man magnesiumtabletter?

Når tar du de?

Jobber turnus så har en del søvnproblemer pga det...

 

Ser http://gymgrossisten.no/6/no/artiklar/magnesium-800-100-kapslarmen, "Redusert trøtthet" står det på de...

 

Vil tro alle apotek har dette. Jeg har kjøpt Nycoplus sine. Er litt usikker på når det er best å ta dem, men artikkelen anbefaler jo kveldstid.

Endret av Isbilen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Til min forrige fastlege sa jeg bare at jeg pleide å få utskrevet Stilnoct tidligere og fikk en ny resept. Det var jo sant, men det hadde det ikke trengt å være siden han ikke gadd sjekke. Uansett er det ikke noe jeg vil anbefale annet enn til å få døgnrytmen på rett kjøl etter en rangel. Du sover dårlig og er helt pudding dagen etterpå. Blant annet bør du ikke kjøre bil.

 

 

 

Hvor kjøper man magnesiumtabletter?

Når tar du de?

Jobber turnus så har en del søvnproblemer pga det...

 

Ser http://gymgrossisten.no/6/no/artiklar/magnesium-800-100-kapslarmen, "Redusert trøtthet" står det på de...

 

Vil tro alle apotek har dette. Jeg har kjøpt Nycoplus sine. Er litt usikker på når det er best å ta dem, men artikkelen anbefaler jo kveldstid.

Jeg rører ikke Ritalin o.l. eller noe av den typen (amfetamin for eksempel). Koffeintabletter kan ikke fås i Norge (lovlig) siden bruken hos flere brukere ble misbrukt, dette kunne man få på resept tidligere men er trukket tilbake fra markedet. Men i linken til Gymgrossisten som Akila henviser til; "Redusert trøtthet". Kan dette hjelpe til med å våkne mer til på morgenen? Og blir man muligens mer fokusert i forbindelse med konsentrasjonsvansker?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det er jo merkelig at du ikke kan få medisin så du på sikt kan unngå sykemelding og forebygge utbrenthet og andre psykiske lidelser som følge av søvnmangel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...