Gå til innhold

AMD Radeon R300-serien/fiji diskusjon og spekulasjon


Anbefalte innlegg

Catalyst 15.7 er den første driveren til AMD som gir støtte for OpenGL 4.5, etter beskjedne 331 dager.

 

Merkverdig nok så rapporterer driveren bare versjon 4.4 av GLSL, så jeg får nok teste de neste dagene om versjon 4.5 faktisk er støttet eller om det er nok en støtte på papiret fra AMD.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Vulkan er i hovedsak basert på Mantle, så det er ingen grunn til å videreutvikle Mantle som proprietært API.

Det er det ikke.

Mantle ble brukt som et tidlig utkast på hvordan selve programmeringsinterfacet til Vulkan runtime kunne se ut. Det samme skjedde også med OpenCL, der ble mye av programmeringsinterfacet basert på CUDA 2.0. Det er veldig mye annet "under panseret" som ikke har noe med Mantle å gjøre i det heletatt, og Vulkan er heller ikke ferdig standardisert før tidligst mot slutten av året. Khronos har jobbet med Vulkan siden juni 2014, og arbeidsgruppen inneholder folk fra Intel, Nvidia, AMD, ARM, Samsung, Imagination, Apple, Sony, Qualcomm, etc.

 

https://www.khronos.org/assets/uploads/developers/library/overview/2015_vulkan_v1_Overview.pdf

 

Det står fint lite om Mantle i dokumentet du lenker til. Her, derimot, står det «Based on Mantle – standardizes & replaces it»: https://www.khronos.org/assets/uploads/developers/library/2015-gdc/Valve-Vulkan-Session-GDC_Mar15.pdf

 

Det er selvfølgelig forskjeller mellom Mantle og Vulkan (duh), men i og med at Vulkan nå eksisterer, har ikke AMD noen grunn til å holde på Mantle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er selvfølgelig forskjeller mellom Mantle og Vulkan (duh), men i og med at Vulkan nå eksisterer, har ikke AMD noen grunn til å holde på Mantle.

Nei, selvsagt har ikke AMD noen grunn til å holde på med Mantle lenger.

Mantle var som jeg nevnte i bunn og grunn et vellykket PR-stunt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vellykket og vellykket, fikk vel bare nabs på limpinnen uansett.

For dem som har levd noen år er det oftest sånn at hvis noe høres for godt ut til å være sant så er det som regel det.

 

Det er ganske vellykket når mange forteller om hvor fantastisk Mantle er uten å ha testet det selv. Mange anbefaler AMD bare pga mantle, selv om de ikkje vet at billige amd skjermkort nesten ikkje gir noe mening med mantle engang :p

 

Jeg har testet mantle mye, og jeg sier: Ingen kommentar  :ninja:

Lenke til kommentar

AMD har nesten utelukkende fått lovprising av (inkompetente)artikkelforfattere og (-"-)forumbrukere verden over for Mantle, selv om nesten ingen av de forstår hva Mantle er og hvilken relevans det har. Mantle har vært et billig og effektivt PR-stunt, hensikten har aldri vært noe annet.

Lenke til kommentar

Vellykket og vellykket, fikk vel bare nabs på limpinnen uansett.

For dem som har levd noen år er det oftest sånn at hvis noe høres for godt ut til å være sant så er det som regel det.

Vel, nesten hele "Internett" tror jo nå at AMD har tvunget Microsoft til å lage DirectX 12, og at DX12 er en "blåkopi" av Mantle, og at det samme kommer til å gjelde Vulkan.

 

Så ja, vellykket PR-stunt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Vellykket og vellykket, fikk vel bare nabs på limpinnen uansett.

For dem som har levd noen år er det oftest sånn at hvis noe høres for godt ut til å være sant så er det som regel det.

Vel, nesten hele "Internett" tror jo nå at AMD har tvunget Microsoft til å lage DirectX 12, og at DX12 er en "blåkopi" av Mantle, og at det samme kommer til å gjelde Vulkan.

 

Så ja, vellykket PR-stunt.

 

Hva skulle vi gjort uten  HKS og efikkan i skjermkorttrådene her på forumet?  :scared:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eh, jeg har fulgt lanseringen av Vulkan diverse steder, og mer kunnskapsrike folk enn noen i denne tråden (faktiske driverutviklere, ikke folk som har overklokking som hobby) har påstått at likhetene med Mantle er store. Khronos har da heller ikke lagt skjul på at Mantle er basis for Vulkan. Wikipedia er en praktisk kilde, ettersom den har henvisninger til andre steder.

 

Det finnes selvsagt ingen kilde for at Mantle er et billig og effektivt PR-stunt, for det er selvinnlysende urimelig tøv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Eh, jeg har fulgt lanseringen av Vulkan diverse steder, og mer kunnskapsrike folk enn noen i denne tråden (faktiske driverutviklere, ikke folk som har overklokking som hobby) har påstått at likhetene med Mantle er store. Khronos har da heller ikke lagt skjul på at Mantle er basis for Vulkan. Wikipedia er en praktisk kilde, ettersom den har henvisninger til andre steder.

 

Det finnes selvsagt ingen kilde for at Mantle er et billig og effektivt PR-stunt, for det er selvinnlysende urimelig tøv.

 

Nå er det vel kanskje bare meg som har overklokking som hobby som har postet her de siste sidene :p

Jeg har heldigvis ikkje kunnskap om mantle/vulkan utenom å ha brukt Mantle mye i spill på 290/290x og nå fury x

Lenke til kommentar

 

Eh, jeg har fulgt lanseringen av Vulkan diverse steder, og mer kunnskapsrike folk enn noen i denne tråden (faktiske driverutviklere, ikke folk som har overklokking som hobby) har påstått at likhetene med Mantle er store. Khronos har da heller ikke lagt skjul på at Mantle er basis for Vulkan. Wikipedia er en praktisk kilde, ettersom den har henvisninger til andre steder.

 

Det finnes selvsagt ingen kilde for at Mantle er et billig og effektivt PR-stunt, for det er selvinnlysende urimelig tøv.

 

Nå er det vel kanskje bare meg som har overklokking som hobby som har postet her de siste sidene :p

Jeg har heldigvis ikkje kunnskap om mantle/vulkan utenom å ha brukt Mantle mye i spill på 290/290x og nå fury x

 

 

Kanskje like greit og ikke kommentere det da :)

Lenke til kommentar

Jeg tror enkelte her skal være forsiktige med hva de kaller for tøv. Den beste måten å bryte ned fanboys på er med harde og brutale fakta.

 

At noe er "basert på" noe annet kan bety så mangt, så la meg nok en gang forklare relasjonen mellom de ulike APIene. Det Vulkan har hentet fra Mantle er at det er inspirasjon til hvordan grensesnittet er utformet. Dette betyr derimot ikke at Vulkan er Mantle med nytt navn, og det betyr heller ikke at den underliggende funksjonaliteten er den samme. Det er viktig å huske at all funksjonalitet som Mantle har er et subsett av skissen til Direct3D 12. Sentralt i Vulkan er SPIR-V som er den nye kompilatoren for blant annet GLSL, OpenCL og mer, som er et prosjekt som Khronos har jobbet med i mange år. Forarbeidet frem mot Vulkan har også pågått i flere år, og Vulkan hadde kommet uavhengig av Mantle.

 

Det er også viktig å forstå Mantles rolle. Det har aldri vært AMDs intensjon at Mantle skal overta for de andre APIene, men derimot være et eksperimentelt "ustillingsvindu" for fremtidig funksjonalitet. Dette har vært aktivt markedsført av AMD som en stor nyvinning selv om det aldri har vært intensjonen at dette skal konkurrere med Direct3D, så dette har handlet om ren PR. Mantle har heller ikke vært rettet mot OpenGL, så det blir totalt feil å tenke på Vulkan som en videreføring av Mantle siden Vulkan er for en helt annen målgruppe.

 

Det er forøvrig ingenting nytt at produsentene tilbyr eksperimentell funksjonalitet før det blir ferdig standardisert. Vi i OpenGL-verdenen vet at både AMD, Nvidia og Intel har hver sine utvidelser, og at noen av disse blir bakt inn i fremtidige standarder. Det som er forskjellig med Mantle er at de har valgt å skille ut et eget kompakt API fremfor å tilby utvidelser med ny funksjonalitet. Dere husker kanskje f.eks. tessellation som den store nyheten i Direct3D 11, men få husker at dette egentlig var planlagt for Direct3D 10. Både AMD og Nvidia kom med sine OpenGL-utvidelser, og AMD kom også med utvidelse og demo for Direct3D. Jeg husker selv at jeg prøvde det ut på et HD 4870 og at det fungerte ganske bra. En rekke av den valgfrie funksjonaliteten som snakkes om for Direct3D 12 som "tiled resources" og "bindless resources" er ting som har eksistert for OpenGL en god stund.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

At noe er "basert på" noe annet kan bety så mangt, så la meg nok en gang forklare relasjonen mellom de ulike APIene. Det Vulkan har hentet fra Mantle er at det er inspirasjon til hvordan grensesnittet er utformet.

La meg minne deg om hva I-en i API står for. Hvordan grensesnittet er utformet er ikke likegyldig. Og mye av Mantle er kopiert ordrett, bare med prefikset gr i funksjonene erstattet med vk.

 

Dette betyr derimot ikke at Vulkan er Mantle med nytt navn, og det betyr heller ikke at den underliggende funksjonaliteten er den samme. Det er viktig å huske at all funksjonalitet som Mantle har er et subsett av skissen til Direct3D 12. Sentralt i Vulkan er SPIR-V som er den nye kompilatoren for blant annet GLSL, OpenCL og mer, som er et prosjekt som Khronos har jobbet med i mange år. Forarbeidet frem mot Vulkan har også pågått i flere år, og Vulkan hadde kommet uavhengig av Mantle.

Jeg skal ikke underkjenne betydningen av SPIR-V, men du underkjenner betydningen av Mantle. Vulkan ble annonsert under ett år etter at Khronos hadde sendt ut «call for participation» i forbinddelse med det som da ble kalt GLnext. Jada, det ville ha kommet uansett, men ikke i år.

 

Det er også viktig å forstå Mantles rolle. Det har aldri vært AMDs intensjon at Mantle skal overta for de andre APIene, men derimot være et eksperimentelt "ustillingsvindu" for fremtidig funksjonalitet. Dette har vært aktivt markedsført av AMD som en stor nyvinning selv om det aldri har vært intensjonen at dette skal konkurrere med Direct3D, så dette har handlet om ren PR. Mantle har heller ikke vært rettet mot OpenGL, så det blir totalt feil å tenke på Vulkan som en videreføring av Mantle siden Vulkan er for en helt annen målgruppe.

Vulkan har heller ikke samme rolle som OpenGL, iflg. Khronos selv. Vulkan er et lavnivås API, hovedsakelig intendert for spill (som Mantle), mens OpenGL er høyere nivå, brukes hovedsakelig til profesjonell 3D, og fortsetter uavhengig av Vulkan.

 

Og ideen om at dyr teknologiutvikling handler om «ren PR» er fullstendig noldus. Skjønt det ville kanskje forklart AMDs økonomiske situasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eh, jeg har fulgt lanseringen av Vulkan diverse steder, og mer kunnskapsrike folk enn noen i denne tråden (faktiske driverutviklere, ikke folk som har overklokking som hobby) har påstått at likhetene med Mantle er store.

Nå har ikke jeg overklokket noen hardware siden jeg registrerte meg på hva som dengang var hardware.no. Men jeg har siden jeg registrerte meg tatt en PhD innen heterogene prosesseringsarkitekturer, og jeg har ledet flere forskningsprosjekter innenfor området.

 

Khronos har da heller ikke lagt skjul på at Mantle er basis for Vulkan. Wikipedia er en praktisk kilde, ettersom den har henvisninger til andre steder.

Både jeg og efikkan er vel helt enig i at enkelte komponenter av Mantle er brukt som input til deler av Vulkan. Men det vi prøver å si er at "enkelte komponenter ble brukt som input i standardiseringen" er ikke det samme som at "Vulkan kommer til å bli basert på Mantle".

 

Vulkan er nå i en standardisering, hvor alle partnerne kommer med input og forslag til endringer. Forhåpentligvis så er et "draft" til versjon 1.0 klart mot slutten av året.

 

Det finnes selvsagt ingen kilde for at Mantle er et billig og effektivt PR-stunt, for det er selvinnlysende urimelig tøv.

Måten du diskuterer og oppfører deg i denne tråden viser jo faktisk at det har vært et effektivt PR-stunt!  :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...