Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg går første året på studiespesialiserande. Jeg skal innen neste uke bestemme meg for hvilken valfag jeg skal ha i Vg1 og Vg2. Jeg er heilt sikkert på at jeg vil ha realfag, men er veldig usikker på hvilken fag jeg skal ta.

Så jeg har noen spørsmål rundt dei fagene jeg vudere å ta. Gjerne fortell litt om dem, om de er vanskelige, hvilken yrker jeg har trenger dei til osv. :)

 

Mattematikk R1 og R2; er det veldig stor overgang frå t - matte til r? Jeg er veldig glad i å jobbe med matte, og synest t - matte er gøy og passe vanskelig.

 

Biologi 1 og 2; Jeg har nesten bestemt meg for ta biologi! Er det mye jobb med biologi? er det vanskelig? Hvilken yrker trenger jeg det til?

 

Marknadsføring 1 og 2; Noen som vil si noe om hva det går ut på? Hva jeg har å vinne med å ta det?

 

Psykologi 1 og 2; Hva går det ut på? Spennende? Mye pugg?

 

Mattematikk X; Hva går det ut på? Vanskelig?

 

Kjemi 1 og 2; ??

 

Det vart en del spørsmål!! Håper det er noen som kan svare på noen av dem!

Tusen takk på forhand! :)

Endret av 98ANN
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De fleste yrkene som krever R2 matematikk er ingeniørstudier.

 

- er det veldig stor overgang frå t - matte til r?

 

Overgangen fra 1T til R1 er større enn fra 1T til ungdomsskolen. Du må regne med å jobbe mer om du skal oppretteholde karakterne fra 1T i R1, men når dette er sagt så er overgangen fra R1 til R2 svært liten.

 

- Er det mye jobb med biologi? er det vanskelig? Hvilken yrker trenger jeg det til?

 

Biologi er et lesefag, om du er flink til å pugge eller til å lese, så er det ett fag du trives med. Biologi er det enkleste realfaget blant fagene du har nevnt ovenfor. Du trenger biologi til flere helsefaglige studier, slik som bioingeniør, bachelor i biologi og lignende.

 

- Mattematikk X; Hva går det ut på? Vanskelig?

Faget er beregnet for de flinkeste elevene i matematikk på videregående, og er derfor vanskelig. Faget går ut på komplekse tall, sannsynlighet og tallteori. Faget kan sammenlignes med matematikk på høgskole og universitet.

 

-Kjemi 1 og 2: ??

 

Jeg vil påstå at biologi og kjemi hører sammen. Derfor vil jeg anbefale deg å ta kjemifaget. Før jeg kan gi deg ett endelig svar, hva har du tenkt å studere??

Endret av DoitNow
Lenke til kommentar

De fleste yrkene som krever R2 matematikk er ingeniørstudier.

 

- er det veldig stor overgang frå t - matte til r?

 

Overgangen fra 1T til R1 er større enn fra 1T til ungdomsskolen. Du må regne med å jobbe mer om du skal oppretteholde karakterne fra 1T i R1, men når dette er sagt så er overgangen fra R1 til R2 svært liten.

 

- Er det mye jobb med biologi? er det vanskelig? Hvilken yrker trenger jeg det til?

 

Biologi er et lesefag, om du er flink til å pugge eller til å lese, så er det ett fag du trives med. Biologi er det enkleste realfaget blant fagene du har nevnt ovenfor. Du trenger biologi til flere helsefaglige studier, slik som bioingeniør, bachelor i biologi og lignende.

 

- Mattematikk X; Hva går det ut på? Vanskelig?

Faget er beregnet for de flinkeste elevene i matematikk på videregående, og er derfor vanskelig. Hva faget går ut på komplekse tall, sannsynlighet og tallteori. Faget kan sammenlignes med matematikk på høgskole og universitet.

 

-Kjemi 1 og 2: ??

 

Jeg vil påstå at biologi og kjemi hører sammen. Derfor vil jeg anbefale deg å ta kjemifaget. Før jeg kan gi deg ett endelig svar, hva har du tenkt å studere??

Tusen takk for kjempebra svar! jeg vet ikke enda hva jeg vil studere, men jeg er veldig glad i matte. Jeg har nesten bestemt meg for å ta biologi og R- matte! Jeg har alltid jobbet mye med skolearbeid, meg jeg er redd for at hvis jeg tar kjemi så blir det for hardt. For det er jo veldig mye arbeid med R-matten! Jeg er veldig usikker om jeg skal tørre å ta kjemi, sidan jeg kjenner folk som har gått fra 5/6 i naturfag på VG1 til å styrke i kjemi 2 på VG3! :/

Endret av 98ANN
Lenke til kommentar
Tusen takk for kjempebra svar! jeg vet ikke enda hva jeg vil studere, men jeg er veldig glad i matte. Jeg har nesten bestemt meg for å ta biologi og R- matte! Jeg har alltid jobbet mye med skolearbeid, meg jeg er redd for at hvis jeg tar kjemi så blir det for hardt. For det er jo veldig mye arbeid med R-matten! Jeg er veldig usikker om jeg skal tørre å ta kjemi, sidan jeg kjenner folk som har gått fra 5/6 i naturfag på VG1 til å styrke i kjemi 2 på VG3! :/

 

Jeg vil tror det er nødvendig å ta kjemi, dersom du har tenkt å fortsette med å studere biologi på høyere nivå. Biologi henger mye sammen med kjemi. Du trenger ikke å være redd for å ta kjemifaget, nå har de gjort kjemieksamen enklere enn tidligere.
I tidligere eksamener var det vanskelige oppgaver i form av ukjente begreper og kjemiske stoffer som elevene ikke har hørt om før. Nå er både begrepene og kjemiske stoffer som brukes i eksamensoppgavene mer kjente, dermed enklere for eleven å forstå hvordan oppgaven skal løses.
Lenke til kommentar

Vurderer du virkelig ikke å ta Fysikk 1? :hmm:

Matematikk R1&R2, Fysikk 1 og Kjemi 1 er nok de fagene som gjør det mest forberedt til å ta ingeniør/teknologisk utdanning.

Ikke la deg skremme av at folk har slitt med Kjemi 2. Det er ikke noe problem å få ståkarakter hvis man er gjennomsnittlig skoleflink. Kjemi er det jeg likte best på VGS. Fysikken var også spennende og mye lettere enn matematikken.

 

 

Selv tok jeg R1, R2, Fy1, Fy2, Kj1 og Kj2.

Endret av fsva
Lenke til kommentar

Vil anbefale deg å ta både kjemi og biologi, jeg tok begge deler og trivdes veldig godt med det. Fagene er tett knyttet sammen, så vil si det er en fordel å ta begge to. R1 og R2 er egentlig det jeg slet mest med, gikk fra å syntes T matte var kjempe lett til å måtte jobbe masse for å holde følge.

 

Fysikk 1 er også noe jeg vil anbefale, du må ha matte R1+R2+fysikk 1 for å komme inn på alt av ingeniør utdannelse utenom bio ing. Så ville tatt det også om du kan, syntes det var kjempe gøy selv.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Anbefaler R1, R2, Fysikk 1 og Kjemi 1.

 

Ved denne fagkombinasjonen kan du søke på både realfagsstudier og ingeniørstudier.

 

Selv har jeg hatt R1, R2, Fysikk 1, Biologi 1 og 2, Kjemi 1 og 2 (fordi jeg kunne).

 

Biologi 1 og 2 var klart "letteste", kun lesefag, masse pugging. Kjemi 1 og 2 er veldig mye teori og regning. Jeg hadde overgang fra P matte til R1 matte, det var tøft, men med mye jobbing (og hjelp fra forumet her) så gikk det veldig bra.

 

Jeg er nå på ingeniørstudier og har fått bruk for både kjemi, fysikk og selvsagt mye matte.

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...