Gå til innhold

Var F-35A for Norge det beste valget [2015]


Var F-35A for Norge det beste valget?  

209 stemmer

  1. 1. Hvilket kampfly burde vi ha valgt?

  2. 2. Støtter du valget av kampfly?

  3. 3. Trenger Norge denne investeringen?



Anbefalte innlegg

Tidligere sjef for Luftforsvaret: Korttenkt å legge vedlikehold av F-35-kampfly til Italia

 

Dersom F-35-kampflyene vedlikeholdes og oppdateres i Norge, kan de brukes i krisesituasjoner og vedlikeholdet kan gå raskere, mener Einar Kristian Smedsvig, tidligere sjef for Luftforsvaret.

 

– I en krisesituasjon vil det være av avgjørende betydning at norske fly kan repareres, vedlikeholdes og eventuelt oppgraderes i Norge. I tillegg kommer den avskrekkende effekten ved et høyt antall fly på norsk jord, sier Smedsvig.

 

– Da vi hadde F16-fly, sto det til enhver tid et betydelig antall kampfly på bakken som ventet på oppdateringer eller vanlig, tyngre vedlikehold. Skulle vi havnet i en krisesituasjon, kunne vi flydd disse. Har vi flere fly tilgjengelig, kan vi fly flere tokt. I tillegg kan vi forsere arbeidet hvis vedlikeholdet skjer her, sier han.

 

Storbritannia og Nederland har kjøpt kampfly av samme type, og valgte å etablere nasjonale kapasiteter for tyngre vedlikehold.

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/solberg-regjeringen/tidligere-sjef-for-luftforsvaret-korttenkt-aa-legge-vedlikehold-av-f-35-kampfly-til-italia/a/24096792/

 

Alltid er det noe Norge overlater til andre...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi skulle virkelig kjøpt JAS Gripen og ikke F35. Stealth er jo gammel teknologi nå, og hva er egentlig vitsen i avansert avionikk som F35 har når alt vi skal er å forsvare landet vårt?

Ut ifra mitt ståsted så er jeg enig. Utifra hva jeg skjønner og kan lese er Gripen bedre tilpasset hva faktisk forsvar Norge er villig til å bygge opp. Det er tilpasset størrelsen, bemanning, økonomi og behovet vårt på en helt annen måte enn F35. Men tror at de kriteriene i liten grad er tenkt på når F35 ble valgt. Da var det bare å kjøpe USAs videre støtte som egentlig gjaldt. (De tekniske kvalitetene til F35 er greit nok, det kan som vi ser enkelt tilpasses Norsk behov da det er nok som det hevdes det mest avanserte og overgår Norske kriterier.. og behov)

Lenke til kommentar

 

Vi skulle virkelig kjøpt JAS Gripen og ikke F35. Stealth er jo gammel teknologi nå, og hva er egentlig vitsen i avansert avionikk som F35 har når alt vi skal er å forsvare landet vårt?

Ut ifra mitt ståsted så er jeg enig. Utifra hva jeg skjønner og kan lese er Gripen bedre tilpasset hva faktisk forsvar Norge er villig til å bygge opp. Det er tilpasset størrelsen, bemanning, økonomi og behovet vårt på en helt annen måte enn F35. Men tror at de kriteriene i liten grad er tenkt på når F35 ble valgt. Da var det bare å kjøpe USAs videre støtte som egentlig gjaldt. (De tekniske kvalitetene til F35 er greit nok, det kan som vi ser enkelt tilpasses Norsk behov da det er nok som det hevdes det mest avanserte og overgår Norske kriterier.. og behov)

 

Da har du/dere ikke fulgt med i timen overhodet. Valget falt på F35 fordi det var det de flyet som tilfredsstilte de krav som Norge hadde satt til et nytt kampfly. Hele prosessen var transparent og ble kvalitetssikret av eksternt firma.Det handlet ikke om å "kjøpe USAs videre støtte" eller andre gjeldene "konspirasjonsteorier".

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Vi skulle virkelig kjøpt JAS Gripen og ikke F35. Stealth er jo gammel teknologi nå, og hva er egentlig vitsen i avansert avionikk som F35 har når alt vi skal er å forsvare landet vårt?

 

Forhåpentligvis skal de aldri måtte brukes til å forsvare landet vårt, behovet de tilpasses etter er nok heller kommende internasjonale oppdrag på vegne av våre allierte. Dette innebærer nok mye mer overvåkning og angrep, enn det gjør forsvar.

Lenke til kommentar

 

30 000? Tror kanskje ikke det, drivstoff alene koster det dobbelte.

Flytimer for F35 er stipulert til å komme på USD 35 000.

Gripen opperer vel med ca USD 7500

 

Svada, drivstoff alene på Gripen er på minimum USD 7500. Gripen vil neppe være billigere enn dagens F-16 som ligger på 100 000 + pr flytime.

 

Men det er klart, F-35 vil være dyrere å fly pr time. Det skulle bare mangle, det bærer mye mer våpen og drivstoff enn Gripen.

Endret av nordover
Lenke til kommentar

 

 

30 000? Tror kanskje ikke det, drivstoff alene koster det dobbelte.

Flytimer for F35 er stipulert til å komme på USD 35 000.

Gripen opperer vel med ca USD 7500

 

Svada, drivstoff alene på Gripen er på minimum USD 7500. Gripen vil neppe være billigere enn dagens F-16 som ligger på 100 000 + pr flytime.

 

Men det er klart, F-35 vil være dyrere å fly pr time. Det skulle bare mangle, det bærer mye mer våpen og drivstoff enn Gripen.

 

 

Vel, det er ihvertfall hva som er kommet frem igjennom media..

 

https://www.stratpost.com/gripen-operational-cost-lowest-of-all-western-fighters-janes/

Lenke til kommentar

 

 

 

30 000? Tror kanskje ikke det, drivstoff alene koster det dobbelte.

Flytimer for F35 er stipulert til å komme på USD 35 000.

Gripen opperer vel med ca USD 7500

 

Svada, drivstoff alene på Gripen er på minimum USD 7500. Gripen vil neppe være billigere enn dagens F-16 som ligger på 100 000 + pr flytime.

 

Men det er klart, F-35 vil være dyrere å fly pr time. Det skulle bare mangle, det bærer mye mer våpen og drivstoff enn Gripen.

 

 

Vel, det er ihvertfall hva som er kommet frem igjennom media..

 

https://www.stratpost.com/gripen-operational-cost-lowest-of-all-western-fighters-janes/

 

Linken din fungerer ikke. Men det gjør ikke så mye når vi kan regne selv. Gripen NG operer med 6600 pund intern fuel, videre kommer den alltid til å bære med seg to eksterne fueltanker, på rundt omkring 2000 pund hver. Så gripen vil bære rundt 10,000 pund fuel, eller 4500 kg. 1 liter JP-8 veier rundt omkring 0,8 kg. Så Gripen bærer 5600 liter fuel. JP-8 og bensin koster ca det samme i USA så vi kan sikkert anta at det er likt i Norge også. Så la oss si 12 kr pr liter = 67 000 Kr. Så der, drivstoff alene mer enn 7500 USD, samma hva journalistene skriver.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

30 000? Tror kanskje ikke det, drivstoff alene koster det dobbelte.

Flytimer for F35 er stipulert til å komme på USD 35 000.

Gripen opperer vel med ca USD 7500

 

Svada, drivstoff alene på Gripen er på minimum USD 7500. Gripen vil neppe være billigere enn dagens F-16 som ligger på 100 000 + pr flytime.

 

Men det er klart, F-35 vil være dyrere å fly pr time. Det skulle bare mangle, det bærer mye mer våpen og drivstoff enn Gripen.

 

 

Vel, det er ihvertfall hva som er kommet frem igjennom media..

 

https://www.stratpost.com/gripen-operational-cost-lowest-of-all-western-fighters-janes/

 

Linken din fungerer ikke. Men det gjør ikke så mye når vi kan regne selv. Gripen NG operer med 6600 pund intern fuel, videre kommer den alltid til å bære med seg to eksterne fueltanker, på rundt omkring 2000 pund hver. Så gripen vil bære rundt 10,000 pund fuel, eller 4500 kg. 1 liter JP-8 veier rundt omkring 0,8 kg. Så Gripen bærer 5600 liter fuel. JP-8 og bensin koster ca det samme i USA så vi kan sikkert anta at det er likt i Norge også. Så la oss si 12 kr pr liter = 67 000 Kr. Så der, drivstoff alene mer enn 7500 USD, samma hva journalistene skriver.

 

 

Du får prøve å få linken til å funke.. Når jeg trykker på linken funker den greit. Men du kan feks kopiere den rett inn i en webbrowser.. 

 

Ang fuel forbruket, så skjønte jeg ikke helt regnestykket ditt i det hele tatt. Hvordan er timepris linket til hvor mye fuel flyet kan bære? ( 5600 liter fuel * 12 kr = 67 000kr... antar du da at flyet tømmer tankene på en time??)

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

30 000? Tror kanskje ikke det, drivstoff alene koster det dobbelte.

Flytimer for F35 er stipulert til å komme på USD 35 000.

Gripen opperer vel med ca USD 7500

 

Svada, drivstoff alene på Gripen er på minimum USD 7500. Gripen vil neppe være billigere enn dagens F-16 som ligger på 100 000 + pr flytime.

 

Men det er klart, F-35 vil være dyrere å fly pr time. Det skulle bare mangle, det bærer mye mer våpen og drivstoff enn Gripen.

 

 

Vel, det er ihvertfall hva som er kommet frem igjennom media..

 

https://www.stratpost.com/gripen-operational-cost-lowest-of-all-western-fighters-janes/

 

Linken din fungerer ikke. Men det gjør ikke så mye når vi kan regne selv. Gripen NG operer med 6600 pund intern fuel, videre kommer den alltid til å bære med seg to eksterne fueltanker, på rundt omkring 2000 pund hver. Så gripen vil bære rundt 10,000 pund fuel, eller 4500 kg. 1 liter JP-8 veier rundt omkring 0,8 kg. Så Gripen bærer 5600 liter fuel. JP-8 og bensin koster ca det samme i USA så vi kan sikkert anta at det er likt i Norge også. Så la oss si 12 kr pr liter = 67 000 Kr. Så der, drivstoff alene mer enn 7500 USD, samma hva journalistene skriver.

 

 

Du får prøve å få linken til å funke.. Når jeg trykker på linken funker den greit. Men du kan feks kopiere den rett inn i en webbrowser.. 

 

Ang fuel forbruket, så skjønte jeg ikke helt regnestykket ditt i det hele tatt. Hvordan er timepris linket til hvor mye fuel flyet kan bære? ( 5600 liter fuel * 12 kr = 67 000kr... antar du da at flyet tømmer tankene på en time??)

 

I snitt flys det rundt omkring 1,0-1,5 time pr tank.  Nå sa jeg at drivstoffpris alene er på rundt 7500 USD, og det stemmer jo. I tillegg kommer alle andre utgifter som lønn, logistikk, vedlikehold etc. som gjør at timesprisen vil nærme seg det dobbelte. Så ja jeg står fast på at timesprisen på Gripen er mye mer enn ditt anslag.

Endret av nordover
Lenke til kommentar

I snitt flys det rundt omkring 1,5 time pr tank. Så du kan si at den prisen jeg kom med var for 1,5 time. Nå sa jeg at drivstoffpris alene er på rundt 7500 USD, og det stemmer jo. I tillegg kommer alle andre utgifter som lønn, logistikk, vedlikehold etc. som gjør at timesprisen vil nærme seg det dobbelte. Så ja jeg står fast på at timesprisen på Gripen er mye mer enn ditt anslag.

 

 

 

 

ok, siden du sier det så må det vel være riktig... -Skal ringe Jane's og SAAB nå og si at de har feil.  :)

 

(Her er sier forøvrig SAAB at timeprisen er $4,700 https://saab.com/globalassets/commercial/air/gripen-fighter-system/gripen-for-brazil/pdf-gripen-ng/gripen-ng-brochure.pdf )

Lenke til kommentar

 

I snitt flys det rundt omkring 1,5 time pr tank. Så du kan si at den prisen jeg kom med var for 1,5 time. Nå sa jeg at drivstoffpris alene er på rundt 7500 USD, og det stemmer jo. I tillegg kommer alle andre utgifter som lønn, logistikk, vedlikehold etc. som gjør at timesprisen vil nærme seg det dobbelte. Så ja jeg står fast på at timesprisen på Gripen er mye mer enn ditt anslag.

 

 

 

 

ok, siden du sier det så må det vel være riktig... -Skal ringe Jane's og SAAB nå og si at de har feil.  :)

 

(Her er sier forøvrig SAAB at timeprisen er $4,700 https://saab.com/globalassets/commercial/air/gripen-fighter-system/gripen-for-brazil/pdf-gripen-ng/gripen-ng-brochure.pdf )

 

Jepp, du får hilse og si at vi har andre kostnadsnivåer her i landet :) Men igjen, når du gjør matten så ser du jo selv at det ikke stemmer.

 

Samme folder sier at det koster 7,700 USD for F-16. Det vet vi jo at ikke stemmer. Så det senker jo kredibiliteten til den brosjyra der en del når det kommer til driftskostnader.

Endret av nordover
Lenke til kommentar

I snitt flys det rundt omkring 1,0-1,5 time pr tank.  Nå sa jeg at drivstoffpris alene er på rundt 7500 USD, og det stemmer jo. I tillegg kommer alle andre utgifter som lønn, logistikk, vedlikehold etc. som gjør at timesprisen vil nærme seg det dobbelte. Så ja jeg står fast på at timesprisen på Gripen er mye mer enn ditt anslag.

Hvor får du infoen din fra? Jeg spør fordi den er full av feil.

 

Jeg vet ikke med Gripen, men jeg antar det er relativt likt for både F-16 og F-35.

 

Selv om et normalt treningsoppdrag/sortie varer i 1-2 timer, betyr ikke det at man bruker opp fuel loaden sin. Faktisk bruker man aldri opp alt drivstoffet, fordi det er veldig strenge krav til både minimum fuel i tankene ved landing, delvis fordi man skal ha nok reserve til å fly til en alternativ landingsplass, og delvis fordi man trenger et minimumsnivå i tankene for å sikre stabil tilførsel til motoren. For eksempel kan man ha 30,000 pund fuel load, med usable fuel på 25,000 pund, og normalt lande med f.eks. 8,000 pund igjen, som gir 20,000 til 22,000 pund fuel brukt, over et oppdrag på 1,5 til 2 timer.

 

F-16 kan for eksempel fly i 3-4 timer hvis man flyr økonomisk. På den andre siden, øver man på luft-til-luft kamp, som er mye mer intensivt, kan man bruke opp tanken på under 1 time.

 

Så et bedre regnestykke er 2/3 av tanken på 2 timer, eller 1/3 av tanken per time, som gir en "timepris" på fuel på ca. 22 000 NOK per time for Jas Gripen.

Endret av Reeve
Lenke til kommentar

 

I snitt flys det rundt omkring 1,0-1,5 time pr tank.  Nå sa jeg at drivstoffpris alene er på rundt 7500 USD, og det stemmer jo. I tillegg kommer alle andre utgifter som lønn, logistikk, vedlikehold etc. som gjør at timesprisen vil nærme seg det dobbelte. Så ja jeg står fast på at timesprisen på Gripen er mye mer enn ditt anslag.

Hvor får du infoen din fra? Jeg spør fordi den er full av feil.

 

Jeg vet ikke med Gripen, men jeg antar det er relativt likt for både F-16 og F-35.

 

Selv om et normalt treningsoppdrag/sortie varer i 1-2 timer, betyr ikke det at man bruker opp fuel loaden sin. Faktisk bruker man aldri opp alt drivstoffet, fordi det er veldig strenge krav til både minimum fuel i tankene ved landing, delvis fordi man skal ha nok reserve til å fly til en alternativ landingsplass, og delvis fordi man trenger et minimumsnivå i tankene for å sikre stabil tilførsel til motoren. For eksempel kan man ha 30,000 pund fuel load, med usable fuel på 25,000 pund, og normalt lande med f.eks. 8,000 pund igjen, som gir 20,000 til 22,000 pund fuel brukt, over et oppdrag på 1,5 til 2 timer.

 

F-16 kan for eksempel fly i 3-4 timer hvis man flyr økonomisk. På den andre siden, øver man på luft-til-luft kamp, som er mye mer intensivt, kan man bruke opp tanken på under 1 time.

 

Så et bedre regnestykke er 2/3 av tanken på 2 timer, eller 1/3 av tanken per time, som gir en "timepris" på fuel på ca. 22 000 NOK per time for Jas Gripen.

 

Det at at det flys fra 1,0-1,5 timer på et vanlig treningsoppdrag det vet jeg. Og det handler ikke om at man ikke kan fly lengre. Det handler om tingene man trener på. All taktisk daglig trening krever motorsettinger som bruker mye mer fuel enn et Orion på transitt i Barentshavet. Selvfølgelig kan man sette max endurance og fly 3 timer i et F-16, men det er ikke slik man trener. På et vanlig oppdrag brukes etterbrenner/mil i den grad at man normalt må lande innenfor 1,5 time. Da selvfølgelig med recovery fuel som du snakker om, gjerne på ca 2000 pund i F-16.

 

Og man vil aldri lande med 2/3 av tanken i et jagerfly, så du ønsker gjerne å bruke opp mesteparten uansett om du flyr i en 1/2 time eller 2.

Lenke til kommentar

Det at at det flys fra 1,0-1,5 timer på et vanlig treningsoppdrag det vet jeg. Og det handler ikke om at man ikke kan fly lengre. Det handler om tingene man trener på. All taktisk daglig trening krever motorsettinger som bruker mye mer fuel enn et Orion på transitt i Barentshavet. Selvfølgelig kan man sette max endurance og fly 3 timer i et F-16, men det er ikke slik man trener. På et vanlig oppdrag brukes etterbrenner/mil i den grad at man normalt må lande innenfor 1,5 time. Da selvfølgelig med recovery fuel som du snakker om, gjerne på ca 2000 pund i F-16.

 

Og man vil aldri lande med 2/3 av tanken i et jagerfly, så du ønsker gjerne å bruke opp mesteparten uansett om du flyr i en 1/2 time eller 2.

Jeg er enig i at man ikke lander med 2/3 av tanken, men det var ikke det jeg mente i hvertfall. Det jeg sa var at man lander jo med reserve av sikkerhetsgrunner, som du også nevner, så regnestykket med å ta "max fuel load" og konvertere til norsk pris for å så kalle det "minimum timepris" blir jo litt feil.

 

La oss ta utgangspunkt i dine tall da. Vi overfører landing med 2000 pund til Jas Gripen, for et oppdrag på 1,5 timer. Det blir 8000 pund på 1,5 timer, eller 5300 per time, det vil si 2400kg, eller 3000 liter per time, som gir en timepris (med 12kr literen) på 36000NOK, og ikke 67000 NOK.

 

Endret av Reeve
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...