Gå til innhold

Ny kontor pc til ca.6000,-


Anbefalte innlegg

Lurer på litt hjelp til kjøp av ny kontor pc. Skal ikke brukes til spill.

Kommer til å bli brukt til Office 2013, internett, film, musikk,bilder etc.

 

Kan denne være ett godt valg:

 

http://www.elkjop.no/product/data/stasjonar-pc/HP500311NO/hp-pavilion-500-311no-stasjonar-pc#tab-more-info

 

Ser i alle fall at denne støtter 2560x1440 oppløsning, selv om det kanskje ikke er ett must (vurderer å kjøpe en 27" LCD etter hvert")?

 

En del pc'er i denne prisklassen har I5 4460 prosessor, men ser ut som denne

med FX-670K er enda litt bedre.

 

12GB RAM og 2GB harddisk er jo bra.

 

Kunne bygd en pc selv, men har sjekket litt, og ser at jeg fort

kommer opp i samme pris som denne,

 

Hva tror dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Usb 3.0 i front hadde vært greit, ac standard på trådløst og bluetooth hadde også vært greit å hatt. Tenker uansett å sette inn en 128 eller 256 SSD til operativsystem. Os trenger ikke å være inkl.

 

Synes den multicom pc'en har kjedelig kabinett,ellers kunne den vært aktuelt.

 

Hva tror dere om oppløsning på skjermkortet? Integrert har vel som regel full HD 1920x1080 som max.

 

Er også opptatt at maskinen ikke skal støye mye.

Lenke til kommentar

Intel HD 4600 maks oppløsning:

 

HDMI: 4096x2304 @ 24 Hz / 2560x1600 @ 60 Hz

 

DP: 3840x2160 @ 60 Hz

 

DVI single link / VGA: 1920x1200 @ 60 Hz

 

Maskinen vil være støysvak med Core 2500 kabinettet, men du kan med fordel skifte ut stock kjøler med CM Hyper 212 Evo http://www.netonnet.no/art/data/datakomponenter/kjoling/prosessorkjoling/coolermaster-hyper212evo/179090.7058/

 

Hovedkort med bluetooth og WiFi er relativt dyre, så dette løser du rimeligst med USB eller PCIe kort.

Lenke til kommentar

i5 4460 er ihvertfall et rimelig safe valg som vil holde i mange år. Om den yter 10% bedre eller dårligere enn et arbitrært "annet produkt" er egentlig ganske likegyldig til din bruk vil jeg tørre å påstå.

 

Hva angår oppløsning finner jeg følgende under spesifikasjoner for hovedkortet:

 

Integrated Graphics Processor - Intel® HD Graphics support:

  • 1 x D-Sub port, supporting a maximum resolution of 1920x1200@60 Hz
  • 1 x DVI-D port, supporting a maximum resolution of 1920x1200@60 Hz

    * The DVI-D port does not support D-Sub connection by adapter.

  • 1 x HDMI port, supporting a maximum resolution of 4096 x 2160 @ 24 Hz / 2560 x 1600 @ 60 Hz

    * Support for HDMI 1.4a version.

  • Maximum shared memory of 1 GB

Både Kyrre og Omni sine forslag er gode.

Lenke til kommentar

Ja, mener ikke at det spiller noen rolle for min del. Men jeg ser Kyrre har skrevet at prosessoren i elkjop pc'en er relativt svak, og jeg tror kanskje at I5 4460 prosessoren ikke er noe bedre?

 

Skal uansett se litt bedre på forslaget til Kyrre og Omni:)

 

Tenkte kanskje at elkjop pc'en var mye for pengene, og da hadde jeg sluppet risikoen med at

deler kanskje ikke passer sammen, feil på deler, tiden det tar å bygge etc.

 

Men hvis man kan få en pc som er ganske mye bedre ved å bygge selv, så er jeg fortsatt intr. i det:)

 

 

i5 4460 er ihvertfall et rimelig safe valg som vil holde i mange år. Om den yter 10% bedre eller dårligere enn et arbitrært "annet produkt" er egentlig ganske likegyldig til din bruk vil jeg tørre å påstå.

 

Hva angår oppløsning finner jeg følgende under spesifikasjoner for hovedkortet:

 

Integrated Graphics Processor - Intel® HD Graphics support:

  • 1 x D-Sub port, supporting a maximum resolution of 1920x1200@60 Hz
  • 1 x DVI-D port, supporting a maximum resolution of 1920x1200@60 Hz

    * The DVI-D port does not support D-Sub connection by adapter.

  • 1 x HDMI port, supporting a maximum resolution of 4096 x 2160 @ 24 Hz / 2560 x 1600 @ 60 Hz

    * Support for HDMI 1.4a version.

  • Maximum shared memory of 1 GB

Både Kyrre og Omni sine forslag er gode.

 

Lenke til kommentar

Er i5 4460 noe bedre prosessor enn den som sitter i elkjop maskinen jeg linket til?

Core i5 4460 vil yte omkring 40% bedre. En annen fordel med selvbygg er at du bruker standardiserte komponenter som er enkle å skifte ut eller oppgradere. Dette er ikke alltid tilfelle med "merkemaskiner", der en ofte finner "spesielle" løsninger for kjøling, strømforsyning og kabinett.

Lenke til kommentar

 

Er i5 4460 noe bedre prosessor enn den som sitter i elkjop maskinen jeg linket til?

Core i5 4460 vil yte omkring 40% bedre. En annen fordel med selvbygg er at du bruker standardiserte komponenter som er enkle å skifte ut eller oppgradere. Dette er ikke alltid tilfelle med "merkemaskiner", der en ofte finner "spesielle" løsninger for kjøling, strømforsyning og kabinett.

 

http://www.cpu-world.com/Compare/392/AMD_FX-Series_FX-670K_vs_Intel_Core_i5_i5-4460.html

 

Ser ikke helt hvordan denne kan yte 40% mer?

Lenke til kommentar

 

 

Er i5 4460 noe bedre prosessor enn den som sitter i elkjop maskinen jeg linket til?

Core i5 4460 vil yte omkring 40% bedre. En annen fordel med selvbygg er at du bruker standardiserte komponenter som er enkle å skifte ut eller oppgradere. Dette er ikke alltid tilfelle med "merkemaskiner", der en ofte finner "spesielle" løsninger for kjøling, strømforsyning og kabinett.

 

http://www.cpu-world.com/Compare/392/AMD_FX-Series_FX-670K_vs_Intel_Core_i5_i5-4460.html

 

Ser ikke helt hvordan denne kan yte 40% mer?

 

Siden du linker til sier ingenting om prosessorenes ytelse. Intel sine prosessorer har mye bedre ytelse pr klokkesyklus.

Lenke til kommentar

 

 

 

Er i5 4460 noe bedre prosessor enn den som sitter i elkjop maskinen jeg linket til?

Core i5 4460 vil yte omkring 40% bedre. En annen fordel med selvbygg er at du bruker standardiserte komponenter som er enkle å skifte ut eller oppgradere. Dette er ikke alltid tilfelle med "merkemaskiner", der en ofte finner "spesielle" løsninger for kjøling, strømforsyning og kabinett.

 

http://www.cpu-world.com/Compare/392/AMD_FX-Series_FX-670K_vs_Intel_Core_i5_i5-4460.html

 

Ser ikke helt hvordan denne kan yte 40% mer?

 

Siden du linker til sier ingenting om prosessorenes ytelse. Intel sine prosessorer har mye bedre ytelse pr klokkesyklus.

 

Den er grei, takker for raske og bra svar!

 

Hva anbefaler dere evt hvis jeg ønsker ett lite kabinett?

 

Tenkter kanskje på noe sånt som denne:

https://www.komplett.no/cooler-master-elite-120-mini-itx-sort/755473

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...