Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Manglende sexlyst


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg skal prøve å lage denne så kort som mulig:

Jeg er i et forhold som har var i drøyt 2 år.

 

Problemet er at sexlivet ikke er som det en gang var. Det har bare dabbet av, og det er noe vi begge er fullt klar over.

Vi har snakket om det, og årsaken er bare manglende lyst på min parners side.

Det vil si at hun har lyst, men det er liksom sånn "ugh" når man tenker om det. Vi vet begge at sexlivet er viktig.

Jeg er rimelig sikker på at en artikkeli om "hvordan få tilbake sexlivet" ikke fungerer, så jeg lurer hovedsaklig på om det er noen form for terapi eller lignende man kan gå til.

 

Er det noen som vet noe om dette?

 

Anonymous poster hash: fd0a1...6f1



Anonymous poster hash: 38ed8...0a5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor ofte har dere sex nå? Vanlig at det går i perioder hvor man ikke vil ha noe sex i det hele tatt, og som man kan ha sex nesten hele tiden :)

 

Og i forhold så dabber det alltid av. I starten gjør man nesten ikke annet enn å være veldig intime hele tiden, så blir ting mer normalisert etter hvert og sexlivet dabber av. Men helt av burde det aldri gjøre over lenger tid.

Endret av BananKrem
Lenke til kommentar

Helt ærlig, så husker jeg ikke sist. Hvis jeg ikke husker feil, så var det et par uker før jul.

 

Jeg er klar over at det dabber av litt, og det er helt i orden for min del, men personlig mener jeg at det er en ganske viktig del. Jeg føler ofte at det blir som at to gode venner bor under samme hus og sover i samme seng.

 

Det er mulig vi kan ha det hvis jeg tar initiativ, men det er jo rett og slett dritkjipt når lysten ikke er gjensidig. Det blir liksom som en "tjeneste" fra hennes side, om du forstår hva jeg mener...



Anonymous poster hash: 38ed8...0a5
Lenke til kommentar

hmm, dama mi har sex på lyst kanskje 1 gang i uka. Men når jeg er kåt og tar tak i henne, så stritter hun aldri imot. Hun lar meg få tømme meg i henne i ren kåtskap og setter pris på at jeg gjør det selv om hun ikke nødvendigvis er så gira. Hun sier når hun er kåt og gira så er det fordi hun tenker på at hun har en mann som tar tak i henne og knuller henne uten å ta noen slags moderne "begge skal ha lyst"-trend i minne. Det er bare mann og dame og han tar seg for som han lyser som tenner henne. Må være kjipt å ha ei dame som KUN skal ha sex når begge to har lyst, skjønner hun ikke at en mann blir ulykkelig og frustrert om han ikke får hatt seg med sin dame som han elsker ofte nok?



Anonymous poster hash: 27faf...a29
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er mange faktorer som kan være i spill her, og dermed også mange potensielle "løsninger", så det er litt risikabelt å stole på generelle svar/folks egne opplevelser da disse ikke nødvendigvis vil passe til deres situasjon. Så jeg vil anbefale deg til å gjerne leke med svarene du får her, men ta dem (inkludert mitt) med en klype salt og finn det som vil funke for deg/dere.

 

Det finnes absolutt steder man kan oppsøke for å få hjelp til dette, jeg vil anbefale en sertifisert sexolog, gjerne med bakgrunn fra psykologi/parterapi osv. Om du ønsker kan du sende meg en melding så kan jeg gi deg kontaktinfo til en jeg kjenner, om hun har ledig plass vet jeg ikke, men kanskje kan hun henvise deg videre.

 

Ellers, med fare for å gi generelle råd selv, så er det et par ting som ofte ser ut til å ha en tendens til å hjelpe:

1. Å trene på god kommunikasjon, både om sex og om forholdet generelt. Dette kan være med både på å bygge mer mental seksuell spenning (som er AVGJØRENDE for sexlysten til kvinner flest) og til å løse opp i eventuelle tanker/følelser som fungerer blokkerende men som dere kanskje ikke er bevisste på.

2. Seksuell variasjon. Det er helt normalt at folk over tid blir veldig vante med hverandre, og ved å endre på innholdet, stemningen, fremgangsmåtene, osv i sexen kan man vekke til live noe av den gnisten man opplevde i starten. (Dette er hvorfor rådet som står over her om å bare "ta henne" ofte kan fungere i forhold hvor det ikke har vært vanlig tidligere.)

 

Det finnes en rekke kurs og annet en kan gjøre for å få mer innsikt i og lære seg mer om disse tingene, nok en gang kan du føle deg fri til å sende meg en melding om du vil ha noen anbefalinger på slikt :)

 

 

Det viktigste her er å gjøre ditt beste for ikke å la dette stresse deg eller henne. Økt stress eller en økt følelse av press vil som regel gjøre problemet verre..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

hmm, dama mi har sex på lyst kanskje 1 gang i uka. Men når jeg er kåt og tar tak i henne, så stritter hun aldri imot. Hun lar meg få tømme meg i henne i ren kåtskap og setter pris på at jeg gjør det selv om hun ikke nødvendigvis er så gira. Hun sier når hun er kåt og gira så er det fordi hun tenker på at hun har en mann som tar tak i henne og knuller henne uten å ta noen slags moderne "begge skal ha lyst"-trend i minne. Det er bare mann og dame og han tar seg for som han lyser som tenner henne. Må være kjipt å ha ei dame som KUN skal ha sex når begge to har lyst, skjønner hun ikke at en mann blir ulykkelig og frustrert om han ikke får hatt seg med sin dame som han elsker ofte nok?

 

Anonymous poster hash: 27faf...a29

 

Dritkjipt om hun overhode ikke vil, da er det faktisk et overgrep.

Synes det er rart at dere sier at det er greit at ikke begge to har lyst.

Med mindre hun får lyst av at han bare tar for seg selvsagt.

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...
  • 3 måneder senere...

Btw. er det noe galt med en kvinne eller man som ikke har noe sexlyst? Noe galt med hormoner? Bør man oppsøke lege dersom dette ikke er noe problem i hverdagen?

Definér "problem i hverdagen". Er man alene er det vel ikke sannsynlig at manglende sexlyst er noe problem, men er man i et parforhold med en som har høyere sexlyst blir det vel fort et problem for parforholdet som man bør prøve å løse.

Lenke til kommentar

 

Btw. er det noe galt med en kvinne eller man som ikke har noe sexlyst? Noe galt med hormoner? Bør man oppsøke lege dersom dette ikke er noe problem i hverdagen?

Definér "problem i hverdagen". Er man alene er det vel ikke sannsynlig at manglende sexlyst er noe problem, men er man i et parforhold med en som har høyere sexlyst blir det vel fort et problem for parforholdet som man bør prøve å løse.

 

 

 Det er ikke om det er et problem eller ikke i hverdagen jeg lurer på.  jeg lurer på om det er noe galt med kroppen på en måte

Lenke til kommentar

"Galt med kroppen" defineres jo ofte ut i fra hvorvidt det skaper problemer i hverdagen eller ikke, da kroppene våre jo har et stort spekter av funksjonalitet fra individ til individ.

 

All den tid det finnes aseksuelle mennesker som lever fullverdige og lykkelige liv tror jeg ikke det er nødvendig å oppsøke lege med mindre det som sagt skaper problemer for en. Sex og seksualitet har så vidt meg bekjent begrenset innvirkning på fysisk helse, så da vil skadevirkningen av manglende sexlyst være avhengig av i hvor stor grad faktisk funksjonsgrad sammenfaller med ønsket funksjonsgrad.

 

Det sagt, så vil det vel kanskje spesielt for kvinner kunne være problematikk knyttet til lave østrogennivåer og dertil hørende benskjørhet i høy alder? Ren spekulasjon fra min side, jeg antar jo her at østrogen er driver for kvinnelig sexdrift på samme måte som testosteron er driver for mannlig kjønnsdrift, og det er jo slettes ikke sikkert er tilfelle.

Endret av henrikwl
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...