Gå til innhold

[Løst] Roykeloven suger (debatt)


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+2534

Bra holdninger på deg Grimnir :thumbup: og gidder ikke diskutere biltrafikk.

Et samfunn hvor ingen bryr seg om at andres plager hadde sikkert vært tipp topp.

 

Bryr deg ikke om små barn heller da?

Sitat fra Helsedirektoratet om passiv røyking:

 

"Barn som utsettes for passiv røyking utvikler oftere astma enn andre barn. De får i tillegg hyppigere og sterkere astmaanfall og blir oftere innlagt på sykehus. Barn med astma kan også få pusteproblemer når de utsettes for passiv røyking (7)."

 

kilde: http://helsedirektoratet.no/folkehelse/tobakk/royking/passiv-royking/Sider/default.aspx

 

Folk kan ikke velge å ikke ha astma, men folk kan velge å ikke røyke.

Eneste jeg skal frem til er at røykeloven er en bra ting, flere burde innse det.

Jeg bryr meg om både små barn og om astmatikere, derfor fyrer jeg aldri opp sigaren min når det er astmatikere eller barn i nærheten som kan bli plaget av dette. Men dersom jeg sitter utendørs i god avstand fra andre mennesker, da blir det for sært for meg at de kommer og klager på sigaren min men ikke biler som kjører forbi og spyr ut eksos. En sigarett er som en promp i havet sammenliknet med bileksos og annet svevestøv. Ellers ang. passiv røyking: her snakker man vel hovedsaklig om røyking innendørs!?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+2534

Hva om jeg står på bussstoppet og han kommer vedsidenav meg og røyker og all røyk blåser i trynet på meg? er det jeg eller han som er egoistisk da? Jeg vil ikke ha røyk på meg når jeg står og venter på bussen

Da kan du kanskje be han om å vennligst flytte seg nedenfor vinden?

 

EDIT: ellers så er det jo ingenting i veien for å sette opp skilt hvor man ber røykere forflytte seg noen meter bort fra busstoppen.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Hvis folk klager på deg når du viser hensyn så ligger feilen selvsagt hos dem.. klager ikke på røykere før de puster meg i ansiktet.

Og sånn bør det være. :)

Poenget mitt er ikke å være vanskelig her, kun å påpeke at vi ikke kan forby alt som "noen" ikke liker. Det er mye rart som er usunt, har null nytteverdi, er plagsomt for andre, etc, etc, etc, men det betyr ikke at vi skal forby disse tingene.

Lenke til kommentar

 

Det var vel bare ett spørsmål for å klargjøre om svevestøv var like plagsomt

, eller værre en røyk?

Slik oppfattet jeg det hvertfall.

Poenget var at det er mye som kan plage astmatikere: røyk, svevestøv, tett luft innendørs, etc etc. Vi kan ikke forby alt som kan er plagsomt for denne gruppen. Betyr det at man ikke skal vise hensyn? Nei, slettes ikke, men man må slutte å rope ut om alle disse forbudene i et sett. Som jeg skrev lengre opp her: jeg som ikke-røyker synes det er behagelig å kunne komme hjem fra en pubtur og ikke stinke røyk, men jeg synes likevel det får være opp til eiere av private lokale å avgjøre hvordvidt de vil tillate røyking eller ei.

 

Jeg er helt enig

Lenke til kommentar

det at jeg ikke kan royke i mitt eget private omkrets naar jeg er ute blant folk, suger.

 

Det bor vere undervist at du skal ta hansyn ja, men slike lover minner mer om fascisme enn demokrati..

 

Dette skal vere ment som en debatt, saa diskuter.

 

Røykeloven er et overgrep. Eieren av utesteder som kaféer osv. burde selv bestemme om det kan røykes eller ikke. Man er fri til og selv å velge hva man vil og hvor man ferdes. Personlig synes jeg det er deilig og gå ut uten røyklukt, selv om jeg tar meg en røyk selv. Men hva jeg mener, er lite viktig i debatten. Det er eierne og ingen andre som selv skal få velge.

Lenke til kommentar

 

 

 

Poenget mitt er ikke å være vanskelig her, kun å påpeke at vi ikke kan forby alt som "noen" ikke liker. Det er mye rart som er usunt, har null nytteverdi, er plagsomt for andre, etc, etc, etc, men det betyr ikke at vi skal forby disse tingene.

 

Enkelte mennesker er direkte plagsomme, stygge å se på også. Eldre damer med tunge parfymer som henger i flere meter etter dem, plagsomt. Mennesker med dårlig kroppslukt, burde holdes innendørs hos seg selv. Så det er mye man kan forby. Men røykerne er enkle ofre og hetse og sjikanere. Akseptert er det også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nytteverdien til biler kontra røyking kan ikke sammenlignes... lite vits å diskutere det.

 

Det kan fint diskuteres iom det er mange som bruker bil for å kjøre korte avstander der de godt kunne gått uten problem i det hele tatt(pluss alt det andre man har langt mer miljøvennlige alternativer på). Istedet velger de kortvarig komfort på bekostning av alle andre som får svevestøv og forurensning.

Lenke til kommentar

misunnelse...de har ikke råd til å røyke så de prøver bare å gjøre det surt for oss røykere

Vel, jeg har egentlig ingenting imot røykeloven, bruker bare å ta meg en tur utenfor klubben,puben, restauranten hva enn det måtte være, har en viss empati for personer som blir ubekvem rundt røyk, forståelig da det er rett gjennom giftig og lukten er ikke spesielt appetittlig den heller.

Lenke til kommentar

 

misunnelse...de har ikke råd til å røyke så de prøver bare å gjøre det surt for oss røykere

Vel, jeg har egentlig ingenting imot røykeloven, bruker bare å ta meg en tur utenfor klubben,puben, restauranten hva enn det måtte være, har en viss empati for personer som blir ubekvem rundt røyk, forståelig da det er rett gjennom giftig og lukten er ikke spesielt appetittlig den heller.

 

skal jeg dø av røyking skal alle rundt meg det også...vil jo ikke dø alene :hm:

Lenke til kommentar

 

det at jeg ikke kan royke i mitt eget private omkrets naar jeg er ute blant folk, suger.

 

Det bor vere undervist at du skal ta hansyn ja, men slike lover minner mer om fascisme enn demokrati..

 

Dette skal vere ment som en debatt, saa diskuter.

Stem Liberalistene :)

Vi er vel det eneste partiet som vil avskaffe røykeloven, og føre en fornuftig politikk.

 

Jeg er en velger. Friheten til menneske er viktigere en alt annet. Dere går vel også for legalisering av alternative rusmidler?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651

Røykeloven er noe av det beste som har skjedd i nyere tid. Så deilig å slippe alle disse røykfylte lokalene overalt. Kunne godt ha forbudt tobakk for min del. Jeg kan egentlig ikke se åssen det ville være negativt, hvis man ser borti fra statens inntekter på avgifter da.

Lenke til kommentar

Røykeloven er noe av det beste som har skjedd i nyere tid. Så deilig å slippe alle disse røykfylte lokalene overalt. Kunne godt ha forbudt tobakk for min del. Jeg kan egentlig ikke se åssen det ville være negativt, hvis man ser borti fra statens inntekter på avgifter da.

Egoismen lenge leve.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651

Ja, jeg må jo tenke på hva som er bra for meg og mine. Det at røykere er for dumme i huet til å skjønne at de forpester omgivelsene sine samtidig som de sakter skader sin egen helse kan ikke jeg gjøre noe med. Men et totalt forbud mot salg av tobakk og røykeforbud i hele Norge hadde nok bidratt litt til å folk til å slutte.

Lenke til kommentar

Ja, jeg må jo tenke på hva som er bra for meg og mine. Det at røykere er for dumme i huet til å skjønne at de forpester omgivelsene sine samtidig som de sakter skader sin egen helse kan ikke jeg gjøre noe med. Men et totalt forbud mot salg av tobakk og røykeforbud i hele Norge hadde nok bidratt litt til å folk til å slutte.

Litt stigmatisering oppe i all egoismen er ikke uvanlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...