Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hastighet, hva er 500 linje i KBps?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Har et spørsmål som onhandler hastighet og nedlasting, når jeg kobler meg på en ftp server med f.eks flashfxp hvor stor skal da nedlasting hastigheten vise i KBps for at det skal tilsvare en 500 linje?

Hvis en ftpserver i england lover meg 500 Kb linje og jeg bruker det ftp programet og jeg får bare 50 KBps er det det samme (min inn linje er en 700 linje).

 

Hvordan regner man ut dette ??

 

 

Rscue

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Husk at det heter kbps når man snakker om linjen (f.eks : 704/128kbps ) og kb når det er snakk om nedlastningshastighet :p:

:wow::wow:

 

kbps = kilobits per second

kb = kilobits

 

ISPer (NGT, Telenor osv) oppgir hastigheten i kbps, den som oftest blir vist i Windows og slikt er kBps. Eller kB/s. (b = bits, B = bytes)

 

"ps" betyr bare "per second" og kan brukes i begge sammenhenger altså.

Lenke til kommentar
Husk at det heter kbps når man snakker om linjen (f.eks : 704/128kbps ) og kb når det er snakk om nedlastningshastighet :p:

:wow::wow:

 

kbps = kilobits per second

kb = kilobits

 

ISPer (NGT, Telenor osv) oppgir hastigheten i kbps, den som oftest blir vist i Windows og slikt er kBps. Eller kB/s. (b = bits, B = bytes)

 

"ps" betyr bare "per second" og kan brukes i begge sammenhenger altså.

Uff sry den ble litt fjasete den ja :grine: :p: :roll:

KB blir det vel .. eller KB/sec - det er nå iallefall slik de bruker det :shrug:

Lenke til kommentar

Hastigheter:

kbps = kilobit per second

kBps = kiloByte per second

kb/s = kilobit per second

kB/s = kiloByte per second

 

Mengde data:

b = bit

B = Byte

8 bit = 1 Byte

kb = kilobits

kB = kiloByte

Mb = Megabits

MB = MegaByte

Gb = Gigabits

GB = GigaByte

 

Prefikser:

kilo = 1.000

Mega = 1.000.000

Giga = 1.000.000.000

Tera = 1.000.000.000.000

osv.

Lenke til kommentar

Det er fenomenet med kilobyte og kibibyte som er enda noe annet.

 

Det har med måten de forskjellige bedriftene osv betegner 1kB.

 

kilo BETYR 1000, altså er 1kB 1000 bytes. Men siden PCen benytter det binære systemet, 2-talls-systemet, er det noe merkelig der som jeg har glemt ut hva var, men PCen regner altså med 1024 bytes istedenfor eller noe i den dur. Dette blir uoffesielt kalt "kibibytes" eller "mibibytes" osv.

 

Men det blir som regel kun brakt opp i forbindelse med harddisker, hvor en 160GB disk bare er 149,5GiB (gibibytes)

Lenke til kommentar

Harddiskprodusentene bruker betegnelsene rett. Det er allikevel OSene som setter standarden her. En 160 GB harddisk ER 160 GB. Windows som eksempel deler antall byte på en disk (ca 160.000.000.000 her) med 1024^3 og sier at det bare er 149 GB på disken. De burde kalt det 149 GiB (GibiByte), som er riktig betegnelse når du deler på 1024.

Lenke til kommentar

Vel, på mitt operativsystem som er windows XP (sikker noen andre også som kjenner til det) står det av kapasiteten på min hardisk er: 29 940 015 104 byte. Bak står det 27,8 GB. Slik jeg har forstått det står GB for GigaByte. For å få dette til å stemme tar man 27,8 GB *1024*1024*1024 og kommer frem til svaret 29 850 022 707,2(svaret aviker antageligvis p.g.a at GB er avrundet til en desimal). Det er microsoft som lager windows XP og siden de er den største produsenten av operativsystem kommer jeg fremdeles til å til å bruke Gigabyte fremfor Gibibyte. Som jeg forøvrig aldri har hørt om.

 

Egil

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...