Gå til innhold

Sony RX100 (1-3) vs DSLR ?


Gjest Slettet-imMmrOha

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-imMmrOha

hei.

Vurderer å kjøpe et slikt kompaktkamera (rx 1001-2 eller 3), og selge unna mitt canon 60d.
En av tingene jeg liker å ta bilder av er hundene mine, de er som regel i fart, og trenger derfor et kamera som kan fryse disse kjapt uten at det blir for blurry. det må også kunne fokusere fort. har også lyst på et kamera som er lite og enkelt å ha med seg. vil rx 100 gjøre jobben bra her?

 

hvordan er rx100 for nordlysbilder? (fint om det går å ta greie bilder, men ikke et must)
tåler kameraet kulde?

 

jeg har også vurdert et tought tg3 (ikke istedenfor, men i tillegg), men nå når jeg har kommet på tanker om rx100 lurer jeg på om det kan være bedre å kjøpe et undervannshus til det i stedet for et kamera dedikert til litt røffere lek.

 

 

 

jeg er egentlig veldig fornøyd med mitt 60d, her kan jeg jo stille inn selv og få veldig kjapp lukkertid, og det er lett å ta gode bilder (har to rimelig gode objektiver jeg bruker til det)

det fokuserer veldig fort, og objektivene er raske de også.
god batteritid, objektiver som kan byttes.

 

problemet er- det er stort og tungt, blir ofte liggende hjemme. de gangene jeg har kameraet med på ferier og ellers, syns jeg ofte det blir i veien. det blir ofte slik en tur ut for å bade/ha det gøy/ gjøre andre ting- så ut en gang til for kun å ta bilder, det blir rett og slett et ork å ta kameraet med uten at det er en designert tur for å ta bilder.

 

 

jeg har vel egentlig allerede bestemt meg, men leter kanskje etter et dytt i den ene eller andre retningen.
og hvem er vel bedre å spørre da, enn andre som også liker foto.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du vurdert speilløse systemkameraer?

 

 

Rx100 vil være gode kompaktkameraer, men de vil være mer knotete å bruke, og kvaliteten vil være lavere enn 60D, spesielt med tanke på ytelse i dårlig lys (selv om rx100 er ganske bra på det også).

 

 

Da jeg fant ut at jeg ikke likte størrelsen på speilrefleks gikk jeg over på sony Nex-5r. Mye mindre, og like vel veldig god kvalitet. Det finnes også gode alternativer fra for eksempel Olympus, Panasonic og Fujifilm.

Lenke til kommentar

RX100 vil greie seg ganske bra. Det er ikke noe problem å ta fine nordlysbilder hvis du bruker stativ. Hvis du setter det opp rett så er det raskt og mindre å knotete å bruke enn en del speilreflekskameraer. Det tåler kulde og en trøkk.

 

Jeg bruker RX100 som nummer to kamera og bildekvaliteten rett ut fra kameraet er på høyde med det meste. Det er når man beskjærer kraftig og behandler bildene kraftig i ettertid at det faller igjennom i forhold til speilrefleks.

 

Jeg har ikke tatt mange bilder av viltre hunder så det er det eneste jeg ikke vet helt om det er kameraet eller fotografen som blir begrensningen. Det vil garantert gjøre det like bra og bedre enn andre kameraer på den størrelsen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-imMmrOha

om jeg nå gir avkall på speilrefleksen min vil det kun være pga. størrelse. jeg vil ha noe som er lett å putte i lomma og ta med seg. da tror jeg ikke et speilløst system vil bli så særlig mye bedre?

 

jeg redigerer ikke bilder noe vesentlig i etterkant, litt cropping her og der.
prøver å unngå bruk av blitz så lenge som mulig. synes mye av sjarmen med å ta bilder er at de ikke blir redigert er vel i bunn og grunn en happy-go-lucky amatør med kamera for hånden

 

fotografen er vel gjerne det som er begrensningen i disse dager når det kommer til det meste av foto vil jeg tro. ang. dårlig lys så har jeg per i dag et f2.8 objektiv, og det er jo egentlig veldig bra. mener å huske det ligger på 17-55, og det er svært svært sjelden jeg har byttet det ut med andre objektiver.

jeg er som sagt veldig fornøyd med bildekvalitet objektiv/kamerahus tatt i betraktning.... men det hjelper jo ikke så mye når det bare blir liggende hjemme pga. mangel på "ork" til å bakse med seg det digre droget.

Lenke til kommentar

Jeg vurderte det samme, og jeg hadde Canon 5D mklll med fotosekken full av forskjellige L objektiver.

Så jeg kjøpte Sony RX100 l og bilde/fil-kvaliteten er det ingenting å si på, det har også flott optiske kvaliteter med optikk fra Carl Zeiss.

 

Fin brennvidde (tilsvarer 28-100mm på et kamera med 24X36 bildebrikke) og er veldig lyssterk i den vide enden (f/1,8) men har litt svak lysstyrke i tele enden (f/4,9) etter min mening.

 

AF er ganske bra, men følgefokus er ikke et av dette kameraets sterkeste sider etter min mening.

Men til statiske motiver så har det til dags dato ikke bommet i det hele tatt for min del, utfordringen kommer som sagt når motivene er i bevegelse.

 

Liten praktisk detalj når det gjelder den innebygde blitsen er at den faktisk kan tiltes bakover, slik at blitsen kan reflekteres/bounces i taket (om motivet eller taket ikke er for langt unna) for å få et mykere blitslys på motivet.

 

Greie ISO egenskaper, men kunne vært bedre etter min mening. Men det er selvfølgelig flere begrensninger her, med svak lysstyrke (i tele enden), mange PXL på en "fysisk" liten bildebrikke.

ISO egenskapene er ikke i nærheten av hva hva f.eks. Fuji X100s eller Fuji X-E2 yter.

 

Etter min mening så er dette et ypperlig nummer to kamera, men om du er vant til et godt DSLR kamera (som du er), så er jeg redd du kan bli skuffet.

Ikke av enkelt ting, men samlet sett på flere ting som kunne vært litt bedre.

 

Den neste tingen er ergonomi, det blir ganske lite og "knotete", og en må ofte inn i menyene for å gjøre innstillinger. Men når et kamera skal være så kompakt som dette, så blir det noen kompromier på en del omeråder.

 

Ikke misforstå meg, det er et kamera med meget gode kvaliteter, uten tvil. Men en erstatter for et DSLR kamera er det ikke, men et helt ypperlig tilleggskamera.

 

Sony RX 100 ll har omtrentlig de samme egenskapene, men har noen få tilleggs funksjoner.

Den virkelige oppgraderingen kommer i RX100 lll utgaven, med bl.a. f/2,8 gjennom hele zoomomerådet. Brennvidden har forandret seg litt (tilsvarer 24-70mm), litt videre som flere har savnet, men mister litt i tele enden. Personlig likte jeg den forrige brennvidden bedre.....

 

 

Fordelen med dette kameraet er at det blir ofte med på tur, og er vesentlig bedre enn et mobilkamera. Så det blir ofte brukt, og er som sagt meget fornøyd med hva denne "lille" tassen yter.

 

Dette er selvfølgelig bare min personlige oppfatning og mening om dette kameraet, har hatt det i ca 2 år nå.

 

Endte selv opp med Fuji X-E2 som hovedkamera, og Sony RX 100 som kamera nummer to.

Endret av fotonisse
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-imMmrOha

er vel kanskje rx 100 III som er mest relevant for min del, nettopp pga lysstyrken.
liker at den er blitt videre, men er dumt at de har kortet ned telen. Samtidig vet jeg ikke hvor mye jeg kommer til å savne den.

 

i mitt bruk, som ofte involverer hunder, ser jeg at jeg ikke har hatt så stor utbytte av telen i 24-105 L objektivet mitt. dette fordi hundene springer så mye frem og tilbake at selv om objektivet er kjapt, så har hundene flyttet seg ut av fokusområdet på et par sekunder (de springer mye til og fra) beveger de seg horisontalt i forhold til meg er det lettere, så jeg er nok mest i 20-60 området vil jeg tro.

(og det ser jeg jo også i at jeg bruker 17-55 objektivet mye mer mer enn det andre)
de få gangene jeg har byttet til 25-105 så har det ikke vært pga. ekstra tele, men bare fordi det fokuserer en anelse kjappere enn det andre.

 

 

et lite kamera vil man jo oftere ha med seg, og er på en måte alltid parat. med speilrefleksen blir det ofte til at når man endelig har det med seg og og tilfeldigvis kommer over noe man vil ta bilde av, så blir det mye opp pakking/ ned pakking (spesielt om det ligger i div. kamerabager i bil), og da blir det ofte til at man ikke gidder bryet.

Lenke til kommentar

RX100 er ikke mitt førstevalg hvis jeg skal ta bilder av noe som beveger seg kjapt i lite lys.

Den eneste fordelen det har fremfor ditt 60D er at dybdeskarpheten er større, slik at det er større sjanse for at hunden er innenfor fokusområdet.

 

Skal du ha RX100 bør du kjøpe et grep og lime på, da blir det mye bedre å holde i.

Forøvrig er jeg godt fornøyd med mitt RX100 II.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-imMmrOha

jeg tar ikke så mye bilder ute i dårlig lys av bevegelige motiver. der kommer ikke 60d til nytte heller. i dårlig lys må jeg som ofte ty til lengre lukker, og da er løpet kjørt for alt som beveger seg uannsett. med en gang det begynner å skumre, som det jo gjør i nord fra august til mai døgnet rundt (nesten:) er det bare å pakke bort L objektivet til fordel for f2.8,

 

har kikket endel på videoer på youtube, er endel filmer som er tatt opp på kveldstid (dog med gatelys) og jeg synes nå det er rimelig greie resulater.

 

greit da, at man har 14 dagers angrerett på nettkjøp;) kanskje greit å få det testet nå, på denne tiden av året før det blir lyst hele døgnet.

 

 

når kan man forvente at det kommer en rx100 oppfølger igjen? at vi er oppe i 3 allerede vitner jo om at de kommer ut på løpebånd nesten.
vil tippe den i så fall blir å ligge på samme pris som rx100 3 gjør nå, og har liten lyst til å betale skjorta av meg for å se kameraet falle 50% i pris om 3-4 uker.

Endret av Slettet-imMmrOha
Lenke til kommentar

For å kunne gjøre nytte av Canon 60D sine AF (autofokus) egenskaper må også optikken være av ypperste kvalitet (med tanke på AF), objektiver med f/2,8 gjør en hederlig jobb der, men f/2,8 er nødvendigvis ikke alt som skal til....

 

For forskjellige objektiver har forskjellige egenskaper, og her kommer da mange av de lyssterke objektivene med fast brennvidde (ikke zoom) virkelig til sin rett.

De har en mindre komplisert konstruksjon og flere av dem har da muligheter til å fokusere meget raskt, men likevel så er enkelte av dem mer egnet til "action-fotografering" enn andre objektiver.

 

For original optikken sin del så utmerker,

 

  • Canon EF 85mm f/1,8 USM
  • Canon EF 100mm f/2,0 USM
  • Canon EF 135mm f/2,0L USM
  • Canon EF 200mm f/2,8L USM ll

 

seg med helt helt ypperlige AF egenskaper. Det finnes også flere som har minst like gode (om ikke enda bedre) AF egenskaper fra Canon, men da snakker vi om meget kostbare objektiver.

 

Men hvor viktig det er for deg å ta bilder av bevegelige motiver er jo en helt annen sak.

Til det er som sagt Sony RX 100 l ikke spesiellt bra, om det er bedre AF på utgavene ll eller lll vet jeg ikke, der må du enten få mer info av de som har brukererfaringer med flere modeller, eller lese om det i noen tester.

 

 

Vet ikke når (eller om) Sony har planer om å oppgradere sin RX100 igjen, men de kameraer finnes det også noen av på bruktmarkedet. Sjekk litt på Finn.No eller Foto.No sitt bruktmarked, der finnes det ofte muligheter til ganske fornuftige priser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...