Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] PC skrur seg av tilfeldig under gaming!


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har problemer med at PCen skrur seg av under gaming, det kan være flere timer før det skjer, eller 1 minutt. Akkurat nå skrudde PCen seg av etter 1 minutt i et spill og da var PCen kald, altså, den stod på et rom som holdt 10 grader. Det viktigste er at dette skjer alltid under gaming.

Jeg nekter å tro at dette er relatert til temperatur. Har gjort CPU diagnostics og Ram diagnostics. Har rengjort PCen og sitter igjen med liten forståelse av hva dette kan være. Med mye google søking er sannsynligheten for at det er strømforsyning stor, men jeg lurer på om noen har kompetanse på dette? Vil PCen skru seg rett av og jeg hører ingenting før den plutselig starter opp igjen?

 

Er det noe jeg ikke har tenkt på?

 

Specs:

Strømforsyning : Corsair TX750
CPU: i5 3570 K
HK: Asus Sabertooth Z77
Ram : Corsair 8GB XMS3 Vengeance
Skjermkort: AMD Radeon 7870

Endret av Jegerisak
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg nekter ikke, (selv om det står det), men sannsynligheten for at det er relatert til temperatur er svært liten når PCen står i et rom på 10 grader, jeg går rett inn i et spill og den slår seg av. Temperatur for CPU var 30 grader rett før jeg åpnet spillet, og CPU når maks 60 grader på sitt verste, (under gaming). Sjekket med OCCT. (Temperaturer for skjermkort og alle andre målepunkter ligger mellom 30-40 grader under "hard påkjenning").

 

CPU diagnostics gjorde jeg ikke pga overoppheting, bare fordi det var anbefalt å kjøre, i tilfelle kritiske problemer med CPU.

Endret av Jegerisak
Lenke til kommentar

Jeg nekter ikke, (selv om det står det), men sannsynligheten for at det er relatert til temperatur er svært liten når PCen står i et rom på 10 grader, jeg går rett inn i et spill og den slår seg av. Temperatur for CPU var 30 grader rett før jeg åpnet spillet, og CPU når maks 60 grader på sitt verste, (under gaming). Sjekket med OCCT. (Temperaturer for skjermkort og alle andre målepunkter ligger mellom 30-40 grader under hard påkjenning).

 

CPU diagnostics gjorde jeg ikke pga overoppheting, bare fordi det var anbefalt å kjøre, i tilfelle kritiske problemer med CPU.

kjør en runde med prime, så ser vi det fort :)

Lenke til kommentar

wcjpfb.png

 

Kjørte en prime tidligere, fikk disse resultatene. Og jeg kjørte OCCT sin stresstest, men da ble det avbrutt pga. høye temperaturer for CPU. (90 grader ++). Det som jeg ikke skjønner er at CPUen hadde 90 grader på det tidspunktet, men PCen skrudde seg ikke av. Likevel skrur den seg av under temperaturer på 60 grader under gaming (Har sjekket dette).

Lenke til kommentar

Ok, kjørte testen. PCen skrudde seg av etter rundt 2 minutter.

La merke til at TMPIN0 hadde en temperatur på rundt 80 grader, vet ikke hva dette er. (Så det i testen).

 

EDIT :Får også noen +12 voltage advarsler av Asus Suite, som kom akkurat nå. Nå kom det opp +5 volt advarsel også. Vet ikke helt hva dette betyr.

 

o0b39y.png

Her er bilde av sensorene for Asus Suite.

Endret av Jegerisak
Lenke til kommentar

Nja, anbefaler at du avleser temperaturene på Cpu i flere programmer.

Det kan jo være at Cpu throttler og at det er derfor han ikke ser så høye temperaturer, men det vil jo sjeldent føre til at pcen spontant slår seg av.

 

Utifra advarslene han får fra Asus sitt verktøy og resultatene av OCCT stresstesten vil jeg tro at Corsairen har problemer. Eneste måten å få sjekket det på er å låne en annen psu eller sjekke grundig med et multimeter.

Lenke til kommentar

Ok, skal bestille ny CPU kjøper og pasta (Har ikke gjort mye vedlikehold, og ser nå at det er dårlig med pasta mellom vifte og CPU). Skal også slå til med en Corsair RM750, 750W PSU fra komplett. Den er satt ned med 30 %. Skal si ifra om dette fjernet problemet eller ikke.

 

Tenker at hvis ny PSU ikke fikser problemet, kan jeg sende den tilbake.

Endret av Jegerisak
Lenke til kommentar

De fleste moderne PSU'er har temperatur sensorer, men de kan ikke overvåkes slik som med Corsair -i serie PSU'er. Men PSU'en vil slå seg av om den blir for varm og dette blir overvåket av intern sensor. Skjedde med en Gigabyte PSU jeg hadde, den slo seg av uten varsel da selve viften falt av motoren slik at den ikke fikk kjøling.

Lenke til kommentar

Har prøvd å se etter om det kommer fra et annet sted, men ser ut som det er konsentrert i det området. Så det er ikke spredt utover nei. Det kan vel hende dette ble satt der med hensikt? Men ledningene som du ser der går ikke ut fra PSU'en i ledninger videre, er liksom en cluster av ledninger inne i PSU'en med slim rundt seg.

Lenke til kommentar

Synes det er ille vanskelig å bestemme seg for hva som forårsaker disse problemene. Er det vanlig at f.eks. hovedkort kan forårsake at PC'en skrur seg av tilfeldig?

 

Før idag skulle jeg skru på OCCT Power Supply test, men idet jeg trykket på "ON" så skrudde PCen seg rett av. Så det virker absolutt som om krevende oppgaver gir et utfall for at PC'en skrur seg av.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...