Gå til innhold

[Løst] Problem med å installere Win7 (dual boot)


Helm

Anbefalte innlegg

Jeg har en ny laptop her, med Windows 8.1. Har brukt den en måneds tid men jeg liker Windows 8 dårligere og dårligere, ikke motsatt som man kunne ha håpet.

 

Problemet er todelt; brukergrensesnittet og det at over halvparten av spillene mine ikke fungerer på 8.

 

Så jeg har kjøpt Windows 7 Ultimate. Først tenkte jeg å installere 7 på en egen partisjon som dual boot, men det går ikke. Jeg får en melding om at det ikke kan installeres på en GPT-partisjon. Noen andre hadde samme problem på et annet forum, og svaret var å endre fra GPT til MBR via Diskbehandling. Men hvordan gjøres dette i Diskbehandling? Jeg finner det ikke ut.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, nei. Se forslag 2 og 3 :)

Unnskyld men det går ikke etter oppskriften. Når jeg høyreklikker på "Nytt volum D" får jeg ikke valg om å konvertere til MBR.

 

fu8fbc.png

 

Jeg er heller ikke sikker på hva som er forskjellen på volum og partisjon.

Endret av Helm Hammerhand
Lenke til kommentar

Her er det flere ting som må på plass og sjekkes først:

 

For det første, så er det "feil" rekkefølge å installere Windows 7 etter Windows 8.

For den beste dual boot opplevelsen, må man installere den eldste versjonen først, da denne har nyere boot meny og derfor legger inn den eldre versjonen i sin oppstartsliste. Når det er sagt, så er det helt sikkert mulig å installere Windows 7 etter Windows 8. Noen kloke hoder har sikkert funnet en måte, så spør onkel G (Google).

 

For det andre, så hadde det beste vært å installere Windows 7 til egen disk, slik at du via datamaskinens boot meny kunne valgt OS ved å velge disk ved oppstart av maskina. Siden dette er en bærbar, utgår vel det.

 

For det tredje, så må secure boot skrus av i BIOS (heter vel UEFI nå). Dette er en sikkerhetsfunksjon på nyere Windows 8 maskiner som skal hindre at man kan installere andre OS.

 

For det fjerde, så må Windows 7 installeres i så kalt "UEFI mode" for å kunne installeres til GPT-disk. Akkurat dette punktet er jeg usikker på, men her er uansett en guide. Merk at du ikke kan velge GPT eller MBR for hver partisjon, det gjelder for hele disken.

 

Jeg ville enten byttet ut disken og installert Windows 7 på en ny disk ELLER via Windows 7 setup kjørt diskpart for å resette disken til MBR og installert kun Windows 7. Og kanskje installert Windows 10 til høsten (som blir gratis det første året)...?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, beklager, ser nå at du forespurte kun en partisjon.

Du kan ikke konvertere kun en partisjon på harddisken, men må slette alle partisjoner på disken, før du konverterer.

Med andre ord, hele disken må konverteres, så skapes nye partisjoner på disken som er konvertert til MBR.

Endret av pijano
Lenke til kommentar

Når jeg høyreklikker (i Diskbehandling) på disk 0, så får jeg et valg om å konvertere til dynamisk disk. Men dynamisk disk er jo GPT? Dette betyr at harddisken allerede er MBR.

 

Derfor får jeg det ikke til å rime at jeg ikke får installert Win7. Hva har jeg misforstått?

 

Og hva er forskjellen på partisjon og volum?

Lenke til kommentar

Nei, dynamisk disk er noe helt annet, det er bare egenskapen for disken som settes opp:

https://msdn.microsoft.com/en-us/library/windows/desktop/aa363785(v=vs.85).aspx

 

GPT står for GUID Partition Table, som sakte men sikkert erstatter MBR (Master Boot Record) og er assosiert med UEFI (En moderne GUID-versjon av BIOS, med masse flere valg, finere grafikk og muligheten for å bruke mus).

MBR har en del begrensinger, blandt annet at den lagrer partisjonering og oppstartsdata på ett sted, mens med GPT lagres flere kopier av dette over disken, slik at det du står mye bedre hvis du får datakrasj og har behov for recovery. Med MBR står du ikke like sterkt hvis slik data overskrives. Dessuten kan du omtrent lage så mange partisjoner du vil med GPT (noe avhengig av operativsystemet).

Partisjoner er rett og slett oppdeling av én harddisk, slik at du kan ha masse volum på den, feks; D, E, F, G osv.

Det er med andre ord, ingen forskjell på volum og partisjon.

En upartisjonert harddisk, feks C. vil vises seg som ett volum, og en partisjonert hardisk vil vise alle partisjonene (D, G, E, F) som egne volum.

Endret av pijano
Lenke til kommentar

Partisjon og volume er ikke helt det samme i alle sammenhenger.

Partisjon med raw volume er alltid det som kommer først eller under kan man si.

 

En tom partisjon kan være uformattert (eller raw). Jeg vil ikke si at det har noe volume da selv om det listes opp.

 

Det er litt ullent i disk behandling .

Her er det bra oppsummert og forklart.

Sammen med dynamic ,simple, etc.

Så har man det teite med oversetting til Norsk OS utgave.

Se

https://msdn.microsoft.com/en-us/library/dd163559.aspx

Creating a basic volume i disk behandling gjør flere ting i ett step.

Diskpart derimot bryter man det ytterligere ned

Se under option 2 her:

http://www.sevenforums.com/tutorials/2674-partition-volume-create-new.html

 

Man kan ikke konvertere vha windows egne program gpt til mbr om det er partisjoner på disken.

http://www.sevenforums.com/tutorials/26203-convert-gpt-disk-mbr-disk.html

Paragon Harddisk Manager kan i enkelte utgaver konvertere gpt til mbr med data. Men bruken må tilpasses til 4 partisjon entrys.

MBR: 4 Primary partitions or 3 Primary partitions and 1 Extended partition with up to 128 logical volumes in the extended partition.

(merk bruk av begrepet volume i en extended partition , så det er ikke alltid det samme)

Lenke til kommentar

Jeg lar dual boot være. Jeg ønsker å formatere harddisken. Hvordan formaterer jeg harddisken fra DOS? Jeg antar jeg må boote rett inn i DOS uten å starte Windows. Jeg finner ikke hvordan man gjør det.

 

EDIT

Fant det ut. DOS-kommandoene har visst forandret seg siden jeg brukte MS-DOS.

 

EDIT 2

Nei det går ikke fordi andre prosesser bruker disken. LOL. Hvordan formaterer man oppstartsvolumet? Jeg får ikke formatert ved å boote fra en Win7 DVD heller, den går rett på installering med en gang.

Endret av Helm Hammerhand
Lenke til kommentar

Du formaterer og legger inn Windows i løpet av installeringsprosessen.

Når du får spørsmål om hvor du vil installere Windows, så velger du "Drive options (Avdvanced)"

Da får du opp alle diskene og sletter den som er aktuell, og velger videre samme disk som hvor du vil installere.

http://www.dedoimedo.com/computers/windows-7-install.html

Takk!

 

 

Det finnes ikke DOS lengre, det var til en viss grad sant i Windows 9x.

Command line kommandoer i Cmd interpreter og powershell er så langt fra DOS det kan komme.

Jeg har ansett Cmd som tvillingen til DOS, ikke helt det samme men de gamle DOS-kommandoene fungerte. Noe må ha skjedd med Cmd siden XP, syntaksen er ulik.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...