Gå til innhold

Dette materialet får vann til å sprette av


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er jo fint dette. Men, jeg ser for meg at en slik overflate ikke er robust mot omtrent den minste gnikke/gnure bevegelse. At effekten lett blir ødelagt lokalt et sted, der liknende påvirkning skjer på overflaten.

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Nå har forskere ved hjelp av laserbehandling klart å skape et materiale som av seg selv får vannet til å sprette av" Feil i artikkelen

Nei, dette er ikke noe nytt materiale som brukes. Se det første minuttet av videoen. Der sier han at man kan legge til denne egenskapen til mange materialer (og jeg dobbeltsjekket videoen 5 ganger). Det er mønsteret som er viktig her :)

@G; Sant det. Det som skaper denne effekten på en overflate er et mønster med veldig små "streker" som da lett vil bli slipet bort. Noe som kan gjøre dette mer interesant i bruk på steder med mye mekanisk slitasje (som fly ja) er å bytte ut platene som sitter på skroget med jevne mellomrom, på lik linje med dekk eller å fylle tanken. Dette vil ikke bli så dyrt eller mye jobb hvis bruksområdet er tilpasset dette, så lenge produksjonskostnadene er små (les; strøm for å drive laserne)

Meget bra til toaletter etc. som han sier, på ting som bruker mye vann eller annen væske pga man må "slite av" ting med væsken. Jeg vet ikke slitasjegraden ved forskjellige materialer ved bruk, men det finner vi vel ut. Fikk stor tro på dette når jeg så videoen. Kudos til folk som lager/ finner opp slike ting :) :)

 

Håper dere vil følge denne saken litt TEK og komme med oppdateringer på tester av dette mønsteret med forskjellige materialer og forskjellig bruk.

 

Edit; Skrev om litt :D

Endret av Dante's Inferno
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke materialet som får vannet til å sprette av. Det er kombinasjonen av fallhøyde, dråpestørrelse og overflatespenning som gjør det. For å illustrere: prøv samme øvelse med samme stoff, men ta bort en av faktorene fallhøyde, dråpestørrelsen eller overflatespenningen så forsvinner hoppet.

 

Prøver man å helle på mye større dråpe (f.eks et helt kjøkkenglass) så får man ikke det samme sprettet. Prøver man å legge dråpen nedpå uten fallhøyde forsvinner sprettet. Blander man såpe i vannet (fjerner overflatespenninga) så får man heller ikke det samme sprettet.

Lenke til kommentar

Hva skjer hvis man lager en ro-båt av dette og slipper ned i vannet fra 1 meters høyde? :)

 

Ønsketenkning sier meg at det blir en trampoline effekt :D

Hva skjer om man slipper ned en helt vanlig robåt fra 1 meters høyde? Jo, fallhøyden gjør at den kommer ganske langt ned i sjøen, kanskje 0,2 meter under normal stille ligging, spretter opp igjen til kanskje 0,1 meter over normal stille ligging, synker ned til kanskje 5 cm under normal stille ligging etc.

 

Legg merke til at når de slipper dråpen fra for eksempel 5 cm høyde så spretter den ikke like høyt tilbake. For hvert påfølgende sprett blir høyden stadig lavere.

 

Dette er ikke noe mer spennende enn når en vanlig tissestråle treffer vannet i doskåla og noe av det spretter noen centimeter opp igjen.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...