Gå til innhold

AMDs neste toppkort skal gi Nvidias GTX 980 buksevann


Anbefalte innlegg

Muqali:

Hvordan vil AMD få et overtak i år? Hva har AMD som kan slå GM200? Jeg har ingen problem med å tro at "380X" kan yte godt forbi GTX 980, men det må vel yte ~45% bedre enn GTX 980 for å slå kommende GM200. Det er vel mulig at det blir et stort hull mellom GTX 980 og "Titan" som AMD kan fylle en stund.

 

Men du må lenger ut på landet med påstanden om at Nvidia er overpriset. Situasjonen for de siste årene har vært at Nvidia har stort sett hatt det øverste sjiktet for seg selv, og at Nvidia og AMD har grovt sett hatt matchende modeller nedover hele skalaen. Det er nok av de som påstår Titan er overpriset, men det er produkter for et semi-profesjonelt marked og de er absolutt ikke overpriset.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Med en slik TDP så er det vel bare for NVIDIA å slippe GTX 980 Ti hvor de skrur opp fra 165 W på GTX 980 til 250 W og justerer klokkefrekvenser deretter osv..? Tar uansett 3D Mark resultater av skjermkort som enda ikke har sett dagens lys, og som trolig kjører sære pre-release drivere med en stor klype salt.

 

Syntes uansett at det ikke høres ut som noen vanvittig prestasjon å kunne tilby 40% bedre ytelse med nesten en dobling av strømforbruk. Da virker det jo mer eller mindre som NVIDIA har temmelig stålkontroll på AMD denne generasjonen da de kan øke taket sitt for strømforbruk for å konkurrere, trenger jo knapt nok å gjøre noe annet.

 

De kan nok ikke bare øke klokkefrekvens osv, men de kan nok gjøre GPU-en bredere og beholde samme klokkefrekvens. Kan hende de må bytte minnetype eller øke til 384/512bit minne, men ytelsesøkningen vil være forholdsvis lineær. La oss si de går fra 165 til 250w, så vil ytelsesøkningen være på (250/165)-1 = 51% og de vil igjen ha tatt tilbake ytelsestronen.

 

AMD sliter her med det samme som på CPU-ene sine vs Intel, Nvidia sine løsninger er rett og slett smartere og det virker ikke som neste generasjon vil gjøre noe med det.

 

Bra for oss at AMD kommer med dette, så kan prisen på Geforce 980 falle til et mer "normalt" nivå. Det er ingen tvil om at Nvidia har knallhøye marginer på det produktet nå fordi de har såpass mye bedre ytelse.

Blitt medlem av miljøpartiet de grønne etter maxwell kom? :) 780 TDP 250W og 290x TDP 290W. Ingen klagde på TDP da. Amd har ikke svart ennå, men om kortet har en TDP på 300W hvem bryr seg hvis det yter 40% bedre. Tviler sterkt på at 980 eierne kan oppnå samme ytelse med overclock uansett.

 

Og AMD er først ute med HBM minne hvis ryktene stemmer.

Lenke til kommentar

Muqali:

Hvordan vil AMD få et overtak i år? Hva har AMD som kan slå GM200? Jeg har ingen problem med å tro at "380X" kan yte godt forbi GTX 980, men det må vel yte ~45% bedre enn GTX 980 for å slå kommende GM200. Det er vel mulig at det blir et stort hull mellom GTX 980 og "Titan" som AMD kan fylle en stund.

Fiji aka R9 380x/390x: HBM minnet vill bruke betydelig mindre strøm for samme ytelse, som frigjør "strømmen" til å bli brukt på selve GPUen i steden for minne-kontrollere, derav mer ytelse per watt. Det er litt forskjellig tall på hvor mye strøm som spares, men det ser ut som de fleste mener det vil tilsvare omtrent en "shrink". Det er også snakk om at AMD skal benytte GloFos FD-SOI 28nm teknikk, som vil gi både bedre ytelse og lavere strømforbruk. Det var en "og" og ikke en "eller". Om det også stemmer er det snakk om at mengden ytelse og strømsparing tilsvarer et sted mellom en og to "shrink", eller om du vil, ca tilsvarende 20nm ->16nm (ja, det går ikke ann og regne sånn, men håper det hjelper med forståelsen av hvor mye det kan hjelpe).

 

High-Bandwidth Memory (HBM) er bekreftet så godt den kan gjøres før en pressemelding er sluppet, GloFo FD-SOI er mer usikkert. Begge deler vil hjelpe med mindre strømforbruk og høyere ytelse. Det kombinert med det som er forventet å være den største GPUen i AMDs historie (550mm2+) vil gjøre Fiji til et beist av en GPU. GM200 er også forventet å være et lignende beist, dog med andre teknologier. Det er ingen "sikre" rykter om hvilken GPU som vil være best (og det er mulig de vil være "best" i forskjellige ting) men av de ryktene jeg har lest, vil AMD vinne med en målbar margin.

Lenke til kommentar

Effikan:

Nvidia har alltid priset sine produkter høyt! Titan er et grovt eksempel på det^^ Nvidia vil ikke komme med noe nytt før i 2016, da med HBM minne^^ Jeg gleder meg til det :) AMD kommer med et monster nå, og nvidia må svare på det^^ Digger at nvidia og amd presser seg hverandre^^ Det er vi som tjener på det! Leste at det er en bug på 970 korta til nvidia... Historien viser at dette ikke er noe nytt! Men uansett, så vil 2016 bli et spennede år :) Vinn eller forsinn for AMD sin del! Vi trenger AMD til å presse nvidia og intel! Men de fleste her i forumet ønsker AMD i grava, noe jeg enda ikke har skjønt!

Endret av Muqali
Lenke til kommentar

Nvidia har alltid priset sine produkter høyt! Titan er et grovt eksempel på det^^

Nei. Titan er en GPU primært er laget som et "entry-level" compute kort, skal love deg at det er ganske billig sammenlignet med "Nvidia Tesla" og AMD FireGL", det markedsføres også til gamere som vil ha "bleading edge", det koster alltid penger, men så lenge markedet er villig til å betale så så er det ikke overpriset.

 

Nvidia vil ikke komme med noe nytt før i 2016,

Det kommer de til å gjøre. Jeg vil advare deg med å komme med utsagn på grunnlag av et meget grove offentlig veikart som snart er et år gammelt.

 

da med HBM minne^^ Jeg gleder meg til det :)

Jeg vil advare både deg og andre her til å tro at HBM er noe som magisk kommer til å øke ytelsen drastisk. Det gjør det ikke første generasjon HBM er både dyrt, sliter med lav yield og og er ikke så mye raskere enn siste generasjon med GDDR5. Andre generasjon HBM er vist ganske mye bedre, men her er nok en gang lavere produksjonsprosess enn 28nm nøkkelen.

 

Det er faktisk Intel som er lengst fremme med 3D-stacket DRAM, ikke AMD, Nvidia eller andre. Dette kommer uansett ikke til å bli mainstream i 2015.

 

AMD kommer med et monster nå, og nvidia må svare på det^^

La oss nå se hva de faktisk lanserer først. Det kommer uansett ikke noe første kvartal i år.

 

Digger at nvidia og amd presser seg hverandre^^ Det er vi som tjener på det!

Problemet er at det har vært veldig lite pressing fra AMD sin side, etter 7980 kom så har det bare vært "mer av det samme gamle" med små tweaks.

 

Leste at det er en bug på 970 korta til nvidia... Historien viser at dette ikke er noe nytt! Men uansett,

Her får du nesten opplyse oss...

 

så vil 2016 bli et spennede år :) Vinn eller forsinn for AMD sin del! Vi trenger AMD til å presse nvidia og intel!

Med hensyn på high-end konkurranse med Intel så har toget gått. Innen AMD klarer å komme med et nytt CPU design skal de konkurrere med Intel sin tick-iterasjon av "Skylake" (Cannonlake på 10nm).

 

GPU er litt mer åpent, men high-end GPU er ikke ett av AMD sine fokusområdet i tiden som kommer fremover.

 

Problemet til AMD er at de fremdeles blør penger. I fjerde kvartal 2014 (som vanligvis er bør være bra grunnet julesalg, AMD er tross alt i alle tre konsollene) så taper AMD over 2 milliarder norske kroner dette kvartalet.

 

Men de fleste her i forumet ønsker AMD i grava, noe jeg enda ikke har skjønt!

Tviler på at de fleste her ønsker AMD i grava, jeg kjøper gjerne AMD produkter hvis de leverer best ytelse til de oppgavene jeg ønsker å utføre.

 

Personlig er jeg ganske oppgitt over at AMD gang på gang har tatt idiotiske avgjørelser. De hadde all mulighet til å kunne konkurrere med Intel, men grunnet en rekke dårlige avgjørelser og rot har gjort at dette toget nok dessverre har gått.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvor mange her på forumet har noe posetivt å si om AMD? Jeg respekterer kun de som er for konkurranse! Jeg respekterer HKS for sin kunnskap! Alltid svartmaling av en av de viktigste selskapene vi har, imponerer ikke meg! Man må ha troa på fremtiden! 2016 vil bli et nøkkelår! Og de som svartmaler 2016, før vi vet hva som skjer -Imponerer ikke meg! 2015 vil bli et spennende år også! Måtte vi forbrukere komme seirende ut av det :)

Lenke til kommentar

Vi lar 2015 tale for seg selv :)

Ok. Første kvartal 2015 regner AMD selv med et fall på 15% i omsetning. Sammenlignet med første kvartal i 2014 så er det en nedgang på 24%.

 

Men som du sier... La oss se hvordan det går.

 

Men vi får håpe på at AMD finner det riktige sporet snart! Vi trenger AMD!

Innenfor CPU-fronten så har vi ARM og alle fabrikantene som lager prosessorer der. De gir Intel betydelig mer konkurranse en hva AMD gjør.

 

Mens vi snakker om ARM, så kan vi jo nevne en av AMD sine mange idiotiske avgjørelser... De solgte mobil grafikk og SoC-avdelingen til Qualcomm i 2009 for 65 millioner dollar. Som du kanskje har fått med deg så har Adreno-grafikken i Snapdragon vært en stor suksess for Qualcomm.

 

Dem har gode produkter, men det er rom for forbedringer!

I følge AMD selv så er de viktigeste markedene i 2015:

- Profesjonell grafikk (FireGL)

- Semi-custom (f.eks. APU i XB1 og PS4)

- ARM-servere (AMD bruker referanse ARM-design i Opteron)

- Embedded

- Ultra low-power (kompakte 2-in-1)

 

Alltid svartmaling av en av de viktigste selskapene vi har, imponerer ikke meg!

Synes du overdriver viktigheten av AMD. Vil vel si at Qualcomm, ARM, IBM og Samsung er minst like viktig, om ikke viktigere.

 

Man må ha troa på fremtiden! 2016 vil bli et nøkkelår! Og de som svartmaler 2016, før vi vet hva som skjer -Imponerer ikke meg! 2015 vil bli et spennende år også! Måtte vi forbrukere komme seirende ut av det :)

Det handler om å være realistisk.

 

Jeg vet at AMD kommer med en ny CPU-arkitektur, mange inkludert deg tror at dette automatisk kommer til å bli en high-end arkitektur som kommer til å konkurrere med Intel sine big-cores. Det var akkurat samme forventninger til Bulldozer også.

 

Jeg mener at x86-toget har gått. Ingen vil kunne utkonkurrere Intel der. Personlig håper jeg 2016 blir året hvor Power begynner å ta markedsandeler fra x86 på serverfronten, og ARM tar markedsandeler fra x86 på laptopfronten.

Lenke til kommentar

 

 

 

hjelper lite at korte er 40% bedre vis dem ikke klarer å lage drivere som fungerer.

^Fanboyalert

Eller han er slik som meg. Etter mangen år med mellomklasse og toppkort fra ATi/AMD så ga eg opp på hele driversjiten å gikk over til Nvidia med GTX660 til 660 SLi igjen etter mangen års fravær. Skal sies at 2014 var et dritt år med mangen driver kræsj med mitt nåværende GTX780 men når eg tenker tilbake på min tid som ATi/AMD eier så grøsser eg og angrer ikke på å hoppe over gjerde :-)

Skal sies at eg var veldig fornøyd med harwaren og prisene til ATi men driveropplegget dems kan dra en viss plass....

 

Vell, hos meg krasjer nVidia driveren langt oftere en AMD driveren. Så tror ikke du skal konkludere så veldig mye.

Som eg skrev så var 2014 et drittår og minnet meg litt om tidene med AMD :) Greien er at med AMD/ATi så var det så mye grafikkfeil osv (Hester/dører/vegger i Skyrim ble usynlige til tider f.eks).

Fortrekker driver som kræsjer 1 til 2 ganger i uken enn å drasse igjennom en hel haug med grafikkbugs som tar flere måneder før de fikset tingene... For å ikke snakke om performance issues.

Lenke til kommentar

Både du eller jeg er ikke noen spåmenn HKS^^ Vi lar 2015 tale for seg selv :) Du har alltid snakked negativt om AMD! Men vi får håpe på at AMD finner det riktige sporet snart! Vi trenger AMD! Dem har gode produkter, men det er rom for forbedringer!

Er veldig både og selv. Selve hardwaren var eg kjempefornøyd med men det var graffikkfeil og performance problemer i diverse spill som aldri ble fikset. Er helt over på Nvidia siden nå til tross for driverkræsj 1 til 2 ganger i uken :p

Men ja, vi trenger AMD for å holde Nvidia sine priser noe lunde nede.

Lenke til kommentar

Jeg vil ikke være så negativ som deg HKS! Du ser kun ulemper, og ikke de grepene AMD har gjort i det siste! Du forkaster produkter som ikke finnes enda! Jeg har gitt opp deg! Du får bare la hatet ditt florere her på dette forumet! For min del, så håper jeg at AMD kommer seg, og gir oss det forbrukere ønsker seg!

Endret av Muqali
Lenke til kommentar

Jeg vil ikke være så negativ som deg HKS! Du ser kun ulemper, og ikke de grepene AMD har gjort i det siste! Du forkaster produkter som ikke finnes enda! Jeg har gitt opp deg! Du får bare la hatet ditt florere her på dette forumet! For min del, så håper jeg at AMD kommer seg, og gir oss det forbrukere ønsker!

Trist at du ser på det som hat, men det blir vel kanskje sånn når man har følelser for sin hardware.

 

Grepene AMD har gjort er helt fornuftige, problemet er som jeg prøver å si til deg. Grepene til AMD er å ikke satse på produktene du ønsker deg. Grepene til AMD er å satse på low-power og embedded systemer. Carrizo-arkitekturen (Excevator) er et eksempel på dette. Resultatet er at denne brukken kun kommer loddet på hovedkort og i laptoper, altså ikke et high-end produkt eller en "arvtaker" til FX-prosessorene, selv om 4. gen Bulldozer hadde gjort det mye bedre en de eksisterende 2. gen produktene som finnes i dag.

 

AMD kommer til å fortsette med denne strategien, også i 2016 og forhåpentligvis er det nok til at de finner seg sin nisje fremover.

 

Jeg vil allikevel nok en gang fraråde deg til å tro at det kommer et produkt i 2016 som plutselig feier Intel av banen, det er ikke det AMD prøver på i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke at AMD vil feie intel ut av intet! Jeg håper på at AMD kommer med noe konkurransedyktig produkt! Hva som kommer, vet ingen enda! Tydligvis så vet du det! Jeg kjenner ikke jim keller like godt som deg :p

 

Det er forskjell på å håpe og å tro, det hadde vært fint om AMD kom med kanonprodukter på både CPU og skjermkort, men de er akterutseilt på ytelse per watt på begge fronter, og dessverre tyder ingenting på at det vil stoppe med det første.

 

AtW

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

 

 

Jeg tror ikke at AMD vil feie intel ut av intet! Jeg håper på at AMD kommer med noe konkurransedyktig produkt! Hva som kommer, vet ingen enda! Tydligvis så vet du det! Jeg kjenner ikke jim keller like godt som deg :p

Det er forskjell på å håpe og å tro, det hadde vært fint om AMD kom med kanonprodukter på både CPU og skjermkort, men de er akterutseilt på ytelse per watt på begge fronter, og dessverre tyder ingenting på at det vil stoppe med det første.

 

AtW

Vi får se. AMD var langt mer akterutseilt før de lanserte K7 og tok Intel med seg ut i skolegården å grisebanket de. Og det ordentlig! På alle fronter!

 

Husk hvem som designer Zen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...