Gå til innhold

Steam slettet mesteparten av innholdet på PC-en


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lenge leve ignoransen. Strengt tatt er Linux den beste plattformen for å utvikle og kjøre 3D-grafikk. At noen drivere suger er ikke Linux sin feil (*host* mesa), men det finnes også bunnsolide drivere for Linux. I tillegg til god ytelse tilbyr Linux blant annet en kjerne med lavere forsinkelse, som egner seg både til lyd og bilde for den som bryr seg om jevn flyt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Burde ikke eieren av den 3 Terabyte store eksterne harddisken, nå gått til anskaffelse av et ordentlig harddiskgjenopprettelsesprogram. Altså et som også kan redde ut deler av dataene, selv om MBR og slikt som forteller hvor filene er også er borte.

 

Et bedre alternativ er kanskje at eierne av Steam-produktene betaler for gjenopprettelsesjobben hos et professjonellt firma.

 

Alt er ikke borte, selv om noen har gjort en "myk-formatering".

 

 

Den er minst like farlig i Windows. Fra Valve sin egen guide https://support.steampowered.com/kb_article.php?ref=9609-OBMP-2526

"If you accidentally installed Steam to a folder containing other data, for example C:\Program Files\ instead of C:\Program Files\Steam\, STOP! Do not run the uninstaller"

Strengt tatt så burde man ikke bevare data i "User-folder" / "Bruker-mappen", spesiellt under Windows. Bevar det heller på en isolert diskpartisjon, eller en egen harddisk for brukerdata. Mye mer ryddig / strukturert å forholde seg til i det lange løp.
Endret av G
Lenke til kommentar

Alt er ikke borte, selv om noen har gjort en "myk-formatering".

For det første blir ingen ting slettet ved formattering. Å formattere en partisjon på disken vil si å legge inn et filsystem og har ingen verdens ting med sletting å gjøre. For det andre ble filene slettet. Men du har rett i at man kan gjennopprette filene enkelt, dersom man ikke har overskrevet med nye data.

Endret av RattleBattle
Lenke til kommentar

hvem gidder vel bruke Linux tregt spille med

funker bare opengl 1.1

bare masse kommandoer forstår ikke dritt

 

På min PC med Kubuntu kan jeg til og med i skrivebordgrensesnittet KDE velge opengl 1.1, 2.1 eller 3.3. Grunnen til at opengl 1.1 og 2.1 er med er for at Kubuntu skal kunne støtte gamle greier. Nye spill kjører OpenGL 4.5

 

Kommandoer trenger du ikke skrive om du ikke skal spesialtilpasse installasjonen din. Eller du vil installere et program der de som har laget det ikke gidder lage en skikkelig installasjons-fil, men selv da kan du ofte pakke det ut i en mappe i /home og bare kjøre det.

At du ikke forstår en dritt kan jo bare være fordi du ikke prøver :)

Lenke til kommentar

 

Alt er ikke borte, selv om noen har gjort en "myk-formatering".

For det første blir ingen ting slettet ved formattering. Å formattere en partisjon på disken vil si å legge inn et filsystem og har ingen verdens ting med sletting å gjøre. For det andre ble filene slettet. Men du har rett i at man kan gjennopprette filene enkelt, dersom man ikke har overskrevet med nye data.

 

 

 

Skal ikke krangle med deg om dette. Men, når du sier slettet så tenker jeg måten Windows gjør dette på, og jeg mangler kunnskapen om hvordan EXT-filsystemene fungerer.

 

Windows sletter heller aldri filene. Men overskriver første bokstav i filnavnet og så fjerner den filreferansen fra FAT. Ihvertfall så gjelder dette på FAT og FAT32. Om det gjelder på NTFS er jeg ikke skråsikker på. Fordi det var på FAT jeg tilegnet meg kunnskapen om disse ting.

 

Så når man sletter i Windows så gjør man område man har åpnet opp i filsystemet meget sårbart for overskrivninger. Fordi "slettet" område nå har ingen beskyttelse fra FAT til å holde området fritt for nyoverskrivning. FAT vil se på område som om det ikke ligger noe der.

 

Derfor kan man lese ut rådata fra en harddiskplate. Og så lenge denne platen har en fungerende elektronikk og mekanikk, så går det som regel som en lek, bare man lar harddisken ligge urørt inntil gjenopprettelsesteknikker startes.

 

Rådata må senere systematiserer, og man må også medregne at det på noen steder på harddisken har vært overskrivninger, og med dertil tap av data. Alt etter filtype så er jo sjansen større for enkelte typer data å skulle kunne rekonstruere.

 

Jeg har også i sin tid lest at det skal etterretningsmessig la seg gjøre å hente ut data, en slags massasje selv om data er overskrevet. Hvorvidt det finnes noe som helst hold for at det går an er jeg usikker på. Ihvertfall må prosessen være meget sofistikert i sitt design for å kunne redde data på den måten, antar jeg.

 

Sånn rett ut, så vil jo dataene være tapt der det har vært overskriving. Ihvertfall på den helt enkleste tilnærmingen for datarekonstruksjon.

 

Men, det er ikke uten grunn at det finnes veldig grundige overskrivningsprosedyrer i programvare, som gjerne overskriver, la oss ta et eksempel på 5 ganger på samme sted.

 

Det er snakk om magnetisme, og da må man også skjønne seg litt på mulighetene og umulighetene som fysikk serverer oss.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...