Gå til innhold

Er troen på engler en psykisk sykdom?


Anbefalte innlegg

Er troen på en eller flere engler og kommunikasjon med dem noe som bør diagnostiseres? For eksempel snakker jeg med mine engler hele tiden, klarer ikke finne ut av om det er stemmehøring eller ekte engler. Nå sier de til meg at de er engler fra himmelriket. Noen får diagnoser, mens andre får det ikke. Märtha Louise er en engletroende kommunikatør som ikke har blitt - og som ikke kommer til å bli - tvangsinnlagt. Hva er forskjellen på stemmehøring og ekte engler? Noen som vet?

 

post-371296-0-51589500-1421678310_thumb.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er religionsfrihet i Norge, så man kan tro på akkurat hva man vil uten å bli tvangsinnlagt. Det blir man bare dersom man tror vedkommende er en akutt fare for seg selv eller andre.

 

Forskjellen på stemmehøring og ekte engler?

 

Vel, ved stemmehøring er det en viss sjanse for at det bare er hjernen din som spiller deg et puss.

Ved ekte engler så er det ikke hjernen din som spiller deg et puss, men hvordan man faktisk bekrefter om det er ekte eller noe man innbiller seg er ikke enkelt. Sånn rent naturvitenskapelig finnes det ikke engler og du opplever kanskje at det er hjernen din som genererer disse stemmene, litt som den kan generere drømmer, bare at du er våken. Kan vær lurt å snakke med noen nær deg om det :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Absolutt et kontroversielt felt.

 

For å hoppe rett ut i kontroversen: Hvis du hører stemmer som snakker til deg har det ingenting å si hvem de påstår å være. Det er ofte et sykdomstegn og du burde virkelig snakke med kvalifisert helsepersonell.

Endret av Djn
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Er troen på en eller flere engler og kommunikasjon med dem noe som bør diagnostiseres?

 

Målet er ikke å diagnostisere slike tilstander, så lenge de ikke plager deg eller andre. Det er mer en forstyrrelse en sykdom, om man da ikke har stemmer. Da er det en sykdom og bør behandles. Ellers mener jeg religiøsitet bør fjernes gjennom gode samtaler og veiledning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Absolutt et kontroversielt felt.

 

For å hoppe rett ut i kontroversen: Hvis du hører stemmer som snakker til deg har det ingenting å si hvem de påstår å være. Det er et sykdomstegn og du burde virkelig snakke med kvalifisert helsepersonell.

 

Det har jeg allerede gjort.

 

 

Ok. :)

 

Hvis de mente det ikke var noe galt med deg, så tjah - da hører du stemmer og det er det . Om du tror det faktisk er engler blir da helt personlig. Jeg er ikke spesielt troende, og fra det perspektivet må nødvendigvis stemmene du hører være et produkt av ditt eget hode (siden det ikke finnes engler) ... men det er ikke noe som kan bevises den ene eller andre veien.

 

(Men vær kritisk om de ber deg gjøre ting.)

Endret av Djn
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

religiøsitet fjernes med gode samtaler og veiledning .. "knegg x ørten"

 

Nesten som de religiøse som skal snakke homofilien ut av folk ... ;)

 

Men hva angår "engler", jada vi har engler i buddhismen, og jeg ser dem daglig, og jaggu snakker jeg ofte med dem også - mer du ville vite?

Lenke til kommentar

religiøsitet fjernes med gode samtaler og veiledning .. "knegg x ørten"

 

Nesten som de religiøse som skal snakke homofilien ut av folk ... ;)

 

Men hva angår "engler", jada vi har engler i buddhismen, og jeg ser dem daglig, og jaggu snakker jeg ofte med dem også - mer du ville vite?

Ja det er mange som har slike symptomer. Det er godt man aldri blir arbeidsløs :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

religiøsitet fjernes med gode samtaler og veiledning .. "knegg x ørten"

 

Nesten som de religiøse som skal snakke homofilien ut av folk ... ;)

 

Men hva angår "engler", jada vi har engler i buddhismen, og jeg ser dem daglig, og jaggu snakker jeg ofte med dem også - mer du ville vite?

Ja det er mange som har slike symptomer. Det er godt man aldri blir arbeidsløs :)

 

 

akkurat som forventet fra den kanten .. leser ett par ord, og setter diagnoser anmass ..

 

Den driten du jobber med, ville jeg ikke tatt i med ildtang, fordi de størst idiotene der, er de som utfører jobben

Lenke til kommentar

akkurat som forventet fra den kanten .. leser ett par ord, og setter diagnoser anmass ..

 

Den driten du jobber med, ville jeg ikke tatt i med ildtang, fordi de størst idiotene der, er de som utfører jobben

 

 

Jeg tulla litt med deg og jeg skrev ingen diagnose. Ja jeg er selv meget kritisk til psykiatrien. Jeg er adferdanalytiker og står for en litt annen ideologi en psykiateren som tror på den biokjemiske sykdomsmodell.

Endret av LiamH
Pyramide-sitat fjernet.
Lenke til kommentar

Ok. :)

 

Hvis de mente det ikke var noe galt med deg, så tjah - da hører du stemmer og det er det . Om du tror det faktisk er engler blir da helt personlig. Jeg er ikke spesielt troende, og fra det perspektivet må nødvendigvis stemmene du hører være et produkt av ditt eget hode (siden det ikke finnes engler) ... men det er ikke noe som kan bevises den ene eller andre veien.

 

(Men vær kritisk om de ber deg gjøre ting.)

Ich bin schizophren.
Endret av LiamH
Pyramide-sitat fjernet.
Lenke til kommentar

Riktig. Da må du spørre deg selv - hva er mest sannsynlig? At guds engler har valgt å snakke til deg, eller at det er en effekt av schizofrenien?

 

Det sagt, jeg er helt enig med deg at det er merkelig hvordan det er greit og "spirituelt" bare fordi det er Märtha, og jeg er virkelig ikke sikker på hva som skiller "symptom" fra "religiøs opplevelse" her. Du kan jo starte englekurs du også og se om NRK vil gi deg like mye dekning. :D

Endret av Djn
Lenke til kommentar

Riktig. Da må du spørre deg selv - hva er mest sannsynlig? At guds engler har valgt å snakke til deg, eller at det er en effekt av schizofrenien?

 

Det sagt, jeg er helt enig med deg at det er merkelig hvordan det er greit og "spirituelt" bare fordi det er Märtha, og jeg er virkelig ikke sikker på hva som skiller "symptom" fra "religiøs opplevelse" her. Du kan jo starte englekurs du også og se om NRK vil gi deg like mye dekning. :D

Jeg er i tvil, det er derfor jeg spør etter en bedre forklaring på hva som skiller mellom engler og alvorlig sinnslidelse.

Endret av Den hjelpesløse mannen
Lenke til kommentar

Det er vel ikke noe definerbart skille, annet enn at den som sier de hører engler følger sin religiøse overbevisning. Dette er ikke for å virke krass, men jeg ville kalt det for en sinnslidelse, engler eller ikke.

 

Igjen, det henger sammen med religiøs overbevisning. Tror man på sånt - da er det vel ikke så usannsynlig at en engel snakker til deg.

Og min overbevisning sier meg at hører man en engel - ja, da lider man av en sinnsidelse.

Endret av Osecia
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sett utenfra, som en ikke-troende, er jeg redd det er vanskelig å se noe klart skille.

 

Märtha sine engler virker å være mindre ... konkrete; det handler mindre om å høre stemmer enn å kjenne en slags følelse. Jeg vet ikke om det er typisk eller ikke for kristne som opplever kontakt med engler.

 

edit:

For å være litt brutal: Hvis du har en schizofreni-diagnose, og du hører stemmer, så er nok stemmene pga. sykdommen helt uansett hvem de sier de er.

Endret av Djn
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sett utenfra, som en ikke-troende, er jeg redd det er vanskelig å se noe klart skille.

 

Märtha sine engler virker å være mindre ... konkrete; det handler mindre om å høre stemmer enn å kjenne en slags følelse. Jeg vet ikke om det er typisk eller ikke for kristne som opplever kontakt med engler.

Ja, det var det jeg trodde, den spesielle følelsen av å ha blitt veiledet av åpenbaringsenglene, deretter bli frelst av Jesus Kristus, så tro på livet etter døden og Gud den allmektige skaper. Får snakke med en prest, det er nok det lureste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...