Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Jeg trenger hjelp til en oppgave, og jeg vet at noen har lagt ut en slik oppgave her før, men jeg forsto ikke mye av forklaringa! :ermm:

 

3.27

Inger skal hogge ved og bruker en øks med masse 3,00 kg. Vi tenker oss at massen er samlet i øksehodet. Hun løfter øksen og fører den 1,50 m rett nedover med en kraft på 40 N.

 

a) Hvor stort arbeid utfører Inger på øksen ved tilhogget?

 

b) Hvor stor kinetisk energi har øksen når den treffer veden?

 

c) All den kinetiske energien i oppgave b har øksen egentlig fått fra Inger. Forklar det.

 

Jeg har store problemer med å forstå hva jeg skal gjøre og alt for mange spørsmål som går rundt i hodet mitt.

 

Skal jeg fokusere på formelen E = E0 + WA?

Eller på EK og EP alene?

Kunne noen forresten forklart for meg hva kinetisk og potensiell energi er? Hver gang jeg tror jeg har skjønt det kommer en eller annen oppgave og ødelegger det lille jeg trodde jeg visste.

 

Men jeg er ikke helt på jordet! Jeg forstår stort sett hva mekanisk energi som ikke er bevart går ut på, så hvis noen kunne forklart steg for steg hva som må gjøres her, ville jeg vært utrolig takknemlig! :thumbup:

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kinetisk energi er energi som kommer av at noe er i bevegelse, større fart og større masse på tingen gir mer energi

 

potensiell energi betyr, enkelt sakt, at enten gravitasjonskraft, fjærkraft eller elektrisk kraft har et potensiale til å gi tingen en økning i kinetisk energi lik den potensielle energien...

 

hvis du f.eks. holder en ting litt over bakken, og vet at den potensielle energien (fra gravitasjon) er 100 J, så betyr det at hvis du slipper tingen og gravitasjonskraft er den eneste kraften som virker (ingen luftfriksjon), så vil tingen ha 100 J kinetisk energi når den når bakken

 

bruk "endring i kinetisk energi = totalt arbeid" = 40 N * 1,5m

Lenke til kommentar

kinetisk energi er energi som kommer av at noe er i bevegelse, større fart og større masse på tingen gir mer energi

 

potensiell energi betyr, enkelt sakt, at enten gravitasjonskraft, fjærkraft eller elektrisk kraft har et potensiale til å gi tingen en økning i kinetisk energi lik den potensielle energien...

 

hvis du f.eks. holder en ting litt over bakken, og vet at den potensielle energien (fra gravitasjon) er 100 J, så betyr det at hvis du slipper tingen og gravitasjonskraft er den eneste kraften som virker (ingen luftfriksjon), så vil tingen ha 100 J kinetisk energi når den når bakken

 

bruk "endring i kinetisk energi = totalt arbeid" = 40 N * 1,5m

Forstår mye mer nå, tusen takk!

Hvordan kom du frem til at man må bruke "endring i kinetisk energi = totalt arbeid" ?

Lenke til kommentar

I dette tilfellet er den kintetiske energien et resultat av arbeidet som damen utfører på øksen og tyngdekraften. Tilfeldigvis har jeg relativt nylig forklart denne grundig til en klassekamerat. :p

 

chart?cht=tx&chl=E_{K}=mgh+Fs

 

edit: jeg kan godt ta det mer grundig.

 

Som jeg skrev tidligere er det to krefter som virker inn på øksen, tyngdekraften og damen. Begge disse virker i samme retning, så da vil vel øksen gå raskeren enn om den hadde blitt sluppet?

 

Vi vet at arbeid kan defineres som kraft gange strekning. Oppgaven sier at øksen føres rett nedover. Da har vi

chart?cht=tx&chl=W=F\times s

chart?cht=tx&chl=W=40N\times 1.50m

chart?cht=tx&chl=W= ...J

 

Vi vet også høyden øksen "faller" i fra som er definert ut i fra

chart?cht=tx&chl=E_{P}=m\times g \times h

s^{2} \times 1.50m

chart?cht=tx&chl=E_{P}=...J

 

Videre sier formelen chart?cht=tx&chl=E=E_{0}+W at sluttenergien er startenergien og (eventuelt) et arbeid. Utifra det så kan vi se at i denne oppgaven er den kinetiske energien sluttenergien og den potensielle energien startenergien.

Endret av Chris93
Lenke til kommentar

E0 er den kinetiske energi til øksa mens den holdes oppe i lufta, da tenker jeg at øksa er i ro og altså ikke har noen fart og derfor ingen kinetisk energi

 

Og som Chris sier så glemte jeg å ta med gravitasjonsarbeidet... flaut. Totalt arbeid = (40 N + mg) * 1,5m

Det gir mer mening! Tusen takk for hjelpa.

Lenke til kommentar

I dette tilfellet er den kintetiske energien et resultat av arbeidet som damen utfører på øksen og tyngdekraften. Tilfeldigvis har jeg relativt nylig forklart denne grundig til en klassekamerat. :p

 

chart?cht=tx&chl=E_{K}=mgh+Fs

 

edit: jeg kan godt ta det mer grundig.

 

Som jeg skrev tidligere er det to krefter som virker inn på øksen, tyngdekraften og damen. Begge disse virker i samme retning, så da vil vel øksen gå raskeren enn om den hadde blitt sluppet?

 

Vi vet at arbeid kan defineres som kraft gange strekning. Oppgaven sier at øksen føres rett nedover. Da har vi

chart?cht=tx&chl=W=F\times s

chart?cht=tx&chl=W=40N\times 1.50m

chart?cht=tx&chl=W= ...J

 

Vi vet også høyden øksen "faller" i fra som er definert ut i fra

chart?cht=tx&chl=E_{P}=m\times g \times h

s^{2} \times 1.50m

chart?cht=tx&chl=E_{P}=...J

 

Videre sier formelen chart?cht=tx&chl=E=E_{0}+W at sluttenergien er startenergien og (eventuelt) et arbeid. Utifra det så kan vi se at i denne oppgaven er den kinetiske energien sluttenergien og den potensielle energien startenergien.

Tusen takk!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...