Gå til innhold

Hvilken 180/200mm vifte bør jeg gå for? + god CPU kjøler.


myhken

Anbefalte innlegg

Kjøpte meg ny pc denne uken, og denne gangen har jeg planer om å ha et lukket kabinett, og ikke et kabinett der lukene er fjernet på sidene.

 

Kabinettet er dette...Cooler Master Silencio 652S Midi Tower

 

Kjører i dag med de viftene som kom levert med kabinettet, i tillegg kjøpte jeg en Cooler Master SickleFlow 120mm Blå LED vifte som jeg satt på toppen for å blåse ned på CPUen.

 

Denne viften bråker alt for mye synes jeg, og ikke føler jeg den gir noe effekt heller.

 

Er derfor ute etter en 180mm (ser ikke ut som om komplett har det) eller en 200mm vifte som kan bytte ut den 120mm vifta på toppen. Det er plass til enten to 120mm vifter eller en 180/200 vifte.

 

Den må være så støysvak som overhode mulig, men likevel kunne flytte en del luft, og hjelpe til å holde CPU avkjølt.

 

Så til andre del. Kjører i dag på den viften jeg fikk med CPU. (Intel Core i5-4690K) Har heller ikke gjort noe med kjølepasta osv. Før kjørte jeg alltid de store kobberviftene fra Zalmann, men de ser ut til å være borte nå. (lenge siden jeg har byttet ut en hel pc, og ikke bare enkeltdeler).

 

Temperaturen ligger i dag på 50-55 på nesten full load, så ikke veldig ille. Regner med at det vil gå ned en del grader om jeg tar bort den "kjølepastaen" som fulgte med standard viften og bytter den ut med skikkelig greier.

Men det finnes kanskje en CPU kjøler som kan bli anbefalt?

Må ikke bråke noe mer enn standard vifte, som du knapt hører.

 

Pcen er en form for NAS, men kjører også et par virtuelle servere/pcer på den. Vil anslå at snitt kontant CPU load vil ligge på 10-20% basert på den andre serveren min som står å kjører virtuelle servere hele dagen.

 

Og er 50-55 grader høyt på en Intel Core i5-4690K? ved full load, uten noe annet en standard vifte og "kjølepasta"?

 

Må ellers nevne at i kabinettet står det montert opp 8 store snurredisker + 4 SSD disker (de lager neppe noe varme). Så diskene er vel den største varmekilden her. Det er to 120mm vifter foran som blåser direkte på diskene. Så er det en 120mm som blåser luft ut bak.

 

Tar i mot alle gode råd til å gjøre denne pcen så stille som mulig, men også så avkjølt som mulig. Og nei, ikke noe poeng å diskutere vannkjøling. Ingen planer om å spille på pcen (har ikke skjermkort en gang). Pcen styres kun via Remote Desktop.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Anbefaler deg sterkt å heller velge 2 stk 120mm vifter enn èn på 180.. Så store vifter gir liten effekt og har ikke særlig til ytelse selv om de er så store. 120mm vifter er mer effektive og flytter mer luft. Kan anbefale Noiseblocker vifter om du er ute etter stillhet.

 

55 grader er helt ok temp og er ikke vits å bekymre seg for. Kan anbefale Coolermaster Hyper 212 EVO som kjøler ganske bra for prisen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Av disse viftene på denne listen, hvilke 2 x 120mm bør jeg gå for da?

 

Edit: Kan faktisk ha 2 x 140mm vifter på toppen også ser jeg nå.

 

Ev bare kjøpe en ekstra Cooler Master SickleFlow 120mm Blå LED siden jeg allerede har en montert på toppen. Når "støydekslet" på på bråker den jo ikke noe særlig, og det skal jo stå på.

Men om kabinettet er åpent på en eller annen måte, hører man den viften over de andre.

Endret av myhken
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har nett byrja å modde på 2 stk Silencio 652S. Fann sjølvsagt nokre småting eg ikkje var fornøgd med, så har fjerna litt stål og byrja å legge inn alu slik at kabinettet blir betre til mitt bruk. Dvs det eine kabinettet lar eg være orginalt da alt av innmat blir likt. Så får eg mulighet til å måle både støy og temp opp mot kvarandre. Dette kabinettet har enkel airfow i form av at bunn og front blir naturlige å bruke for å dytte inn kald luft. Bakdel og topp kan så dra ut varm luft.

 

 

Her er kva eg ville gjort, basert på mange hdd/ssd samt ingen vannkjøling:

 

Begge viftene som står i front kan du flytte opp på toppen slik at desse 2 viftene drar luft ut av kabinettet. Vifta som står bak kan og med fordel dra luft ut av kabinettet(det gjere den orginalt). Desse 3 viftene makser vel på ca på 1200 rpm.

 

Deretter kan du skaffe deg 3 nye 120 mm vifter som yter opp mot 1500 til 2000 rpm og montere 2 stk i front samt 1 stk i bunnen. Desse 3 viftene kan du bruke til å dytte luft inn i kabinettet. Viss du da passer på at desse 3 viftene har litt større hastighet enn viftene som drar luft ut av kabinettet vil du få overtrykk og god kontroll på retninga lufta beveger seg.

 

Blir du ikkje fornøgd med varmeutviklinga kan Coolermaster Hyper 212 EVO være grei til kjøling av cpu. Da passer det bra å bytte kjølepasta. Kan og sette på ei ekstra vifte om man vil. Pass på at luftstrømmen blir retta bakover eller oppover slik at retninga på lufta inne i kabinettet ikkje blir feil.

 

I tillegg kan man montere ei 180/200 vifte på sidedøra og la den dytte luft inn i kabinettet.

Endret av Maabren
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Er det noe problem å bruke de to 120mm viftene jeg har kjøp i topp, bare å snu dem så de suger ut luft, eller blir de for kraftige til den oppgaven? (siden du nevner det beste er å flytte front viftene opp.)

 

Ett annen, sikkert veldig dumt spørsmål, hva om jeg lar den ene 120mm viften på topp blåse luft inn i kabinettet og den andre suge lufte ut, vil det fungere? Varm luft går jo opp, så den burde jo få ut mer varm luft.

Lenke til kommentar

Du kan snu viftene og passe på at di går saktere enn di i front, men eg ville hatt meir effekt på di som skal blåse luft inn grunna at eg vil beholde overtrykk viss det blir behov for meir fart på viftene.

 

Har aldri prøvd å la ei vifte blåse inn luft fra toppen, men er litt redd for at noko av den varme lufta som blåser ut vil bli dratt inn av den vifta som blåser inn.

 

Uannsett er det jo bare å prøve seg fram, sjekke temp ved bruk av samme testprogram over litt tid, jaffal 30-60 min, så vil du nok finne eit oppsett på viftene som holder alt passe kjølig.

Lenke til kommentar

Ble til at jeg snudde begge viftene for å blåse luft ut. Tok meg ikke bryet med å flytte de viftene i front opp.

Med ca 20% konstant bruk på CPU (grunnet en virtuell pc som kjører på den) så ligger nå CPU temp på 35 grader. Når jeg tester med et program for å maxe CPUen, får jeg den opp i rundt 60-65 grader etter min 10minutter med 100% load. Så tror det funker ganske bra nå.

 

Skal sies at jeg fjernet kjølepastaen som kommer standard med viften, og byttet den ut mot en gammel, men fortsatt god Zalman silver ett eller annet. Den synger på siste verset nå, har hatt den i årevis, men den gjør fortsatt jobben sin. Skulle jeg få noe varmeproblemer, har jeg ny kjølepasta liggende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...