Gå til innhold

Nettverkskabel: Fabrikat og Nettbutikk


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg skal installere nettverkskabel i huset mitt fra stuen til kontoret. Avstanden er ca 25 m innendørs utenpåliggende; trassè langt unna sikringsskap og kjente strømgjennomføringer.

 

Jeg planlegger å installere S/FTP Cat6, to paralelle kabler når jeg først er i gang med trekkingen. Tanker er å ha redundans og en kabel å teste mot dersom jeg får problemer. Er noe av dette way overkill?

 

- Hvilket fabrikat er det smarteste valget med tanke på pris og kvalitet?

- Hvilken nettbutikk pleier å ha best pris på slikt?

Endret av Slimshady
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis jeg ikke tar helt feil, bør S/FTP jordes i begge ender for at skjermingen skal ha best effekt. De er også langt stivere enn vanlig UTP, og dermed litt vanskeligere å trekke i rør (og lettere å skade).

 

Er det noen spesiell grunn til at du vurderer S/FTP? Du skriver jo at kablene skal trekkes langt unna sikringsskap og andre el-kabler, og da ser jeg egentlig ingen grunn til å ikke bare gå for vanlige UTP.

Lenke til kommentar

Nei, ville bare gjøre det skikkelig, ikke spare noen 100-lapper på kabel, når jeg først gjør jobben med å legge den :)

 

Så UTP er nok altså? Selv med to nettverkskabler inntil hverandre? Er STP en mellomting (uten F)? Hvordan jorder en evt i praksis?

 

Er det ingen forskjell på kvalitet mellom produsenter etc? Biltema er godt nok?

Endret av Slimshady
Lenke til kommentar

Jeg hadde aldri kjøpt noe sånt på Biltema. :p Føler det er så mye drittkvalitet på kabler og elektronikk der. Altså, ikke rart, når det skal være billigest mulig der.

 

 

Jeg planlegger å installere S/FTP Cat6

Satt "her en dagen" å leita etter det samme! :p

 

Fant litt på prisjakt.no, der var det vel Dustin som hadde greit utvalg om jeg husker rett. Men var egentlig ikke fornøyd med noe av det jeg fant. Ønsker ikke selv noe drittkvalitet, men heller ikke høy pris.

 

 

S/FTP jordes i begge ender for at skjermingen skal ha best effekt.

Det finnes egne slike 8P8C-FTP-kontakter med en kappe som du klemmer over skjermingen, på samme måte som når du terminerer coax. Endret av AdNauseam
Lenke til kommentar

Jeg hadde aldri kjøpt noe sånt på Biltema. :p Føler det er så mye drittkvalitet på kabler og elektronikk der. Altså, ikke rart, når det skal være billigest mulig der.

 

 

Hvilket grunnlag har du for å påstå noe slikt? Når Biltema selger kabel som er cat6 merket så er den nettopp det. Da tilfredsstiller den kravene. En av mine nærmeste kompiser er elektroinstallatør med over 20 års erfaring og han anbefaler meg like godt å kjøpe kabel på Biltema eller Clas Ohlson i stedet for at han skal skaffe meg kabel fra Nexans på tross at av at jeg kunne fått det for innkjøpspris.

Lenke til kommentar

Elektroinstallatør, ja...

 

Det går ikke mye strøm i nettverkskabler, såpass vet jeg.

 

Nei, men likevel kan en sådann gjennom relativt lang erfaring konkludere med at det for meningmann og til vanlig bruk er meningsløst å kjøpe f.eks. Nexans kabel selv til innkjøpspris når Biltema leverer billigere i utsalg.

Lenke til kommentar

Eneste grunnen til å kjøpe nexans ville være for utendørsbruk, hvor den må tåle sol og vann. Det gjør ikke kappen på biltema kabelen.

 

Men ellers er det som nevnt tidligere, en testet cat6 kabel som oppfyller kravene. Og så mye hokus ponus er det ikke snakk om heller, det er kobber med en viss revolvering per par.

Endret av kpolberg
Lenke til kommentar

[...]

Disse standardene, som er helt frie for bruk, er laget for at kablene skal takle et minimumskrav. Det er forskjell på ledertykkelsen, levetid, hvor langt du kan strekke kablene, støyfølsomhet etc. Det er forskjell fra produsent til produsent.

 

Og når jeg sier "fritt bruk" så er det altså ingen organer som kontrollerer om produktene yter etter standardene. Produsentene kan kalle kablene sine for kat.ditt og kat.datt, i hytt og pine. Og dette blir misbrukt.

 

Gode Cat. 5e-kabler klarer eksempelvis 10 Gbps på visse lengder. Standarden sier 1 Gbps. På korte lengder så klarer de større hastigheter, så kvalitetsforskjellene merker du gjerne ikke på 1 meter altså.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke med TS eller dere andre, men jeg skal ihvertfall ikke betale flere hundre kroner for en billig kina-kabel som jeg ikke en gang har datablad på. Og nå ønsker jeg kat. 6 STP (FTP er unødvendig for mitt bruk), og hadde nok ikke kjøpt Biltema om de så hadde det heller tror jeg. Kall det gjerne forhåndsdømming, men jeg har ikke noe grunn til å tro det er særlig god kvalitet på slike ting fra Biltema. Og prisen følger nok kvaliteten alikevel der.

 

 

Nei, men likevel kan en sådann gjennom relativt lang erfaring konkludere med at det for meningmann og til vanlig bruk er meningsløst å kjøpe f.eks. Nexans kabel selv til innkjøpspris når Biltema leverer billigere i utsalg.

Vi hadde en elektriker som installerte kat. 5e UTP-kabel sammen med sterkstrøm, han hadde sikkert 20 års erfaring han også. Ergo, hvorfor skal man stole på dem bare fordi de har mye erfaring? Betyr det at de har kunnskapene i behold? At de ikke undervurderer kunden og tenker "han får nett, så han kan ikke klage". Det er en grunn til at det finnes FTP-kabler, f.eks. de kan du installere nærmere sterkstrøm (tror det er ca. 10 cm for FTP og 20 cm for UTP). Nå har jeg mitt eget, og skal gjøre det selv.

 

 

Men ellers er det som nevnt tidligere, en testet cat6 kabel som oppfyller kravene.

På produsentens premisser, som gjerne betyr at produsenten tar snarveier. Det er ingen som kan ta dem på det, de gjør som de vil. Det er absolutt ingen lisenser heller, som med f.eks. HDMI-standarden. En kabel skal ikke bare følge standarden første dagen etter kjøp, men også mange år etter. Endret av AdNauseam
Lenke til kommentar

Nexans eller Draka :) UTP holder i massevis innendørs så lenge du ikke skal legge den klin inntil 230v hele veien.

 

 

Eneste grunnen til å kjøpe nexans ville være for utendørsbruk, hvor den må tåle sol og vann. Det gjør ikke kappen på biltema kabelen.

 

Skal du legge kabel utendørs burde du absolutt ha dobbelskjermet kabel (svart), uansett om det er UTP eller FTP eller STP eller SFTP.

 

Hilsen en telekommunikasjonsmontør.

Endret av TMB
Lenke til kommentar

Nexans eller Draka :) UTP holder i massevis innendørs så lenge du ikke skal legge den klin inntil 230v hele veien.

 

 

Eneste grunnen til å kjøpe nexans ville være for utendørsbruk, hvor den må tåle sol og vann. Det gjør ikke kappen på biltema kabelen.

 

Skal du legge kabel utendørs burde du absolutt ha dobbelskjermet kabel (svart), uansett om det er UTP eller FTP eller STP eller SFTP.

 

Hilsen en telekommunikasjonsmontør.

 

Dobbel kappe eller fettfylt. ;)

 

Begge typer har selvfølgelig svart kappe og er UV-bestandige.

Lenke til kommentar

Må STP jordes? Eller gjelder d bare FTP og S/FTP? Hva er forskjellen på disse? For ordens skyld :)

 

Mange innsiktsfulle svar her. Må jeg ta hensyn til noe når jeg velger termineringspunktene, i.e. cat6 og kvalitetsprodusent?

Ingenting må jordes. Men tror effekten av skjermingen blir mye større om du har 8P8C-kontakter med jordingklemme (du drar bak skjermingen på samme måte som ved coax-terminering og klemmer rundt en metallkappe, mulig det også er metallkontakt inni noen kontakter også, men det har jeg ikke sett).

 

S/FTP er så vidt jeg vet skjerming mellom trådparene og alle trådparene. FTP er skjerming rundt alle trådparene og STP skjerming rundt bare trådparene. Men produsentene følger ikke rett merking heller, så det er ikke alltid godt å vite.

 

Termineringspunktene? Tenker du på selve kontakten (heter 8P8C, men feilaktig kalt RJ45)? Isåfall så mener jeg på at kontakene ikke er så forskjellige. Det er bare metallpinner som skal presses intill lederene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...