Gå til innhold

Ingeniør-pc på budsjett


Anbefalte innlegg

Da begynner jeg å nærme meg med stormskritt :)

 

Håper på at noen vil kommentere denne listen. alle kommentarer er positive fra mitt synspunkt :)

 

https://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1506423&su=37AD306A-8B0A-4682-8523-D402075009CB

 

er det noe jeg mangler ? Er noe unødvendig ?

 

* Trenger jeg "CPU cooler" ? (annet en det som er med)

* Er det med kjølepasta i prosessorpakken ?

* Passer et PCI 2.0 grafikkort på en PCI 3.0 port ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ok. hvorfor og har du et annet forslag ?

 

hva tenker du jeg trenger ?

 

har gjennom en coolermaster link funnet ut at anbefalt minimum er 300w

Skjermkortet du har valgt er forøvrig lavprofil som ikke vil passe skikkelig i kabinettet.

 

PSU bør være over 550 Watt.

Lurer litt på hva du skal med en optisk enhet? kan ikke huske sist jeg brukte en plate.

OS bør du kunne få av arbeidsgiver/skolen installeres via usb.

 

Går du på Hist kan du prøve å kontakte http://hist.no/aitel/labben/da de har avtale med Microsoft om OS, Gikk jeg selv på HiST Aitel og der fikk vi lisenser over en lav sko så lenge jeg kunne dokumentere at det skulle brukes i skolesammenheng.

 

Du kan med fordel gå til anskaffelse av mer RAM, da dette ikke er kjempedyrt og antar CAD ikke er noe mindre RAM hungrig enn en VM. Dessuten er brikken du har valgt en enkel og ikke 2 slik at du mister fordelen med å kunne kjøre Dual Channel. (2 eller 4 brikker.) Du har også valgt et hovedkort og muligens chipset, cpu som kun støtter 32 GB Ram og ikke 64. Avhenger veldig av hvor mye du har bruk for, Mer er alltid bedre i de fleste tilfeller når det kommer til maskiner som skal kjøre tunge oppgaver.

 

Hvis du forventer å skulle spille på den har jeg dessverre ikke erfaringer med å bruke Quadrokort, men skal forøvrig være 10-15 % dårligere enn Gtx versjonene ifølge Google søk.

 

Mye av det du får med et Quadro kort er bedre drivere designet for bruk til CAD ifølge google.

Lenke til kommentar

 

ok. hvorfor og har du et annet forslag ?

 

hva tenker du jeg trenger ?

 

har gjennom en coolermaster link funnet ut at anbefalt minimum er 300w

Skjermkortet du har valgt er forøvrig lavprofil som ikke vil passe skikkelig i kabinettet.

 

Javel. hva betyr dette for valg av kabinett. trenger jeg en spesiell type ?

 

PSU bør være over 550 Watt.

Lurer litt på hva du skal med en optisk enhet? kan ikke huske sist jeg brukte en plate.

 

Det er for meg litt uklart hva som er galt med de forskjellige PSU'ene, men man lærer jo om man blir informert. Dette med optisk og ikke optisk, hva er jeg ute etter ? noe som ligger i samme prisklasse ? hva må til for at jeg finner et bedre alternativ.

 

OS bør du kunne få av arbeidsgiver/skolen installeres via usb.

 

Går du på Hist kan du prøve å kontakte http://hist.no/aitel/labben/da de har avtale med Microsoft om OS, Gikk jeg selv på HiST Aitel og der fikk vi lisenser over en lav sko så lenge jeg kunne dokumentere at det skulle brukes i skolesammenheng.

 

Jeg har sendt flere mail til HIST, og min linjeansvarlige på AFT. Dette er egentlig ganske håpløst da alle fraskriver seg ansvar og ber meg spørre noen andre. Skal prøve å henvende meg direkte til noen på Aitel. takker for tips (jeg dropper OS i første omgang)

 

Du kan med fordel gå til anskaffelse av mer RAM, da dette ikke er kjempedyrt og antar CAD ikke er noe mindre RAM hungrig enn en VM. Dessuten er brikken du har valgt en enkel og ikke 2 slik at du mister fordelen med å kunne kjøre Dual Channel. (2 eller 4 brikker.) Du har også valgt et hovedkort og muligens chipset, cpu som kun støtter 32 GB Ram og ikke 64. Avhenger veldig av hvor mye du har bruk for, Mer er alltid bedre i de fleste tilfeller når det kommer til maskiner som skal kjøre tunge oppgaver.

 

RAM skal jeg kunne klare å skaffe mer av ja :)

Er det slik at i7 4790k ikke støtter mer enn 32GB ?

Hovedkortet bytter jeg gjerne, men dette vet jeg ikke mye om. noen forslag her som er bedre enn det jeg har valgt i ca samme prisklasse er å foretrekke.

 

Hvis du forventer å skulle spille på den har jeg dessverre ikke erfaringer med å bruke Quadrokort, men skal forøvrig være 10-15 % dårligere enn Gtx versjonene ifølge Google søk.

Mye av det du får med et Quadro kort er bedre drivere designet for bruk til CAD ifølge google.

 

Etter en del google søk har jeg kommet frem til at quadro kortet er det som passer solidworks best. dette tror jeg er "fast" i inventarlisten

 

 

 

takker for supert svar !

Lenke til kommentar

Overså en detalj i infoen på skjermkortet

Tilleggsutstyr inkludert Lavprofilsbrakett, brakett med full høyde

Bruk braketten med full høyde. denne må du muligens skru av å bytte.

 

PSU er vel strengt tatt bygget på erfaring om at de tar kvelden raskere enn andre(kortere levetid) Men det kan skje med en hvilken som helst PSU. Du har valgt en ganske kraftig prosessor/skjermkort. dette vil dra strøm. Jo mer du eventuelt skal utvide. antall disker / enda et grafikkkort, vil behovet for strømforsyning øke. Hvorfor ExpensiveGameFinder mener du bør bytte kan være alt fra hat/elsk forhold til produsenter

 

Optisk enhet: Trenger du egentlig cd / dvd / blue ray? jeg har ikke brukt en eneste plate siden 2005

 

Du får alltid lastet ned det du skal ha tak i. og ved behov kan du bruke en USB minnepenn for å installere OS.

 

CPU'en støtter maks 32 GB Ram så hvis du går for den så er det ikke vits å kjøpe mer enn 4x 8GB = 32 GB Ram. Da en type CPU har forskjellige socket (passform) på et hovedkort må du da bytte ut både CPU og Hovedkort. Hvis du endrer dette må du dobbeltsjekke at du da igjen velger riktig type ram i forhold til hva Hovedkortet støtter igjen.

 

Størrelse hovedkort. kabinett lowprofile PCI-kort

ATX hovedkort er den mest normale størrelsen som de fleste kabinett passer. men du har også flere typer her. Dette går direkte på størrelse.

 

Jo mindre standard du velger jo mindre kabinett kan du velge.

 

Skjermkortet du valgte i den listen fra komplett har også en low profile brakett. Det betyr at denne er tilpasser små kabinett. som ikke har like mye plass som et Midi Tower (mest normale størrelsen på et kabinett). Det betyr at du kan om ønskelig velge ett mindre hovedkort, men dette vil gå på bekostning av feks antall utvidelses spor (PCI, Ram) og antall Sata porter for å nevne noe.

Lenke til kommentar

Jeg føler for å stille et ganske viktig spørsmål oppi dette.

 

Skal du bruke maskinen til NOE annet enn solidworks/cad arbeid? Har du mål om å spille noe feks. i det hele tatt?

 

Viss svaret er ja så vil jeg sterkt fraråde å gå for en quadro GPU. Fett nok, de er flotte for CAD arbeid, men det er nyere nvidia GPUer også. Solidworks kan være litt sært på GPUe, men det er først når tegningene kommer opp i 15000+ deler.

 

For hobby bruk/lett cad arbeid vil jeg absolutt ikke anbefale en Quadro GPU viss maskinen skal brukes til noe som helst annet.

Lenke til kommentar

Overså en detalj i infoen på skjermkortet

Tilleggsutstyr inkludert Lavprofilsbrakett, brakett med full høyde

Bruk braketten med full høyde. denne må du muligens skru av å bytte.

 

PSU er vel strengt tatt bygget på erfaring om at de tar kvelden raskere enn andre(kortere levetid) Men det kan skje med en hvilken som helst PSU. Du har valgt en ganske kraftig prosessor/skjermkort. dette vil dra strøm. Jo mer du eventuelt skal utvide. antall disker / enda et grafikkkort, vil behovet for strømforsyning øke. Hvorfor ExpensiveGameFinder mener du bør bytte kan være alt fra hat/elsk forhold til produsenter

 

Hmm, da er det vel egentlig bare velg og vrak så lenge produsenten er kjent

 

Optisk enhet: Trenger du egentlig cd / dvd / blue ray? jeg har ikke brukt en eneste plate siden 2005

 

Du får alltid lastet ned det du skal ha tak i. og ved behov kan du bruke en USB minnepenn for å installere OS.

 

Det er vel bare en sikring om det skulle hende jeg trenger det, noe negativt med å ha det ?

 

CPU'en støtter maks 32 GB Ram så hvis du går for den så er det ikke vits å kjøpe mer enn 4x 8GB = 32 GB Ram. Da en type CPU har forskjellige socket (passform) på et hovedkort må du da bytte ut både CPU og Hovedkort. Hvis du endrer dette må du dobbeltsjekke at du da igjen velger riktig type ram i forhold til hva Hovedkortet støtter igjen.

 

Her tenkte jeg å kjøpe en kampanje for å spare en ca 700,-. (https://www.dustinhome.no/product/5010810910/core-i7-4790k-asus-z97-a-kingston-8gb-hyperx-fury-s-1150)

 

Da er det 2x 4GB som følger med i pakka og 4x4GB som blir max på hovedkortet om jeg kjøper dette. ? eller kan jeg kombinere 2x4GB og 2 x 8GB for 24GB total ? noen som vet noe om dette. (jeg ble ikke anbefalt dette av en kundeservice mann)

 

Solidworks anbefaler 8GB eller mer i RAM. 8GB er altså ok :)

 

Størrelse hovedkort. kabinett lowprofile PCI-kort

ATX hovedkort er den mest normale størrelsen som de fleste kabinett passer. men du har også flere typer her. Dette går direkte på størrelse.

 

Jo mindre standard du velger jo mindre kabinett kan du velge.

 

Skjermkortet du valgte i den listen fra komplett har også en low profile brakett. Det betyr at denne er tilpasser små kabinett. som ikke har like mye plass som et Midi Tower (mest normale størrelsen på et kabinett). Det betyr at du kan om ønskelig velge ett mindre hovedkort, men dette vil gå på bekostning av feks antall utvidelses spor (PCI, Ram) og antall Sata porter for å nevne noe.

 

I denne kampanjepakka følger asus z97-a med, som jeg skjønner er et ok hovedkort.

 

 

 

Foreløpig liste:

 

i7 4790k

quadro k620

Asus z97-a

8GB RAM (2x4GB)

240GB SSD

2TB HDD

 

kabinett : https://www.komplett.no/fractal-design-define-r5-black/824390

 

Strømforsyning: https://www.komplett.no/corsair-rm650-650w-psu/796966

 

Er jeg inne på noe nå eller ? er det flaut å lese denne lista eller er dette noe jeg kan gå i innkjøp av .

 

Dette havner vel på ca 12500,- hvis jeg ikke regner helt feil :)

 

kommenter gjerne, men konstruktiv kritikk er positivt

Lenke til kommentar

Hvis du allerede skal ha såpass dyr PSU så ville jeg heller gått for PSU og Kabinett pakka hos NetOnNet med EVGA supernova 850 g2 og Fractal R5.

http://m.netonnet.no/art/data/datakomponenter/oppgraderingspakker/kabinett-og-stromforsyning/evga-evga850wdefiner5black/214091.7758/

Der får du en bedre PSU med mer effekt og samme kabinett for en lavere pris ;)

Eventuelt denne PSUen fra Superflower (kvalitetsmerke), den kommer på 700kr med frakt og har bare 550w effekt - med det er sikkert nok med ditt bruk.

http://www.supersmart.no/PartDetail.aspx?q=p:7125633

Lykke til med ny PC - så tråden din tidligere, men har såpass lite peiling på "ingeniør PC" deler at jeg tenkte jeg kunne vente til det var noe jeg også hadde peiling på :p

Endret av Winnetou2012
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du allerede skal ha såpass dyr PSU så ville jeg heller gått for PSU og Kabinett pakka hos NetOnNet med EVGA supernova 850 g2 og Fractal R5.

http://m.netonnet.no/art/data/datakomponenter/oppgraderingspakker/kabinett-og-stromforsyning/evga-evga850wdefiner5black/214091.7758/

Der får du en bedre PSU med mer effekt og samme kabinett for en lavere pris ;)

 

 

Se der ja. et kjempesvar på spørsmålet mitt.

 

litt penger å spare også http://www.netonnet.no/art/data/datakomponenter/oppgraderingspakker/kabinett-og-stromforsyning/evga-evga500wdefiner5black/214065.7758/

 

1190,-

 

den på 750 er kanskje bedre

Endret av nybrukerasus
Lenke til kommentar

Den du linker til er den absolutt dårligste fra EVGA - den har ikke en gang 80Plus sertifisering...

Den jeg linket til har 10 års garanti og et "top-of-the-line".

Ta en titt på SuperFlower sin ;)

Kjølepasta kommer på den medfølgende vifta - ville dog investert i minst en Cooler Master Hyper 212 Evo vifte, lavere lyd og temperatur hvis det skulle bli tungt for CPUen. Veldig billig også ;)

Endret av Winnetou2012
Lenke til kommentar

Den du linker til er den absolutt dårligste fra EVGA - den har ikke en gang 80Plus sertifisering...

Den jeg linket til har 10 års garanti og et "top-of-the-line".

Ta en titt på SuperFlower sin ;)

Kjølepasta kommer på den medfølgende vifta - ville dog investert i minst en Cooler Master Hyper 212 Evo vifte, lavere lyd og temperatur hvis det skulle bli tungt for CPUen. Veldig billig også ;)

Cooler Master Hyper 212 Evo vifte kan jeg legge med. 270,- er jo relativt billig

 

Det med 850w til noe som ikke krever mer enn 400w.

Er det dumt å overdimmensjonere dette så mye? mener å ha lest det et sted ?

Lenke til kommentar

Jada, det er ikke nødvendig med 850w. Men tingen er at den med 850w ikke bare har mer effekt, men også mye lengre garanti, høyere kvalitet og bedre beskyttelse mot overspenning. Den er bla Gold sertifisert, mens Snow som du linket til har for lav effekt vs. input eller for dårlig kvalitet på andre punkter til å klare å bli 80Plus sertifisert. Den på 850w er også modulær.(mindre rot i kabinettet)

Hadde EVGA hatt en Supernova g2 på 500 eller 600 watt så hadde jeg seff anbefalt den istedenfor ;)

Den PSUen kan du sikkert bruke i en gaming PC om 5år eller i en HTPC om 10 år, mens den andre kan gå i dass om par tre år.

PSU er ikke noe man burde spare på!

Lenke til kommentar

Den du linker til er den absolutt dårligste fra EVGA - den har ikke en gang 80Plus sertifisering...

Den jeg linket til har 10 års garanti og et "top-of-the-line".

Ta en titt på SuperFlower sin ;)

Kjølepasta kommer på den medfølgende vifta - ville dog investert i minst en Cooler Master Hyper 212 Evo vifte, lavere lyd og temperatur hvis det skulle bli tungt for CPUen. Veldig billig også ;)

Evga 500white har 80 plus gold. Les på nytt
Lenke til kommentar

ok. Da prøver vi igjen :)

 

dette er foreløpig liste :

1.

Core i7 4790K +Asus Z97-A +Kingston 8GB HyperX Fury S-1150

 

2.

NVIDIA Quadro K620 grafikkort

 

3.

Desktop HDD 2TB

4.

Wireless Keyboard K360

5.

DRW 24F1ST - Bulk

 

6.

840 Evo

7.

Samsung 24" LED

 

8.

9.

Cooler Master Hyper 212 Evo

 

totalt ender vi på 11 853,-

 

er det noe dere vil kommentere med denne ? brukbart ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...