Gå til innhold

Netflix slår ned på VPN-bruk


Anbefalte innlegg

 

 

 

Blir som å klage på at bilen du kjøpte er rosa, men du forventet svart. Men i papirene på bestillingen av bilen krysset du av på at du ville ha rosa farge.

 

Netflix leverer nøyaktig det de lover, de gir deg muligheten til å se de filmene og seriene som er tilgjengelig i det landet du har Netflix kontoen. De har aldri lovet noe mer. Derfor blir det rart for meg at folk klager over dette her.

 

 

Nei, det blir som å si at du kjøper en bil for bruk på asfaltert vei. Produsenten lover kun at den kan kjøre på asfaltert vei. Du sier, ok, jeg skal bare kjøre på asfaltert vei.

 

Men for å komme hjem fra jobben må du kjøre et stykke på grusvei. Bilen din greier jo å kjøre på grusvei, det er jo ikke noe forskjell på hvordan det virker, og du tar risikoen.

 

Så, et par år etterpå, etter at du har kjørt på grusvei hver dag uten noen problemer, kommer produsenten med en oppdatering til bilen din, som gjør at motoren stopper når du kjører på grusvei.

 

Kommer du til å kjøpe fra denne produsenten igjen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde skjønt det om Netflix hadde skrevet i sine betingelser at "vi godtar VPN løsninger" og så stoppet de plutselig å støtte dette.

Men Netflix har jo alltid være klare på at du kun kjøper muligheten til å se i det landet du "tilhører".

Så Netflix gjør ikke noe feil her om de innfører en slik sperre.

 

Men kjipt er det ja, jeg er en av de som stadig ser på USA Netflix (ser f.eks uncut versjon av World War Z nå), men jeg visste nøyaktig hva jeg kjøpte da jeg kjøpte Netflix.

 

Så tenker heller på hvor snille Netflix har vært i de to årene jeg har hatt kontoen, og så om jeg ønsker å fortsette med Netflix om de innfører VPN stopp (og at VPN løsningene ikke greier å omgå denne sperren) så velger jeg jo selv om jeg vil fortsette eller ikke.

Men at Netflix hele tiden har sagt at jeg kun har rettigheter til det landet jeg tilhører, altså Norge, har jeg visst i to år nå.

Lenke til kommentar

Det er politikken om å dele opp innhold ut fra regioner jeg er imot.

Alle skal få tilgang til alt!

 

Denne filtreringen skjer jo ikke når det gjelder film på kino med mindre vi snakker om diktatur stater. Hvorfor skal streaming behandles anderledes når det er nøyaktig samme innhold?

Endret av christdi
Lenke til kommentar

Er jo ikke noe vanskelig å skjønne hva som står der???

 

Så å klage på noe man har godtatt ved å bli kunde blir jo for dumt.

Det blir ikke for dumt. For det første er det lov å være misfornøyd med at Netflix oppfører seg som drittsekker selv om de advarer om det i forkant. For det andre, hva som står i disse "avtalene" man trykker OK på er helt uinteressant. Det var en journalist som gjorde en analyse av hvor mange slike "avtaler" man er nødt til å godkjenne ved normal bruk av Internett, og fant ut at man må ta fri fra jobben en måned hvert år bare for å lese alle sluttbrukeravtalene man trykker OK på. Det sier seg selv man ikke kan forvente at brukeren leser disse "avtalene".

 

Edit: Husket litt feil. En måned bare for å lese alle personvernbetingelsene. Man kan sikkert gange det med to eller tre hvis man inkluderer alt man trykker OK på, slik som Netflix-betingelsen over. Det er ikke rimelig å forvente at kundene tar fri i to-tre måneder for å lese sluttbrukeravtaler. https://www.techdirt.com/articles/20120420/10560418585/to-read-all-privacy-policies-you-encounter-youd-need-to-take-month-off-work-each-year.shtml

Endret av kvakse
Lenke til kommentar

 

Er jo ikke noe vanskelig å skjønne hva som står der???

 

Så å klage på noe man har godtatt ved å bli kunde blir jo for dumt.

Det blir ikke for dumt. For det første er det lov å være misfornøyd med at Netflix oppfører seg som drittsekker selv om de advarer om det i forkant. For det andre, hva som står i disse "avtalene" man trykker OK på er helt uinteressant. Det var en journalist som gjorde en analyse av hvor mange slike "avtaler" man er nødt til å godkjenne ved normal bruk av Internett, og fant ut at man må ta fri fra jobben en måned hvert år bare for å lese alle sluttbrukeravtalene man trykker OK på. Det sier seg selv man ikke kan forvente at brukeren leser disse "avtalene".

 

Edit: Husket litt feil. En måned bare for å lese alle personvernbetingelsene. Man kan sikkert gange det med to eller tre hvis man inkluderer alt man trykker OK på, slik som Netflix-betingelsen over. Det er ikke rimelig å forvente at kundene tar fri i to-tre måneder for å lese sluttbrukeravtaler. https://www.techdirt.com/articles/20120420/10560418585/to-read-all-privacy-policies-you-encounter-youd-need-to-take-month-off-work-each-year.shtml

 

 

Det blir jo bare for dumt å si at man ikke har tid til å lese bindende avtaler man inngår.

Så når du skal kjøpe deg hus eller ny bil, så tar du deg ikke tid til å lese avalen, for det går jo så mye tid til slikt allerede?

En avtale er en avtale. Om du velger å ikke lese den, kan du i alle fall ikke klage.

 

Jeg leser heller ikke alt av slike avtaler på nett, men om det da skjer noe, går jeg først inn å sjekker avtalen, før jeg ev. klager til support eller lignende. For det er dumt å klage på noe som sto helt klart da jeg "signerte" avtalen.

Lenke til kommentar

Når jeg skal se på en film eller en serie, går jeg først til Netflix (norsk utgave). Finnes ikke innholdet jeg vil ha der, sjekker jeg AppleTVn og GET filmleie. Om ingen av betal-tjenestene har det jeg vil se, henter jeg det ned via piratsider.

 

Komklusjon: Jeg får det jeg vil ha, og jeg er villig til å betale for det. Men er leverandørene villige til å levere det til meg når jeg er interessert i å se det? Eller skal de fortsette å se på verden som flere regioner? De skaper i så fall problemer for seg selv...

Lenke til kommentar

Det blir jo bare for dumt å si at man ikke har tid

Hvis vi antar at den overnevnte analysen er i nærheten av riktig, blir det da virkelig "for dumt" å ikke bruke måneder av året på å lese slike "avtaler"? Virkelig?

til å lese bindende avtaler man inngår.

Disse" avtalene" man trykker OK på er ikke juridisk bindende. Ikke i Norge i hvert fall.

når du skal kjøpe deg hus eller ny bil, så tar du deg ikke tid til å lese avalen, for det går jo så mye tid til slikt allerede?

Disse avtalene *er* bindende, og handler om hundre tusener og millioner av kroner. Det tar ikke månedsvis hvert år å lese slike avtaler. Mer som en time hvert tiår. Det er ikke urimelig.

 

En avtale er en avtale. Om du velger å ikke lese den, kan du i alle fall ikke klage.

En "avtale" et ikke en avtale, og ingen leser disse fordi det er praktisk umulig å ha tid til det. Endret av kvakse
Lenke til kommentar

 

En avtale er en avtale. Om du velger å ikke lese den, kan du i alle fall ikke klage.

En "avtale" et ikke en avtale, og ingen leser disse fordi det er praktisk umulig å ha tid til det.

 

 

Poenget er at det er i disse dokumentene som leverandøren beskriver sine betingelser, og de tvinger deg til å tykke at du har godkjent dem før du får opprettet kontoen.

Du kan si at de ikke er juridiske bindende, men det å omgå rettighetene filmbransjen setter for filmer og serier rundt om i verden, samt det å benytte seg av en VPN løsning for å lure systemet kan du ikke si at er en Norsk rettighet, som Netflix må føye seg etter.

Du ville tapt i en rettsak for å si det slik.

 

Lover og retningslinjer er to ulike ting, men retningslinjer er gjeldene til loven overstyrer. Og i dette tilfelle vil ikke loven overstyre at folk jukser seg til å få sett innhold til ikke har rettigheter til å se.

Det er jo på grensen til piratkopiering, bare man ikke kopierer innholdet, men man ser noe man ikke har rett på å se på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg sier ikke at Netflix gjør noe galt i dette tilfellet (som uansett ikke var reelt ettersom det jo tydeligvis var ikke noe hold i ryktene), poenget mitt er bare at det er absurd å hevde at Netflix kan gjøre hva som helst bare pga en klausul i en "kontrakt" som kunden må klikke OK på. EULA-er er så godt som verdiløse i norsk jurisdiksjon, og det er ikke på det grunnlaget Netflix har rett til å gjøre det omtalte.

Lenke til kommentar

Netflix er jo et selskap som kan sette hvilke betingelser de vil. Om de vil at du skal betale 10.000 per måned, så kan de velge det. Ikke det at de hadde fått mange kunder.

Poenget er at Netflix styres ikke av noen stat, de er et privat selskap som velger sine egne regler. Og så lenge de reglene ikke bryter med loven (i de ulike landene) så kan ikke klage på at selv har valgt å godta disse reglene. Alt det om at man ikke har tid til å lese, er bare tull, for man bør/skal lese alle kontrakter man inngår.

 

Men som du sier, dette var nok falsk alarm.

 

Men nå kan ikke folk påstå at de ikke vet om betingelsene i alle fall, så om en slik sperre kommer, ja da er det bare å godta det. (man kan selvsagt være uening og ikke like det, men de har sin fulle rett til å gjøre det)

Lenke til kommentar

Ikke sikkert de kommer til å gjøre det allikevel.

Her er litt news fra The Guardian.

http://www.theguardian.com/technology/2015/jan/09/why-netflix-wont-block-vpn-users

 

 

“The claims that we have changed our policy on VPN are false,” said Neil Hunt. “People who are using a VPN to access our service from outside of the area will find that it still works exactly as it has always done.”

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...