Gå til innhold

Denne gjør ditt gamle vrak til en smart-bil


Anbefalte innlegg

Volvo V40 og V50 hadde vel enkelt tilgjengelig dobbel DIN til ca. 2004. Etter det gikk de veien med å spre anlegget over hele dashbordet og i bagasjeromsveggen. Min oppfatning er at stadig flere biler har knapper fordelt over et mye større fysisk område enn dobbelt DIN, og gjerne integrerer klimaanlegget og kanskje også kjørekomputeren i det samme oppsettet, slik at det skal bli ekstra umulig å bytte. 

 

69102db2d3aadb05924daf066501d4e9.jpg

 

På bildet: Volvo midtkonsoll. Klimaanlegg og CD-spiller benytter seg av samme skjerm, som er en løs enhet og ikke festet til en tradisjonell 2-DIN boks bak. Åpning i konsollen til CD-spiller er smalere enn DIN, volumknappen befinner seg langt nede på konsollen. Bak volumknappen og knappene for å styre radio/CD er det altså ikke en 2-DIN ramme men luft. Knappene til CD-spilleren og klimaanlegget er ikke adskilte men broderlig fordelt utover konsollen. 

 

Jeg har sett noen som bytter til en 2-DIN enhet på en Volvo V50, men det innebar vinkelsliper. Om man må bruke vinkelsliper for å få tilgang er det ikke så nøye om det rent fysisk eksisterer en DIN-ramme bak der et sted, og heller ikke så mye nytte for fabrikanten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Volvo, BMW og Mercedes er nok unntakene på bruk av dobbel din. Mer "luksusbil" segmentet har egne løsninger.

Ellers så er det som nevnt at dobbel din radioer i nyere biler også kommuniserer med mye annet i bilen, så bytte gjør at noe funksjoner forsvinner.

I min eldre Ford vil bytte av radio bety at jeg mister f.eks. stemmestyring på bilens ulike funksjoner (klima, varme m.m.)

Både Ford og Toyota hadde noen biler uten dobbel din.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...