Gå til innhold

Erfaringer med krypterte telefoner?


Anbefalte innlegg

Min telefon (Samsung S5) er kryptert på grunn av jobbepost og kalender. Etter dette har den blitt merkbart tregere i det meste, spesielt når man skal vekke telefonen fra sort skjerm og tidvis heng opplever jeg også. Må jeg bare finne meg i dette? En kompis som er god på data og programmering fortalte meg at dette vil man merke uansett maskinvare på en mobiltelefon, men er det virkelig sånn?

 

Kan en telefon med mer RAM motvirke dette? S5 har 2GB RAM, andre telefoner med Android har 3. Noen som har kryptert telefon som har WP eller iOS som OS og ikke merket forskjell før og etter kryptering?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kryptering gjør at all data på telefonen står i et språk som må dekodes hver gang du skal gjøre endringer i minnet. Det tilføyer et ekstra trinn i lese/skrive prosessen når du åpner eller lagrer filer.

 

Hvor mye dette påvirker ytelsen avhenger av mengden apps som kjører, hvor mye (tilgjengelig) mine og hvor mye cpu kraft du har i telefonen.

 

Du kan se et eksempel på hvordan dette påvirker ytelsen her: http://www.anandtech.com/show/8725/encryption-and-storage-performance-in-android-50-lollipop

 

Det kan dog hjelpe å deaktivere funksjoner og tjenester på telefonen som du ikke bruker, og avinstallere apps du ikke trenger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takk for svar, det gir litt mer mening. Jeg har ikke mange tredjepartsapper, men det jeg har synkroniseres kontinuerlig og det er lite her jeg vil deaktivere. Jeg kan dog prøve om det er noen forskjell. Tenkte å vente til det kommer noe kult å bytte telefon, men om eksempelvis en Z3 er betraktelig kjappere er det et alternativ.

 

@zanta: Jeg har ikke minnekort, kun internminne.

Lenke til kommentar

Jeg har också bare internminne fortlöpig, icke noe minneskort. Som sagt jeg merker null forskjell på telefonen etter at den blev kryptert. Eneste er at oppstarten av telefonen tar litt längre tid da man må plotte inn pin kode for dekryptering. I vanlig bruk er telefonen kjapp som bare det. 4 core 2,5ghz og 3gb ram

Lenke til kommentar

Kryptering som støttes via hardware, gjennom en dedikert krypteringsmodul, vil ikke gjøre telefonen merkbart tregere. Jeg skal ikke si det for sikkert, men jeg tror ikke Samsung S5, som vel har en Snapdragon 801, støtter dette. Apples nyere prosessorer har f.eks. støtte for kryptering gjennom en egen modul, og deres telefon er krypterte uten at det går tregere.

 

Så vidt jeg vet støtter Snapdragon 805 kryptering gjennom en egen modul, men hvorvidt Samsung eller Androids 5.0s kryptering bruker denne er jeg usikker på.

 

http://csrc.nist.gov/groups/STM/cmvp/documents/140-1/140val-all.htm

 

Ellers så skal vel neste generasjon prosessorer (ARMv8-A) støtte dette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kryptering på iOS er i hvert fall standard, og vil ikke medføre en tregere telefon. Men som jeg hintet til tidligere vil Android 5.0 inkludere FDE (full disk encryption), og telefoner lansert som kommer i 2015 vil antakeligvis støtte dette via hardware grunnet en ny generasjon chipset, og det vil dermed fungere som på iOS. Neste generasjon Samsung eller Sony vil sikkert fungere fint med kryptering, og selv i dag er det noe tvilsomt hvor tregere telefonen faktisk blir.

 

Hva slags løsning din organisasjon støtter vet jeg dog ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...