Gå til innhold

Sammendrag av livet sitt før man dør?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Folk som har vært nær døden, sier at livet har "passert revy".

 

Jeg vil tro det heller er slik at man husker et par tre veldig viktige ting fra livet (man gifter seg, får barn, barnebarn...) fordi man innser at man er i ferd med å dø og tenker tilbake. Men hele livet tror jeg neppe man husker i løpet av et par sekunder.

Lenke til kommentar

 

Er det noen som vet om det er sant at døende personer kan oppleve et slags "sammendrag" eller at man på en måte går gjennom hele livet sitt rett før man dør? Og er det noe sted jeg kan lese om dette?

 

Anonymous poster hash: 93cd8...b4f

 

 

Varer sammendraget like lenge som livet? :-P

Kan man gjøre små forandringer? I så fall kan dette bli interessant! :dremel:

Lenke til kommentar

Har brukt noen minutter på å finne ut hva dette heter på engelsk, og fant ut at det var så enkelt som "life review". Hvorfor tenkte jeg ikke på det først, siden det heter "livet passerer revy" på norsk...

 

Men hvis du søker på life review på youtube, får du opp videoene "Natalie Sudman's Life Review during her Near Death Experience". "Near Death Experience: Life Review".

 

Jeg har ikke sett de videoene, og de betinger jo at du forstår engelsk.

 

Ellers står det en del på wikipedia:

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Life_review

Lenke til kommentar

Det sies at i det du holder på dø rekker hjernen å tenke gjennom mye mer enn det du gjør til vanlig, en slags last resort, la oss bruke den.

Har ikke satt meg særlig inn i det, men det var min tanke om det også.

At det er en slags "oh shit"-reaksjon hvor hjernen har en slags prossess som går igjennom tidligere opplevelser for å kanskje kunne instinktivt gjøre noe for å ikke dø. Tilsvarende at en husker at kokeplata er jævlig varm, og derfor vil instinktivt ikke ta på den.

Og det å dø er heller ikke hverdagskost, så mangel på erfaringer vil jeg anta.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...