Gå til innhold

gradert uføretrygd, firmaoppstart, aksjer og lønn.


WackenSS

Anbefalte innlegg

Overskriften kan tyde på at jeg plasserer denne tråden i feil forum, men tror det er økonomi tråden som er mest egnet.

 

Målet med denne tråden er og klarlegge hvilken bedriftsform som er best egnet ifht til og sitte igjen med så høy netto fortjeneste som mulig basert på informasjon jeg har pr idag:

 

Jeg har måttet ty til en gradert ufør pga helse. Jeg har 20pst restarbeidsevne.

dvs jeg kan tjene 86000 der dette beskattes med 35pst. Utover dette kan jeg tjene 60000 før utbetalingene fra nav blir gradvis redusert,også dette med 35pst skatt.

 

Fjoråret ble brukt til og undersøke mulighetene for og drive eget firma for og få inn de 20pst som tilsvarer restarbeidsevnen. Det viser seg nå og bli et luksus problem der inntekten langt overskrider hva som ligger innenfor de tidligere nevnte beløp. Min samboer er medeier der vi eier 50pst av utstyret hver.

 

Virksomheten:

omsette ferskt bakverk på markeder i Norge. Ca 8 helger i året.

Maskiner og varelager verdi ca 30000.

omsetning ca 200000.

utstyr fraktes i egen bil.

Det vil bli utbetalt 86000 kr i lønn til meg hvert år. Resten blir stående igjen i firma.

 

 

Jeg har kommet frem til følgende alternativer og lurer på hvilke som gir mest penger i lommeboka:

 

Starte et AKSJESELSKAP.

Må man ha noen ansatte? Er jeg ansatt hvis det ikke er hverken fast arbeidsplass eller fast perioder med arbeid?

Må man betale arbeidsgiveravgift under disse forholdene? Kan vi begge jobbe der når det trengs uten at det må betales arbeidsgiveravgift?

 

Aksjeutbytte blir vel resultatet her som igjen ikke er næringsintekt/lønn.

 

Hva skjer vis jeg tar ut resterende (ca 114000) i aksjeutbytte? Vet det er 27pst skatt på dette, men regner med at det er mer som skal skattes?

kan jeg fritt overføre penger fra aksjeutbytte til min samboer?

 

Starte ENKELTMANNSFORETAK:

alt som blir satt inn på konto blir skattet 35pst?

ingen arbeidsgiveravgift?

meget begrenset antall markeder jeg kan delta på for og ikke overskride 86000.

Vil min samboer ansees som ansatt?

 

Kommer sikkert noen spørsmål underveis her :)

Endret av WackenSS
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du legger opp til en betydelig runde med NAV om noen år. Det du bør gjøre uavhengig av selskapsform er å sørge for at det dokumenteres hvor mye arbeid du utfører for firmaet, og det bør du dokumentere nøyaktig.

 

Årsaken? Fordi når du driver eget firma (enten som AS eller som enkeltpersonforetak) ser ikke NAV på inntekten din (den kan du i høy grad påvirke og bestemme selv), men aktiviteten i firmaet og hvor mye av den aktiviteten som kan tilskrives deg. Hvis NAV mener at du kunne ha tjent mye mer enn du gjør kan NAV revidere uføretrygden din uavhengig av inntekten din i kroner og øre. NAV er heller ikke så opptatt av aksjeutbytte/lønn, som tidligere nevnt - de ser på selskapets omsetning.

 

Som tidligere saksbehandler i nettopp denne typen saker vil jeg anbefale deg å kjøre stemplingsur og timelister. Det kan virke byråkratisk nå, men NAV vil alltid tro det verste med mindre du klarer å overbevise dem om noe annet.

 

Hva gjelder spørsmålene dine:

 

Aksjeselskap:

1) Du må ikke ha ansatte, men du må ha et styre. For små aksjeselskap kan du selv være enestyre, da er du såkalt "arbeidende styreleder". Som arbeidende styreleder er du ikke ansatt. Dersom du oppretter en rolle som daglig leder er du imidlertid ansatt. Det spiller ingen rolle om du har en fast arbeidsplass eller faste arbeidsperioder.

2) Det skal som hovedregel betales arbeidsgiveravgift av all lønn. Arbeidsgiveravgiften er ikke knyttet til "arbeid utført" men til "lønn utbetalt".

 

3) Aksjeutbytte er kapitalinntekt (med mindre du er aksjespekulant - da kan det være næringsinntekt).

 

4) Aksjeutbytte beskattes med 27 % på selskapets hånd (selskapet skal betale skatt av sitt overskudd), og du skal betale 27 % kapitalskatt av utbyttet.

 

5) Du kan fritt overføre penger fra aksjeutbytte til din samboer, men selskapet kan ikke dele ut utbytte til en som ikke er aksjeeier. Selskapet må dele ut utbytte til eierne (som skatter av det), og eierne må så gi dem videre som all annen inntekt.

 

Enkeltpersonforetak:

1) I et enkeltpersonforetak skal du skatte 27 % alminnelig inntekt og 11,4 % trygdeavgift av overskuddet ditt, det vil si inntekt minus lovlige fradrag.

 

2) Et enkeltpersonforetak vil ikke betale arbeidsgiveravgift med mindre det har ansatte det utbetaler lønn til. Innehaver kan ikke motta lønn.

 

3) Du må ansette din samboer hvis du skal utbetale henne lønn. I motsetning til for ektefeller kan ikke samboere drive et enkeltpersonforetak sammen.

Lenke til kommentar

Overskriften kan tyde på at jeg plasserer denne tråden i feil forum, men tror det er økonomi tråden som er mest egnet.

Målet med denne tråden er og klarlegge hvilken bedriftsform som er best egnet ifht til og sitte igjen med så høy netto fortjeneste som mulig basert på informasjon jeg har pr idag:

Jeg har måttet ty til en gradert ufør pga helse. Jeg har 20pst restarbeidsevne.

dvs jeg kan tjene 86000 der dette beskattes med 35pst. Utover dette kan jeg tjene 60000 før utbetalingene fra nav blir gradvis redusert,også dette med 35pst skatt.

Fjoråret ble brukt til og undersøke mulighetene for og drive eget firma for og få inn de 20pst som tilsvarer restarbeidsevnen. Det viser seg nå og bli et luksus problem der inntekten langt overskrider hva som ligger innenfor de tidligere nevnte beløp. Min samboer er medeier der vi eier 50pst av utstyret hver.

Virksomheten:

omsette ferskt bakverk på markeder i Norge. Ca 8 helger i året.

Maskiner og varelager verdi ca 30000.

omsetning ca 200000.

utstyr fraktes i egen bil.

Det vil bli utbetalt 86000 kr i lønn til meg hvert år. Resten blir stående igjen i firma.

Jeg har kommet frem til følgende alternativer og lurer på hvilke som gir mest penger i lommeboka:

Starte et AKSJESELSKAP.

Må man ha noen ansatte? Er jeg ansatt hvis det ikke er hverken fast arbeidsplass eller fast perioder med arbeid?

Må man betale arbeidsgiveravgift under disse forholdene? Kan vi begge jobbe der når det trengs uten at det må betales arbeidsgiveravgift?

Aksjeutbytte blir vel resultatet her som igjen ikke er næringsintekt/lønn.

Hva skjer vis jeg tar ut resterende (ca 114000) i aksjeutbytte? Vet det er 27pst skatt på dette, men regner med at det er mer som skal skattes?

kan jeg fritt overføre penger fra aksjeutbytte til min samboer?

Starte ENKELTMANNSFORETAK:

alt som blir satt inn på konto blir skattet 35pst?

ingen arbeidsgiveravgift?

meget begrenset antall markeder jeg kan delta på for og ikke overskride 86000.

Vil min samboer ansees som ansatt?

Kommer sikkert noen spørsmål underveis her :)

Det virker for meg som om det er drift i dag. Hvilken organisasjonsform?

Lenke til kommentar

5) Du kan fritt overføre penger fra aksjeutbytte til din samboer, men selskapet kan ikke dele ut utbytte til en som ikke er aksjeeier. Selskapet må dele ut utbytte til eierne (som skatter av det), og eierne må så gi dem videre som all annen inntekt.

Er dette en særskilt skatterettslig regulering? For etter asl. § 8-3 kan jo generalforsamlingen i utbyttebeslutningen fastsette at utbyttet skal tilfalle andre enn aksjeeiere. Er det slik at dette behandles annerledes skatterettslig, evt. basert på gjennomskjæringssynspunkter i denne konkrete situasjonen? For selskapsrettslig er det ikke noe i veien for å dele ut utbytte til noen som ikke er aksjeeier.
Lenke til kommentar

Skattemessig sett vil en utdeling fra selskapet til aksjonærens samboer som i realiteten tilgodeser aksjonæren bli behandlet som utbytte til aksjonæren, se Lignings-ABC "Aksjer - utbytte" pkt 7.3.1 og Finansdepartementet i UFIN-2008-636. For utdelinger til ektefelle, slekt i oppad- og nedadstigende linje, og sidelinje så nær som onkel/tante samt tilsvarende besvogrede er det ikke et vilkår at utdelingen tilgodeser aksjonæren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...