Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Repeater til Netgear


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Sliter veldig med trådløsdekning i kjelleren, og må kjøpe en repeater av et eller annet slag. Kjøpte først ny router for å se om det løste problemet, og det ble litt bedre, men får utnyttet ca 1 Mbit av 50. Trenger en repeater til Netgear, men usikker på om jeg bør satse på 2,4G eller 5G? Er det noen som har noen tips eller har forsøkt noen repeatere som kan anbefales?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For lang rekkevidde er 5 GHz dårligst. Du kan enten kable, prøve med homeplug eller en WiFi-extender.

Eksempel homeplug: http://www.lefdal.com/product/data/nettverk-og-routere/NGXAVB5201/netgear-powerline-500-nettverksadapter

Eksempel extender: http://www.elkjop.no/product/data/nettverk-og-routere/NGWN3000RP/netgear-wi-fi-nettverksutvider-wn3000rp

Endret av zanta
Lenke til kommentar

Du sier du kjøpte en ny ruter - hvilke ruter-modeller er det du har nå?

 

2,4 GHz er det som gir best rekkevidde. På kort og middels avstand er det 5 GHz som gir best ytelse. Er det 2,4 GHz du har prøvd når du har vært i kjelleren?

 

En del rutere kan brukes som rekkeviddeforlengere. Rekkeviddeforlengere kan samtidig være litt ødeleggende for ytelsen. Personlig kjører jeg for tiden med to rutere i huset. Hovedruteren står ved fiberboksen i stua og dekker det meste av huset. Den andre ruteren har jeg satt opp i aksesspunktmodus og har forbindelse med hovedruteren via Homeplug.

 

Du har ikke mulighet å dra en kabel ned i kjelleren og så sette opp den andre ruteren som et separat nettverk?

Lenke til kommentar

For lang rekkevidde er 5 GHz dårligst. Du kan enten kable, prøve med homeplug eller en WiFi-extender.

Eksempel homeplug: http://www.lefdal.com/product/data/nettverk-og-routere/NGXAVB5201/netgear-powerline-500-nettverksadapter

Eksempel extender: http://www.elkjop.no/product/data/nettverk-og-routere/NGWN3000RP/netgear-wi-fi-nettverksutvider-wn3000rp

 

Hvis jeg skjønner konseptet homeplug rett, så er det altså en kablet tilkobling via strømnettet i huset?

Det høres jo helt genialt ut. Kan den kombineres med et ekstra aksesspunkt for bedre trådløs ytelse? I stedet for halvert ytelse for hver extender?

Lenke til kommentar

Du sier du kjøpte en ny ruter - hvilke ruter-modeller er det du har nå?

 

2,4 GHz er det som gir best rekkevidde. På kort og middels avstand er det 5 GHz som gir best ytelse. Er det 2,4 GHz du har prøvd når du har vært i kjelleren?

 

En del rutere kan brukes som rekkeviddeforlengere. Rekkeviddeforlengere kan samtidig være litt ødeleggende for ytelsen. Personlig kjører jeg for tiden med to rutere i huset. Hovedruteren står ved fiberboksen i stua og dekker det meste av huset. Den andre ruteren har jeg satt opp i aksesspunktmodus og har forbindelse med hovedruteren via Homeplug.

 

Du har ikke mulighet å dra en kabel ned i kjelleren og så sette opp den andre ruteren som et separat nettverk?

Takk for meget bra svar.

 

Jeg tror jeg kjøpte Netgear AC1900, men husker ikke helt. Hadde bare Altiboxs hjemmesentral først, men var så plaget med dårlig dekning på hjemmekontoret i kjelleren. I tillegg har vi en hybel enda lengre bort i kjelleren som også må forsynes med nett. Derfor kjøpte jeg den routeren fordi den fikk gode omtaler når det gjaldt dekning. Men nå tror jeg kanskje problemet skyldes nettverkskortet (Intel Centrino N6205), ser ut som de sliter veldig. Har brukt kabel fram til for kort tid siden. Men da kan jeg jo kanskje bruke Altibox's hjemmesentral i 1. etasje, bruke Homeplug ned i kjelleren og sette opp Netgear-routeren der som et eget nett?

Lenke til kommentar

Intels 6205-kort er helt kurant i seg selv. Da vil jeg heller tro at det er pc-produsentens implementasjon, f.eks. i forhold til dålige antenner. Hvilken pc er det du har?

 

Forstår jeg det slik at du har hatt kabel ned til kjelleren tidligere? Men fjernet denne kabelen? Eller ligger den slik nå at denne kunne vært brukt til å sette opp en ruter tilkoblet med kabel i kjelleren?

 

Målet mitt på sikt er å erstatte Homeplug-løsningen med kabel. Hvor godt Homeplug fungerer varierer en del fra hus til hus, og hvor i huset du kobler. Med mine Netgear AV500-adaptere varierer vel ytelsen fra 40 til 150 Mbps avhengig av hvor i huset de er koblet til. Det har ikke med avstand å gjøre, men fasekoblingen i det elektriske anlegget. Det har nå kommer nyere Homeplug-løsninger som også benytter jordlederen, hvilket skal kunne fungere enda bedre.

 

Men ja, å bruke Homeplug kan være en løsning for deg - og mer tro på den enn en rekkeviddeforlenger.

Lenke til kommentar

Intels 6205-kort er helt kurant i seg selv. Da vil jeg heller tro at det er pc-produsentens implementasjon, f.eks. i forhold til dålige antenner. Hvilken pc er det du har?

 

Forstår jeg det slik at du har hatt kabel ned til kjelleren tidligere? Men fjernet denne kabelen? Eller ligger den slik nå at denne kunne vært brukt til å sette opp en ruter tilkoblet med kabel i kjelleren?

 

Målet mitt på sikt er å erstatte Homeplug-løsningen med kabel. Hvor godt Homeplug fungerer varierer en del fra hus til hus, og hvor i huset du kobler. Med mine Netgear AV500-adaptere varierer vel ytelsen fra 40 til 150 Mbps avhengig av hvor i huset de er koblet til. Det har ikke med avstand å gjøre, men fasekoblingen i det elektriske anlegget. Det har nå kommer nyere Homeplug-løsninger som også benytter jordlederen, hvilket skal kunne fungere enda bedre.

 

Men ja, å bruke Homeplug kan være en løsning for deg - og mer tro på den enn en rekkeviddeforlenger.

Takk for fantastiske svar! :-)

Jeg har flyttet, hadde kablet tilkobling på gammelt bosted. Hvis jeg skal kable ned i kjelleren må jeg bore hull i gulvet og så gjennom en murvegg, så håper å unngå det. Men da bestiller jeg meg en Homeplug, er det stor kvalitetsforskjell? Pris spiller ikke så stor rolle, vil heller ha noe som fungerer hele tiden enn å spare 500 kroner.

 

Edit: Jeg har en Intel NUC, integrert nettverkskort uten ekstern antenne.

Endret av unreliable
Lenke til kommentar

Både homeplug og extender bør testes på stedet. Min homeplug gir, avhengig av hvilken kurs/faser de er tilkoblet, 20-80% av internetthastigheten min. Min extender gir ca 80% av båndbredde fra internett (testet med 25 Mbps, får ca 21 via extender), men plassering er viktig her også. GUI for extender viser hvilken hastighet den har mellom seg selv og router, jeg får lett over 150 Mbps på denne linken.

Lenke til kommentar

Både homeplug og extender bør testes på stedet. Min homeplug gir, avhengig av hvilken kurs/faser de er tilkoblet, 20-80% av internetthastigheten min. Min extender gir ca 80% av båndbredde fra internett (testet med 25 Mbps, får ca 21 via extender), men plassering er viktig her også. GUI for extender viser hvilken hastighet den har mellom seg selv og router, jeg får lett over 150 Mbps på denne linken.

Hva tror du om denne?

 

https://www.komplett.no/tp-link-av500-2-port-powerline-ext-kit/821774

 

Ser ut som det er begge deler i ett - både et kablet alternativ og også en extender?

I såfall kan jeg koble den stasjonære til med kabel, og sende ut trådløsdekning i hele kjelleren (inkl hybel).

Lenke til kommentar

Link-hastighet mellom rekkeviddeforlenger og ruter er noe annet enn faktisk hastighet.

 

Når det ellers gjelder Homeplugs, så er det store forskjeller. Det kan godt være at noen enheter benytter samme brikkesett, men der den ene av produsentene har slengt inn litt filtre o.l. for å gi et bedre resultat. Devolo er gjerne det jeg har hatt best erfaring med, men også dem har modeller i forskjellige prisklasser det hastighetsspesifikasjonen kan være den samme......

 

Devolo er av dem som også har adaptere som kan utnytte jordleder. Har ikke praktiske erfaringer med disse og ikke helt kjent med hvordan de fungerer i norske installasjoner, men spesielt der man er på forskjellige faser skal jordlederen gjøre det slik at man får tilkoblinger i stedet for bare én når fasene bare har én leder felles.

Endret av c.m.
Lenke til kommentar

Så lenge vi i Norge stort sett har IT-anlegg med L1 og L2 i boliger, og ikke TN med felles N og separat L, kan det ha noe for seg å bruke jord. Vær obs på at boliger med eldre elektrisk anlegg (før ca 1993) ikke har jordede stikk overalt, kun kjøkken, våtrom og ute.

Lenke til kommentar

Link-hastighet mellom rekkeviddeforlenger og ruter er noe annet enn faktisk hastighet.

Stemmer det, men viktig å følge med hva linkhastigheten er ved ulike plasseringer. Faktisk hastighet blir alltid under linkhastigheten, så dersom plasseringen er lite gunstig og linkhastigheten lav, vil aldri faktisk hastighet bli bra heller.

 

En annen ting jeg ser er at når jeg kjører gjennom min extender får jeg ikke IPv6-støtte, noe jeg har når jeg går direkte mot router. Iflg specs skal den støtte IPv6. Har chattet med support hos produsenten, men fikk ikke noen løsning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...