Gå til innhold

Høye vrm temperaturer


IvarDuden

Anbefalte innlegg

Monterte en arctic accelero xtreme IV nå nylig på et r9 290 for å senke temperaturene. Kjøleren er helt super den (gpu går nesten aldri over 65 grader), men problemet er at vrm blir veldig varm(opptil 103 grader). Føler meg ikke trygg med sånn temperatur og eg vil gjerne kunne overklokke mer. Så hva kan eg gjøre for å senke disse temperaturene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vrm tåler vel opptil ca 120, men Skjekk om kjøleren sitter skikkelig på VRM (som oftest bakerst på kortet)

 

Hadde du på ny kjølepasta på VRM?

Du skjønner det at kjøleren eg har montert på den nå har ikke noe aktiv kjøling som kjøler vrm. Legger ved en link som gjør at det kanskje blir lettere å forstå : http://www.prisjakt.no/product.php?p=2443793

Lenke til kommentar

Jeg ville vært langt mer skeptisk til høy VRM temp enn GPU-temp. For det er kanskje ikke throttling ved høye VRM peaks? Så du kan raskt havne høyere i spesielle situasjoner, og da uten noen ekstern sikkerhet.

 

Samt at VRMen er den som typisk er mest påvirket av høy temp. Spesielt om kondensatorene også blir i nærheten så varme( en del av VRMen). De har gjerne rundt 2000 timer levetid ved så høye temps.

 

Sist men ikke minst så vil du komme nærmere den ultimate doom, aka. thermal runaway. Altså at MOSFETene blir varme nok til å nå sin kritiske temp. Hvor du når en temperatur der varmen i seg selv medfører en så høy økning i elektrisk motstand at varmetapet øker mer enn varmeledningen.

Da skjer ting så raskt at de MOSFETene mer eller mindre eksploderer. Gøy på labben, kanskje ikke så gøy for eieren/i en PC. :)

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...