Gå til innhold

Noob trenger klokkehjelp


kevral

Anbefalte innlegg

Gjorde akkurat mitt første famlende klokkeforsøk.

Etter å ha lest gjentatte poster om at en 2500+ burde ta 200x11 tvert, tenkte jeg what the hell, og gikk rett dit. (jada, jeg vet, jeg vet.)

Prime95 fikk feil omgående, så jeg satte alt tilbake til normalt.

 

Så nå lurer jeg litt på hvordan jeg skal gjøre dette her.

Sette ned multiplier, OK.

Gradvis øke bus, OK.

Men med hvor mye?

 

Kan jeg for eksempel sette multiplier til 10 og mHz til 200? Noe som gir en lavere prosessorhastighet enn før, men høyere fsb? Eller er dette for høy fsb til å begynne med (ødelegger det noe?)

Er kanskje ute etter en rask liten oppskrift (prøv sånn-og-sånn først) men all hjelp mottas med stor takk!

 

Dette er hva jeg tror er relevant av oppsettet mitt:

XP2800+ barton

Abit NF7-S v2.0

2x512 TwinMos pc3200 m/Winbond

SLK900 og fem kabinettvifter, load temp ca 42c

Vcore ser ut til å være ca 1.6

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

å dæven...

 

jaja, vi har vel alle vært noobs en gang vel..

 

prøv deg frem forsiktig da vel! 3 og 3 i fsb. du kan godt ploppe vcoren til 1.8 uten skade noe.

du ser ut til å vite hva so skla gjøres egentlig, hvorfor ikke bare prøve?

jeg har ikke klart øødelegge noe på overklokking enda..

bare feilmontasje... å prøve seg fram er halve morroa! sælig den lettende følelsen når du finner ut a du ikke har svidd cpuen din alikevell..

 

lykke till

Lenke til kommentar

Tror standardinnstillingene er 166 x12.5.

 

Burde jeg starte på f.eks. 170 x11, da? Eller skal jeg gå ennå lavere på multiplier?

 

Starter jeg på 170 x10, kan jeg gradvis øke fsb opp mot 200 uten å få høyere total cpu hastighet enn standard. Er dette et poeng?

Lenke til kommentar

så vidt jeg forsto hadde du AMD og da går det greit med 1.93 i vcore,det er sikkert mange som er uenig, men jeg har ihvertfall ikke hatt noen prob med dette.

halv spenningen er det å prøve seg fram og ringe venner som er like pc intressert som deg når du tror du har klart noe vilt bra, og høre dem si at det ikke er det.hehe!

jeg sitter hver natt klokken 3 og klokker med vinduer osv åpne, for da er det kaldt nok til å presse den litt lenger.

Lykke til a!

Lenke til kommentar

Så det kan være vCoren som stopper meg? Burde jeg sette vCore rett til 1.8? Har Chieftec 360W PSU, burde det holde?

 

På standard vCore får jeg feil i Prime95 ved 180 x10. Holder på å prøve med vCore @ 1,7 akkurat nå og se om det hjelper.

 

Edit:

Får feil i Prime95 etter få minutter, med vCore 1.8 og 180 x10.

Hva gjør jeg feil? Eller har jeg en råtten CPU?

Lenke til kommentar

jeg har problemer med å få vcoren over 1.7eller 1.8 på abit kortet mit, og jeg har og 360w chieftec psu. men om du er heldig så funker det.

om du begynner med å teste hvor høyt fsben går, så setter du multipleren lavt til ca 10 eller 9/8/7 og så setter du den opp10 og 10 til du når 200 derretter tar du mindre hopp. så når du ikke kommer lenger, (jeg kom til 10*220) så får du mest sansynlig ikke bootet pcen , så da må du resete cmos. da begynner du på nytt, men denne gangen tester du multiplern og setter den steg for steg og tester at den med cpu burnin eller super pi. om den klarer å komme ganske langt, så kan du sette opp et steg til. om den rebooter, så sett den et steg ned i gjenn.

så kommer det virkeliger trikset, å få fsb og multi så høyt som mulig til en høy kombinasjon sammen.

lykke til

Lenke til kommentar
om du begynner med å teste hvor høyt fsben går, så setter du multipleren lavt til ca 10 eller 9/8/7 og så setter du den opp10 og 10 til du når 200 derretter tar du mindre hopp.

Det er jo det som er problemet.

Kommer ikke over 190 fsb -- og det er med økt vCore, vChip, vDimm og slappe ram timings og en multiplier på FEM.

Lenke til kommentar

Hadde akkurat samme problemet hos meg, se oppsett i siggen.

 

Det som holdt meg igjen var at minnet sto i slot nr 1. Da jeg satte minnet over i slot 3 dvs. helt ytterst, kom jeg lett over 190.

 

Prøv å ta ut en av minne brikkene og la ett stå igjen i slot 3, bare for å teste om det er det som holder deg igjen.

 

Slå av(disable) "fsb spread spektrum" og "cpu thermal throttling" på advanced settings i bios. Er ikke helt sikker på disse gjør men har lest d flere steder og opplevd at man kommer høyere med disse av. AGP spread spectrum er det også noen som slår av.

 

Jeg kjører med VCore:1,65, Vdimm: 2,7, AGP: 1,6 og chipset: 1,7 og har ingen problemer med 200*11. Du kan lett kjøre VCore opp med den kjøleren du har men prøv gjerne med 1.65 først.Lavere jo bedre.

 

RAM Timings har jeg på 2-3-2-5 men prøv gjerne med slakkere(Optimal) først.

 

Husk også å kjøre fsb/RAM ratio synkront. Jeg har denne på 3/3.

 

Lykke til

Lenke til kommentar

Ser ut til at jeg kan ha funnet feilen, gitt:

Lot alt være default (fsb 166), men endre fsb/dram ratio til 5/6. Har jeg forstått det rett, er alt det gjør å øke RAMens hastighet til 400 mHz.

Fikk ihvertfall umiddelbare feil i Prime95, så pc3200 RAMen min liker tydeligvis ikke de 400 mHzene den er laget for.....

Lenke til kommentar
Ser ut til at jeg kan ha funnet feilen, gitt:

Lot alt være default (fsb 166), men endre fsb/dram ratio til 5/6. Har jeg forstått det rett, er alt det gjør å øke RAMens hastighet til 400 mHz.

Fikk ihvertfall umiddelbare feil i Prime95, så pc3200 RAMen min liker tydeligvis ikke de 400 mHzene den er laget for.....

Ja, det eneste du gjør da er å øke ram hastigheten. På NForce2 brikkesett vil det gi best ytelse å kjøre ram/fsb synkront. Prøv deg frem sakte men sikkert, så kommer du mest sansynlig over 200 fsb(og da 400 ram).

 

Hadde det noe effekt å kun bruke en minnebrikke i slot 3?

 

Jeg hadde selv store problemer med samme oppsettet. Link

Endret av sinnataggen
Lenke til kommentar
Ser ut til at jeg kan ha funnet feilen, gitt:

Lot alt være default (fsb 166), men endre fsb/dram ratio til 5/6. Har jeg forstått det rett, er alt det gjør å øke RAMens hastighet til 400 mHz.

Fikk ihvertfall umiddelbare feil i Prime95, så pc3200 RAMen min liker tydeligvis ikke de 400 mHzene den er laget for.....

Da spørs det om du ikke har en defekt RAM-brikke. Prøv med en annen. :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...