Gå til innhold

Hva vet dere om Himmel og Helvete ? + flere spørsmål.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Å leve evig i en "perfekt" verden slik som det er beskrevet av kristne, høres hvertfall ut som et helvete for meg. Bare tanken på å leve evig...og muligens uten familie, venner etc. På det verste, vitende om at de, har det jævlig i helvete? Nei, den situasjonen må kanskje være helvete. Himmell må vel egentlig være det å..bare forsvinne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

1. Ja, noen har tenkt på det.

2. Mange opplever meteforisk himmel eller helvete på jorda nå.

3. Vet ikke helt. Har mange ønskedrømmer men synes det er vanskelig å dytte de inn i en himmelforestilling.

4. Vet ikke helt. Har noen fobier og frykter men synes det er vanskelig å dytte de inn i en helveteforestilling.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ingen av delene finnes, så jeg kan ikke bidra med mye konkret, men jeg lurer også på hva kristne forventer seg i himmelen. Slik jeg forstår den kristne vrangforestilling, så flytter alle troende (levende og døde) dit etter dommedag. Der får alle nye kropper, gratis husvare, mat og drikke, men jeg er ikke sikker på hva de skal gjøre der, annet enn å prise Gud.

Skapte virkelig Gud hele universet, for at en liten gruppe enfoldige skal bli klakkører? Er dette denne indre skjelfulle, viktige meningen med livet?

Lenke til kommentar

Interessant å lese svarene til nå, for det åpner for at det kan finnes flere tolkninger enn de religiøse sine. Nå er det kanskje ikke så mange som tror på norrøn mytologi lengre, og karakterene derfra har forlengst flyttet inn i Marvel sitt univers av "tegneseriefigurer", gjennom filmer som Thor. Husk at en gang var det den oppfattelsen som rådet, selv om vikingene gjerne hadde følerer, handelskontakt med de monoteistiske religionene også.

 

Kristnes himmel og helvete.. Der hadde trådstarters fine avslutning passet seg bedre med "God Fordøyelse", IMHO :wee:

 

Det essensielle og et ekstensiellt spørsmål er: "Finnes det noe etterliv?"

 

Svaret er en selvfølgelighet; AT DET vet vi ikke. Til nå har vi kun fabler. Og så lenge en kristen gudeskikkelse, eller "noe helt annet" så langt ikke har "materialisert seg" og vist seg for DEG, så blir det kun fabler som andre omkring deg kanskje går rundt og fabler om inni seg og så har man et fåtall av dem som preker om fablene også.

 

Har vi nok religioner og fabler nå?

Er disse religionene og fablene gode nok lengre, for et moderne menneske? :roll:

 

@Thonord:

Jeg mener å ha hørt at kristne tenker at det ikke blir noe legemlig kropp i en himmel, men at du har et åndelig hjem der, elns. Forstå det den som kan.

 

Skal man gå til en "den gang forhatt kristen gruppering" som kaltes gnostikere (gnostisk kristen), så er budskapet snudd på hodet, der pavedømmet og kirken forbanner folk til et helvete, mens gnostikerne fokuserer vekk fra synd og fortapelse, men sier forsiktig "ikke utbasonere det, men ALLE får evig liv".

 

En må vel kunne si at en gud som er i alt og som har skapt oss av "kjærlighet" eller hva det er, også må kunne tilgi alle, selv om de ikke ber om tilgivelsen. For det essensielle i det å skulle tilgi, Hitler, Pol Pott, Stalin eller hvem det måtte være, det er at det ikke rimer med en rettferdighetssans. Det står altså over selve rettferdigheten å gi en slik kjærlighet.

 

Så hvorfor skulle ikke ALLE få evig liv da, dersom fablene er virkeligere enn man skulle tørre å tenke seg? :p

 

For ellers er det lite vits å investere mere tid i fablene, enn om man et øyeblikk eller to setter seg ned og kikker på om fabelen har noen grunn til å skulle tenkes å virkeliggjøres.

 

Dessuten et lite stikk tilbake til de bokstavtro kristne. Det finnes ikke et helvete, for selve bibelen gir ikke grunnlag for det. Det er bare paveveldets utømmelige stink, stank og maktforherligelse til seg selv det går i. Det er ikke uten grunn at det har fått et eget begrep som heter Svovelpredikering:

 

 

EDIT:

Etter å ha slått opp begrepet fabel, så ser jeg det befatter seg med mye dyreskikkelser. Noe som er treffende for bibelen i aller høyeste grad. Løve, Lam, etc.:

http://en.wikipedia.org/wiki/Fable

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...