Gå til innhold

M.2 SATA VS M.2 PCIe


jrs

Anbefalte innlegg

Jeg er i markedet for ett nytt Z97 hovedkort.

I den forbindelse ser jeg at det er noen forskjeller ute og går når det gjelder M.2 standarden.

 

Noen kort støtter både M.2 SATA og M.2 PCIe, mens andre støtter kun en av dem.

 

Noen her som kan forklare forskjellen på dem.

Er f.eks en av dem en "gammel" standard, mens den andre er ny?

 

Er jo litt kjipt å kjøpe ett hovedkort som kun støtter M.2 SATA, hvis man om to år kun får tak i disker som støtter M.2 PCIe.

 

Håper derfor det er en noen her som kan hjelpe meg litt på vei :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal bygge om en maskin snart med Maximus VII som støtter m.2 type pci-e ,så da blir det innkjøp av en Samsung xp941 etterhvert.

 

Maximus VII ranger

1 x M.2 Socket 3, with M Key, type 2260/2280 storage devices support (PCIE mode)

Type 2260 or 2280

 

 

So which M.2 SSD Drive do I need?

If you are planning to upgrade your system with a larger or brand new M.2 SSD, you are going to need to figure out several things:

 

Whether your system supports M.2 SATA or M.2 PCIeIf it is M.2 PCIe, whether it's PCIe x2 or PCIe x4

The type of key supported by the socketThe maximum length of SSD drive supported (from 42mm up to 110mm)

( https://www.ramcity.com.au/blog/m.2-ngff-ssd-compatibility-list/189?&ship_country=NO )

 

 

Pci-e m.2 er på foretrekke såklart , helst x4 lanes.

Sata ssd kan du bruke på sata portene i form av 2.5" SSD.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

NVMe er det man ser etter. Dessverre finnes det svært lite tilgjengelig så langt. (intel p3700 er en av de)

 

Men det ser ut til å komme veldig mye m.2 NVMe i 2015. Det er iallefall mange produkter som har blitt vist fram på CES 2015 denne uken. Finner en del av de her: http://www.thessdreview.com/

 

P3600/p3500 er litt billigere alternativer med NVMe. NVMe er dyrt nå, men det er verdt det om man er poweruser/litt i overkant entusiast.

Lenke til kommentar

P3600/p3500 er litt billigere alternativer med NVMe. NVMe er dyrt nå, men det er verdt det om man er poweruser/litt i overkant entusiast.

 

P serien til intel er vel eneste ekte NVMe PCIe som er mulig å få tak i per dags dato? Ser ut som samsung blir nr 2.

Edit: Eller kanskje OCZ jetExpress blir en god NVMe kandidat?

 

Men det er fortsatt alt for dårlig konkuranse til at prisene kan forsvares i særlig grad. "I overkant entusiast" er nok riktig betegnelse ja :)

 

Men jeg har kjøpt min siste sata baserte SSD, og kommer neppe til å kjøpe noen vanlig disk igjen. De neste oppgraderingene mine kommer til å være M.2 eller PCIe med NVMe.

Endret av Vakuum
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei, noen her inne som vet om det er noen hovedkort (noen socket 2011-3 har 2 stk. M.2 sata porter) som en kan kjøre 2 stk. M.2 sata disker i Raid 0 ??

 

Diskene eg tenker å bruke, er enten

Samsung XP941 M.2 MZ-HPU256T 256GB eller Samsung XP941 M.2 MZ-HPU512T 512GB

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...